Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av peterv70
Ja jag undrar så där allmänt vad som hänt med Volvos kvalitet över hela linjen, ingen specifik modell jag nämner här ? Den har blivit mycket sämre än förr så upplever jag det. Vi kör också Toyota i våran familj och Volvo naturligtvis, men i jämförelse mot Toyota är det ju så mycket fel på Volvo, varför ? Verkar drabba alla modeller av Volvo spelar ingen roll vilken modell. Detta då vi också pratat med en mekaniker vi känner som också säger att japanerna är "ruggit" säkra att fungera utan strul, och då framförallt Toyota/Lexus som verkar ha en fruktansvärt hög kvalitet. I stort kan man säga så gör man bara service i det stora hela på Toyotas verkstäder, säger han.

Och det är så vi upplever det också nu genom åren har det bara blivit sämre med Volvo, medans Toyota stadigt knattar uppåt och blir ett märke som snart når "premium" nivå om det fortsätter så här. Man kanske är på god väg med nya Avensis att nå denna status.

Vad tycker ni andra här som åker Volvo, har ni märkt något med kvaliten att den blivit sämre ? Har någon också någon erfarenhet med Toyota så fram med det också. Våran erfarenhet är iallafall god genom åren, att vi nu faktiskt funderar på att köpa en Toyota till istället för Volvon, nämligen nya Avensis kombi. Vad tycker ni andra ?

Kan väl nämna att jag kör en Volvo V70 och det är den jag ev ska byta mot en ny Toyota Avensis kombi.
Senast redigerad av 1 peterv70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Först och främst ska denna tråd inte vara modellspecifik!?

Alltid lika roligt när någon kommer och säger att volvos kvalitet är skit och har en bil att jämföra med, iaf en volvo och en toyota. Själv har jag och min far 2 nya volvos, en c30 och en v50 och de har aldirg varit inne för reperation eller haft några kvaliteproblem ÖHT. Ska jag då säga att volvos kvalite är mycket bättre än peugeots, eftersom jag hade den på lagning förra året??

Min uppfattning, toyota köper man för att de är billiga i drift, inte för att man tycker om bilar eller vill ha en premiumbil. Jag tror aldrig att de kommer att få premiumstatus.

Och vad är igentligen kvalitet för dig? En volvo är idag betydligt mer krocksäker än för 15 år sedan, är inte det kvalitet?
av peterv70
sand3rs skrev:Först och främst ska denna tråd inte vara modellspecifik!?

Alltid lika roligt när någon kommer och säger att volvos kvalitet är skit och har en bil att jämföra med, iaf en volvo och en toyota. Själv har jag och min far 2 nya volvos, en c30 och en v50 och de har aldirg varit inne för reperation eller haft några kvaliteproblem ÖHT. Ska jag då säga att volvos kvalite är mycket bättre än peugeots, eftersom jag hade den på lagning förra året??

Min uppfattning, toyota köper man för att de är billiga i drift, inte för att man tycker om bilar eller vill ha en premiumbil. Jag tror aldrig att de kommer att få premiumstatus.

Och vad är igentligen kvalitet för dig? En volvo är idag betydligt mer krocksäker än för 15 år sedan, är inte det kvalitet?
Jo, visst är det så att en Volvo är krocksäkrare än för 15år sedan. Men det roliga idag är ju att Toyota är säkrare i verkliga olyckor enligt Folksam och även fått bättre resultat i Euro ncap än Volvo.

Volvo köper man för att få ett ekonomiskt ägande precis som Toyota. Men också här ser man en förändring Volvos andrahandsvärde är inte heller vad det varit mot förr. Toyota däremot har ju marknadens bästa andrahandsvärden idag om man får tro Vibilägare för några nummer sedan. Se vilka priser det begärs för vanliga Corollor begangnade !

Hur många köper Volvo för att de är roliga bilar ? Inte många skulle jag tro. De flesta är inrotade i att de är ekonomiska, har bra andrahandsvärde, billiga reservdelar (förr var det ett argument mot japanska bilar) nu är de dyra ! Och dyrare service, så vart finns fördelarna längre ? Tycker det blivit sämre och sämre faktiskt. Man kan ju inte bortse från fakta och vad som händer runt omkring oss runt om i världen. Jag tror att det kommer att bli än värre för små biltillverkare som Saab och Volvo. Om X antal år kanske de inte finns kvar :shock:

Man trodde heller inte att Audi skulle få premium status, men de är där nu. Så varför inte Toyota ? Volvo är heller inte premium även om många av oss Volvoägare önskar/tror att våra bilar har det.

Jag tror att det kommer att hända mycket på bilmarknaden framöver, kanske inte alltid till det bra för Volvo. Ursäkta om jag låter pessemistisk, men man måste se realiteten vad som har hänt med Volvo efter Fords inträde men det kanske ändå är fel att skylla på Ford allting.

Sedan när man är inne på att vara pessimist så kan man ju se hur Volvo klarar sig i olika ägar undersökningar det går ju allt annat än bra ! Sedan så har vi också vad bilprovningen säger. Även här lyser det en sol över Toyota verkar det som. Så var beror allt på ? Fler kommentarer och funderingar på detta ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har läst en del kvalitetutbildningar på universitetsnivå och är det något som föreläsarna i dessa aldrig kan få nog av så är det att Toyota i slutändan spar mycket pengar på att de testar sina produkter längre tid och noggrannare än konkurrenterna som istället släpper ut produkten tidigare och låter kunderna kvalitetstesta.
Toyota får då betala en högre framtagningskostnad för bilarna med t.ex. Volvo får betydligt dyrare garantiåtgärder pga fel som upptäcks när bilen redan hamnat i handeln, för att inte tala om godwillkostnaderna.
Toyota är väldigt hyllade för sitt system i "kvalitetskretsar" så jämförelsen du gör nu är inte bara Volvo mot bilvärldens kvalitetsgigant utan Volvo mot den tillverkande industrins absoluta kvalitetsguru.

Att Volvo nu verkar ha halkat ännu längre efter än tidigare tror jag delvis beror på det massiva likvidbehov som länge genomsyrat ford. Vi måste ha in pengar idag, inte om ett år. Kosta vad det kosta vill.

/Anders
av helldisk
Jag håller med "peterv70" om det han skriver. Jag har gillat Volvo sen jag va liten och vet mycket, men inte allt om deras modeller och brister och fel osv. Men aldrig har hört så mycket om att Volvo har så mycket problem med kvalite och tillförlitlighet som man gör nuförtiden! Förrut sa man alltid att ska man åka billigt och tryggt och säkert så ska man åka volvo! Det gör man inte idag. Säkert åker man fortfarande men inte billigt. Alldeles för mycket fel på volvo bilarna idag mot vad det har varit! Jämför en 745a med 40000 mil på mätarn mot en ny v70 så är nog 745an svår att slå i många aspekter. Den håller garanterat bra mycket bättre än en ny "volvo"v70. Hade en 850t5-94 och den hade jag i två år och den gick ganska hårt många gånger men aldrig hade jag någe fel eller missljud på den!! Bästa bil jag haft men det va ju också en riktig volvo!! Idag har jag en s60r-04 och den har jag problem med ABS och missljud i drivlina bla. Och det är ju ingen billig bil men skulle jag få välja mellan en 850t5 och en s60r skulle jag ta 850n tack vare att den känndes mycket bättre byggd och lider inte av dagens volvoproblem! Har aldrig haft så mycket problem med en volvo som jag haft med s60n, och då är ju s60 en "nyare" volvo. Har haft 5 st volvo innan s60n som alla gått felfritt! Sen kanske man inte ska skylla allt på Ford men om man ska summera allt man läst om så kan man väl säga att Ford stoppat i mycket av Volvos bästa i deras. Och sen stoppat mycket Ford i Volvo vilket inte gjort Volvos bilar bättre direkt. Köper man en Volvo idag så köper man ju mer en Ford med Volvo märke på! Enligt mig så har Ford kört Volvo i botten och nu när dom står där så skiter Ford rent ut sagt i Volvo, dom får klara sig själva!

Tror inte jag kommer att köpa nån nyare volvo än den jag har idag. Backar nog hellre några år och köper en riktigt Volvo men Volvo komponeneter! Detta är vad jag tycker och som tur är får ju alla tycka olika!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har jag inte studerat Toyotas krockresultat i detalj men i euro'n cap så ska du ha x antal poäng för att komma upp i 5 stjärnor, så även om Toyota har bättre poäng än Volvo så får båda fem stjärnor.
Ungefär som i småskolan, vi skriver ett matteprov där gränsen för femma ligger vid 30p och maxp ligger på 36p. Jag får 31p och du får 35p, du har alltså klarat dig betydligt bättre på provet men vi får ändå samma betyg.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
Det där med kvalitet och vilken upplevelse man har har av den är lite knepigt... Utan tvekan är Toyota bra bilar, och i många avseenden inte de gamla skrammellådor som rostade så fort det regnade. Och dom får också mycket bra betyg i diverse kundundersökningar runt om i världen...
Men trots att en hel del av våra omdömen om kvaliteten på Volvobilar, så är inte kunderna över världen riktigt så negativa som vi ibland tycks tro. Tvärtom så blir Volvobilar bättre placerade i säkerhetsundersökning, pålitlighetsmätningar och kundenkäter än tidigare. Bilarna är inte perfekta, långt ifrån, men trots det så klarar sig Volvo rätt hyggligt på de flesta omdömespunkterna. Kolla gärna t.ex på JD Power som används lite som en branschstandard.

/Thomas

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]