Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av C.W.
Vad gäller om man har flera parkeringsskivor (med olika klockslag) liggande väl synliga i bilen?
Gjorde faktiskt 'misstaget' själv i helgen när jag slängde upp ett affärscentras parkeringsklocka på instrumentpanelen, utan att kolla att jag redan hade en liggande där tidigare.
:twisted:
av absolutjoxs
Dalmans skrev:okej, har dock för mig att det är en parkeringsvakt som sagt detta till mig. konstigt om dom skulle sprida myter

skulle in och betala en räkning på svensk kassaservice en gång när jag inte hade tillgång till datorn av någon anledning. kom till parkeringsplatsen och där stod en slappfisa.

Oj, sa jag undrande, är detta en betalparkering? fungerar inte Pbrickan här frågade jag dumt.

fick till svar att nej den gäller inte men är det ett snabbt ärende så kanske du hinner, jag måste vänta 15 min innan jag får bötfälla dig.

Jag sprang in, var klar på kanske 10 minuter och då hade han gått därifrån utan att lappa!
Bevakningstiden är helt upp till markägaren, det är därför det är så olika. generellt är det 6 alt 11 minuter som gäller men undantag finns. det står inte reglerat i någon lag hur länge man måste vänta.
"P-vakter"(egentligen parkeringskontrollanter) på tomtmark/privat mark är ofta dåligt utbildade och vet inte varför de väntar utan bara att man "ska de, för det har jag lärt mig".
Vladdi skrev:Hej,
Fick en p-bot i Haninge Centrum av Europark Svenska AB.
Jag undrar om denna går att överklaga.
Överträdelse enligt punkt 67 (se påsens baksida) när jag sedan tittar på baksidan finns inte denna punkt (67) under anteckningar står det P-skiva visar 5.00/17.00
Jag är hel säkert på att jag ställde klockan på 12.00.
Boten utfärdades kl. 13.05 - 13.22
Under fotodokumentation så har dom ej markerat att dom har tagit ett foto.
Boten är av gammal sort (Handskriven)

Tacksam för svar.

Vladdi
Hejpåre!
Att dom inte har kryssat i Foto-rutan är ingen krav, det kanske inte finns några foton. Europark brukar fota men vakten kanske hade batteritorsk eller nått. foton är ingen måste.
Där emot är det extremt viktigt att överträdelsepunkten stämmer. Den måste stämma då det är hela kontrollavgiftens grund. Är du säker på att det inte är en slarvig 3:a eller nått? 67 låter som ett väldigt udda numer.
JJag skulle överklaga och ange ofullständig/felaktigt ifylld kontrollavgift som anledning.
av absolutjoxs
C.W. skrev:Vad gäller om man har flera parkeringsskivor (med olika klockslag) liggande väl synliga i bilen?
Gjorde faktiskt 'misstaget' själv i helgen när jag slängde upp ett affärscentras parkeringsklocka på instrumentpanelen, utan att kolla att jag redan hade en liggande där tidigare.
:twisted:
Har man en sån där stor pappers-pskiva kan man läsa de fina orden på baksidan där det bl.a står: Endast en P-skiva får användas!
parkerar man på en parkering där p-skiva erfordras har man godkänt att man förståt hur den ska användas. Lägger man flera så har man inte fullföljt sin del av avtalet.

Det är ganska vanligt att folk har 2 p-skivor, oftast oavsiktligt. Man lånar en bil, slänger fram en stor papp-skiva och missar att bilägaren har en sån där liten plastklister-skiva - böter.
Normalt skriver man inte sådana bilar om man inte misstänker avsiktligt missbruk.
Ex:
2timmars parkering. Du ställer ena skivan på 06/18 den andra på 08/20. vips har du fått 4 timmars parkering 6-10.
av Surkart
Jag vill bara påminna om att det kan löna sig att syna skyltningen av parkeringen. Det gäller framför allt om det är fråga om privat parkering=kontrollavgift.

Precis som absolujoxs skriver så verkar personal på privata parkeringsbolag inte ha fått tillräcklig utbildning och det verkar som vare sig de som skyltar eller de som övervakar parkeringarna har elementär kunskap om skyltning och parkeringsregler.

Det ställs en hel serie av krav på markägare/parkeringsbolag för att de ska ha rätt att debitera kontrollavgift. Är inte alla dessa krav uppfyllda är kontrollavgiften inte giltig (saknar stöd i lagen). Ett av kraven är att skyltningen på platsen ska vara tydlig.

Vanliga fel som jag upptäckt på parkeringar är:
- Infartsskylten består av ett antal tilläggsskyltar med olika budskap som inte går att förena med varandra. Det kan vara bra att veta att varje tilläggsskylt refererar till huvudskylten, inte till tilläggsskylten ovanför.
Ett exempel som jag sett såg ut på följande sätt: Överst fanns en P-skylt. Under denna fanns en tilläggsskylt med texten "1 tim 6-18". Under denna fanns en skylt med texten "Alla dagar". Under detta fanns en skylt med texten "P-skiva erfordras". I det här fallet finns två oförenliga budskap. Huvudskylten anger att det är tillåtet att stå 24 timmar de flesta vardagar. Den första tilläggsskylten begränsar detta till 1 tim 6-18 de flesta vardagar. Den andra tilläggsskylten däremot säger att det är tillåtet att stå 24 timmar de flesta vardagar. Till detta kommer skylten om att P-skiva erfordras, men vid 24-timmars parkering krävs inte P-skiva. Uppenbarligen har inte den som skyltat förstått just att varje tilläggsskylt refererar till huvudskylten. Jag har sett den här typen av missförstånd på många parkeringar.
- Parkeingsautomater har inte märkts ut på ett tillräckligt tydligt sätt. Parkeringsautomater bör ha en utmärkning så att de tydligt kan ses från alla parkeringsplatser.
- Tilläggsskyltar utan huvudskylt (t.ex. pilskylt utan P-skylt). Det enda undantag jag känner till på rak arm är just pilskylten som inte behöver ha huvudskylt om infartsskylten är en P-skylt. Men det är mycket vanligt att det sitter pilskyltar ensamma även om infarten är skyltad med P-förbud.
- Olika infarter till samma parkering har olika budskap. Jag vet en parkering där en infart är skyltad med 1-timme och andra med 3-timmar. Jag vet också en parkering där två infarter är skyltade med P-förbud och en infart är skyltad med P-skylt.

Återigen: Om inte skyltningen är korrekt är kontrollavgiften ogiltig, även om ni t.ex. glömt P-skiva.
Användarvisningsbild
av Dalmans
Dalmans skrev:Har en fråga angående parkeringsböter.

Var upp en rännvända till min far idag och ställde mig på en betalparkering och chansade.

såklart så hann dom ju dit och lappa bilen.

på lappen står det: Starttid: 21:54 och sluttid 22:00
med andra ord har hon/han stått vid min bil i 6 minuter.

Jag har hört att dom måste stå vid en bil i minst 15 innan dom får lappa, stämmer detta?
isåfall borde jag ju kunna överklaga boten?
Har nu fått min dom på min överklagan till q-park:
"I gällande rättsläge bedöms det att fem minuter är en rimlig tid för att växla pengar till en parkeringsautomat.
Det är beklagligt om växlingen tog längre tid men det kan dock inte anses utgöra skäl för avskrivning av
ärendet."
Bara att betala och se glad ut med andra ord.
av absolutjoxs
"I gällande rättsläge bedöms det att fem minuter är en rimlig tid för att växla pengar till en parkeringsautomat.
Det är beklagligt om växlingen tog längre tid men det kan dock inte anses utgöra skäl för avskrivning av
ärendet."

Betyder:

Nu tycker vi att fem minuter räcker för att du ska hinna göra ditt, växla pengar typ.. Vi har rätt och du är fel, SYND. Vi har lagen på vår sida så, ät bajs! :twisted:
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 85

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]