Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
skyking skrev:
Förbudet mot att parkera nära eller i korsning handlar inte bara om sikten. Det handlar också om att bilister skall ha möjlighet att hålla till höger i korsningen osv.

Vägtrafikförordningen är dock utgiven utan motiveringar till reglerna så man får nästan ta reglerna som de är formulerade. Det står "man inte får parkera närmare än tio meter från korsningen" och inte "... för att ...".
Innan vissa korsningar märker dom ut parkering längre fram just för att det går fint att parkera där.. Det här är en sån korsning det borde vara då. :) Det är dubbla filer vid rödljuset och ingen ska hålla till höger där man parkerar... Då gör man sin egen fil och får nog lite problem när man kommit runt hörnet. :)
av skyking
joel80 skrev:
skyking skrev:
Förbudet mot att parkera nära eller i korsning handlar inte bara om sikten. Det handlar också om att bilister skall ha möjlighet att hålla till höger i korsningen osv.

Vägtrafikförordningen är dock utgiven utan motiveringar till reglerna så man får nästan ta reglerna som de är formulerade. Det står "man inte får parkera närmare än tio meter från korsningen" och inte "... för att ...".
Innan vissa korsningar märker dom ut parkering längre fram just för att det går fint att parkera där.. Det här är en sån korsning det borde vara då. :) Det är dubbla filer vid rödljuset och ingen ska hålla till höger där man parkerar... Då gör man sin egen fil och får nog lite problem när man kommit runt hörnet. :)
Dock skall man ha klart för sig vad en sådan markering betyder. Är den markerad på annat sätt än med gul färg betyder den noll och ingenting, är den markerad med gul färg betyder den bara att man inte får parkera just där - det är tydligen fortfarande upp till bilisten att avgöra avståndet till korsningen och det har förekommit sådana markeringer som sitter på annat avstånd än just 10m (känner en som råkade ut för att man gjort trottoararbete och slarvat när man satt till baks rännstenarna och satte markeringen närmare än 10m från korsningen, och han fick en p-bot för att han litade på markeringen).

Grundpositionen i en korsning är att man skall hålla till höger - så fick jag iaf lära mig när jag tog körkort. Vad är det för korsning där man får problem när man kommit runt hörnet egentligen? Dubbla filer för högersväng och sen försvinner den högra filen efter svängen eller? Låter ju sådär lagom begåvat, men om man inte känner till detta så ligger det ändå nära till hands att hålla till höger.
Användarvisningsbild
av joel80
Men jag har ju lagt ut länk till google streetview så det hade ju inte varit väldigt krångligt för dig att kolla så du förstod.

Det är 2 filer på vägen vid rödlyset som finns i den korsningen.. sen är det ytterligare plats till höger för parkerade bilar... både innan och efter där man alltså inte får stå. Runt hörnet på korsningen börjar folk parkera igen.. så har man hållit till höger utanför den högra filen så har man efter korsningen ingen egen fil att hålla sig i.. och fortsätter man köra där är risken stor att man kör rakt in i parkerade bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det syns ju också på bilden vad Joel menar, personbilen har "fastnat" bakom en parkerad bil bredvid bussen troligen. Troligen har han använt parkeringsfilen som körfil för att vara "smart". Inte ovanligt i den korsningen. ??:-/
Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:Men jag har ju lagt ut länk till google streetview så det hade ju inte varit väldigt krångligt för dig att kolla så du förstod.

Det är 2 filer på vägen vid rödlyset som finns i den korsningen.. sen är det ytterligare plats till höger för parkerade bilar... både innan och efter där man alltså inte får stå. Runt hörnet på korsningen börjar folk parkera igen.. så har man hållit till höger utanför den högra filen så har man efter korsningen ingen egen fil att hålla sig i.. och fortsätter man köra där är risken stor att man kör rakt in i parkerade bilar.
Du stod säkert 10 m från korsningen, men kanske inte 10 meter från övergångsstället. Det är det måttet som gäller, och det är för att man ska ha sikt att se de som ska gå ut på övergångsstället.
av skyking
joel80 skrev:Men jag har ju lagt ut länk till google streetview så det hade ju inte varit väldigt krångligt för dig att kolla så du förstod.

OK, men om man i streetview backar lite och tittar mot korsningen så ser man en svart bil som har placerat sig längst ut till höger på körbanan (jag tror inte han parkerat där). Det finns med andra ord bilister som vill placera sig där. Det finns ingen anledning för en sådan bilist att förvänta sig att sin fil försvinner.

I vilket fall som helst så ger inte vägtrafikförordningen några egentliga ledtrådar till motiveringen till förbudet så man får egentligen se det som att det är förbjudet bara för att regeringen sagt så (till skillnad från lagar som har ett förarbete där man kan genom att läsa dessa se motiveringen och avsikten med lagen och därmed ha en annan möjlighet att argumentera för att lagens ord kanske inte skall tas bokstavligt).
Användarvisningsbild
av erikn
Stora fordon har problem att svänga i korsningar om det står fordon för nära. Därför är det även parkeringsförbud på andra sidan i en T-korsning, det ska finnas plats att manövrera.
av Surkart
FiatluX skrev:
Har varit gästparkering i 5 år och skyltningen är den samma som alltid, men har fått en "kontrollavgift" från Q-Park "36. Ej parkerat inom markerat plats"

Jag vet att fastighetsägaren vill forbjuda parkering på platsen, men kan han det utan att sätta upp korrekt skyltning?

På förhand tack för svar!
Hoppas du ursäktar sen ankomst!
Jag har haft ett liknande ärende med Carpark/Q-Park.
Redan när man läser Q-Parks egen hemsida förstår man att de bluffar.
"36 Ej parkerad inom markerade plats
Infarten till parkeringen är skyltad med ”P”. Detta innebär bl.a. att parkering endast får ske på markerade platser med pilskyltar eller på marken tydligt målade linjer. Vid bevakningstillfället har parkeringsvakten konstaterat att ditt fordon stått utanför sådan markering vilket har dokumenterats med fotografier."
Det här är en trafikregel som Q-Park har hittat på själva, och den stämmer inte med lagstiftningen.

Enligt lagen så anger en P-skylt vid infarten att grundregeln är parkering tillåten. Om det inte är tillåtet att stå på en viss plats inom parkeringsområdet, måste det markeras med förbudsskylt. Förordningen runt M24 betyder att man inte kan stå med delar av fordonet inne i rutan, och delar utanför. I ditt fall står hela fordonet utanför rutan, och det är tillåtet så länge du inte hindrar annan trafik.

I mitt fall hotade Q-Park med tingsrätten. Om de hotat med rättsliga åtgärder har de inget annat alternativ än att gå till Tingsrätten om du inte betalar. De kan inte backa efter ett sådant hot. Om de hade hotat med inkasso (vilket de inte får göra efter ett bestridande) så hade de kunnat backa.
Efter att de stämt mig i Tingsrätten, och jag förklarat att jag parkerat enligt gällande lagstiftning, ville de att Tingsrätten skulle avskriva ärendet, Eftersom jag inte godtog detta förlorade de målet.

Jag tycker att du gör rätt som möter dem i Tingsrätten.

/Surkart
P.S. Sedan tror jag inte att Q-Parks parkeringsvakter känner till lagstiftningen på det här området. Hojabs jurist däremot, vet vad som gäller, även om han kanske inte låtsas om det. D.S.
av FiatluX
Surkart skrev: Hoppas du ursäktar sen ankomst!
Jag har haft ett liknande ärende med Carpark/Q-Park.
Redan när man läser Q-Parks egen hemsida förstår man att de bluffar.
"36 Ej parkerad inom markerade plats
Infarten till parkeringen är skyltad med ”P”. Detta innebär bl.a. att parkering endast får ske på markerade platser med pilskyltar eller på marken tydligt målade linjer. Vid bevakningstillfället har parkeringsvakten konstaterat att ditt fordon stått utanför sådan markering vilket har dokumenterats med fotografier."
Det här är en trafikregel som Q-Park har hittat på själva, och den stämmer inte med lagstiftningen.

Enligt lagen så anger en P-skylt vid infarten att grundregeln är parkering tillåten. Om det inte är tillåtet att stå på en viss plats inom parkeringsområdet, måste det markeras med förbudsskylt. Förordningen runt M24 betyder att man inte kan stå med delar av fordonet inne i rutan, och delar utanför. I ditt fall står hela fordonet utanför rutan, och det är tillåtet så länge du inte hindrar annan trafik.

I mitt fall hotade Q-Park med tingsrätten. Om de hotat med rättsliga åtgärder har de inget annat alternativ än att gå till Tingsrätten om du inte betalar. De kan inte backa efter ett sådant hot. Om de hade hotat med inkasso (vilket de inte får göra efter ett bestridande) så hade de kunnat backa.
Efter att de stämt mig i Tingsrätten, och jag förklarat att jag parkerat enligt gällande lagstiftning, ville de att Tingsrätten skulle avskriva ärendet, Eftersom jag inte godtog detta förlorade de målet.

Jag tycker att du gör rätt som möter dem i Tingsrätten.

/Surkart
P.S. Sedan tror jag inte att Q-Parks parkeringsvakter känner till lagstiftningen på det här området. Hojabs jurist däremot, vet vad som gäller, även om han kanske inte låtsas om det. D.S.
Det är precis vad jag hade tänkt mig, tack för stödet! :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ursäkta att jag highjackar tråden lite igen..
Men fy faan! Jag blir så less på mig själv! Måste få gnälla av mig!
2st_pbot.jpg
2st_pbot.jpg (143.48 KiB) Visad 799 gånger
Nu har jag lyckats fått fler p-böter den här veckan än jag fått senaste 3 åren.
FAAAN!

Första jag fick inatt var för att jag missade parkeringsförbud på gatan 00:00-06:00.
Andra för att jag av gammal vana ställde mig på besöksparkeringen, betalade 160kr i avgift och gick därifrån.. utan att märka att det fanns en ny skyllt som nu förklarade att "besöksparkeringen" var "för fordon med tillstånd".

Känns som att jag borde ha stannat hemma hela den här veckan!
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 85
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del