Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:Vart ska en p-biljett sitta?
Bra fråga. P-skivor, p-tillstånd och p-biljetter får ligga vart som helst i rutan. Så länge dom är väl synluga/fullt avläsbara så finns det inga regler. Dock riskerar man att bli lappad om man gömmer den någonstans :p

det finns faktiskt ett rättsfall på en kvinna som la biljetten i bakrutan "fullt synlig". hon vann och sen dess står det på alla biljetter att dom ska ligga i framrutan.

Ibland verkar det som om att folk samlar på biljetter så vi får ägna en kvart åt att skilja ut den giltiga biljetten. då riskerar man där emot böter.

Kort sagt så finns det ingen vald placering, lägger man den bara typ framför ratten så riskerar man inte att en pvakt missar.. (även på höstyrda bilar :P )
alex960 skrev:
absolutjoxs skrev:vet inte om det gick fram men ska ha skickat pm tillbaka..
nja det har inte kommit än??
ooookej.. då kommer det här:

Tja.
ja du är inte helt fel ute. vet inte hur parkeringssituationen är i just skåne men kan tänka mig att det finns problem där också.

Tyvärr måste jag säga. jag tror inte att det finns möjlighet för privata företag att "hjälpa" kommunen i just detta problem då det egentligen är en polissak/myndighetsutöveri.
Anledningen till att jag säger tyvärr är just för att det är det här som sverige behöver. det skulle antagligen funka så här om det inte vara för våra mesiga lagar och regler.
en ren naturlig tanke jag har är att om man inte betalat sina böter så tar man helt enkelt fordonet 1. för att den inte ska samla på sig mer 2. för att få betalt för böterna. betalar man inte får man den antingen fastlåst eller bortbogserad.
Idag klassas det som egenmäktigt förfarande och fordonsägaren kan stämma den som beslutat om flytten (om den inte görs enligt dagens regler.)

Men, det finns hopp..
forfarande har privata bolag behöv av sådanhär assistans t.ex q-park, europark, p-service m.fl. Speciellt med tanke på att du har en inhängnad "uppställningsplats" så är det inte omöjligt att den är intressant för en ev hyresgäst. Dock finns det krav på att det måste finnas allmäna transportmedel dit t.ex buss.

Sen vad man behöver för tillstånd. tjaa, egentligen så behöver du först och främst lappliseutbildningen (6 veckors utbildning á ca 80000kr) och sen en vidareutbildning spec på fordonsflytt. tror den är en vecka ungefär.
sen måste du som sagt ha kommunens och vägverkets/transportstyrelsens tillstånd att göra denna polissak.

Som sagt jag tror inte det är möjligt men det är absolut värt att prova. Du kommer dock aldrig kunna fakturera parköen på plats då det ska tillfalla kommunen men kommunen köper isåfall tjänsten av dig.

Hör med kommunens trafikkontor och transportstyrelsen om möjligheter.
absolutjoxs skrev:
Brainy skrev:Vart ska en p-biljett sitta?
Bra fråga. P-skivor, p-tillstånd och p-biljetter får ligga vart som helst i rutan. Så länge dom är väl synluga/fullt avläsbara så finns det inga regler. Dock riskerar man att bli lappad om man gömmer den någonstans :p
Konstigt. På min P-skiva står det att den skall ligga på höger sida.
torbjorn_75 skrev:
Tomas88 skrev:På min P-skiva står det att den skall ligga på höger sida.
undrar om förare och p-vakt har samma åsikt vilken sida som är höger på en vindruta...
Ja fast i det fallet ska de väl knappast vara några tveksamheter. Höger är ju alltid höger utifrån förarposition.
Jag kan ju förstå att det är smidigast om den ligger på högra sidan om bilen står parkerad längsmed gatan, så att p-vakten slipper gå ut i vägen för att kolla.
torbjorn_75 skrev:
absolutjoxs skrev:jag är helt chockad att ingen har frågat om p-vakter får provision än?! :P
får p-vakter provision?
Jag vill också veta!

/Turbo+
Tomas88 skrev:
torbjorn_75 skrev:
Tomas88 skrev:På min P-skiva står det att den skall ligga på höger sida.
undrar om förare och p-vakt har samma åsikt vilken sida som är höger på en vindruta...
Ja fast i det fallet ska de väl knappast vara några tveksamheter. Höger är ju alltid höger utifrån förarposition.
Jag kan ju förstå att det är smidigast om den ligger på högra sidan om bilen står parkerad längsmed gatan, så att p-vakten slipper gå ut i vägen för att kolla.
exakt.. geniet som skrev "på höger sida" tänkte nog inte på att höger kan betyda motsatsen beroende på om man är i eller utanför bilen..

men som du sa.. vi ska slippa gå ut i gatan för att kolla.
men seriöst.. orka rätta folk.. :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 85
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]