alex960 skrev:absolutjoxs skrev:vet inte om det gick fram men ska ha skickat pm tillbaka..
nja det har inte kommit än??
ooookej.. då kommer det här:
Tja.
ja du är inte helt fel ute. vet inte hur parkeringssituationen är i just skåne men kan tänka mig att det finns problem där också.
Tyvärr måste jag säga. jag tror inte att det finns möjlighet för privata företag att "hjälpa" kommunen i just detta problem då det egentligen är en polissak/myndighetsutöveri.
Anledningen till att jag säger tyvärr är just för att det är det här som sverige behöver. det skulle antagligen funka så här om det inte vara för våra mesiga lagar och regler.
en ren naturlig tanke jag har är att om man inte betalat sina böter så tar man helt enkelt fordonet 1. för att den inte ska samla på sig mer 2. för att få betalt för böterna. betalar man inte får man den antingen fastlåst eller bortbogserad.
Idag klassas det som egenmäktigt förfarande och fordonsägaren kan stämma den som beslutat om flytten (om den inte görs enligt dagens regler.)
Men, det finns hopp..
forfarande har privata bolag behöv av sådanhär assistans t.ex q-park, europark, p-service m.fl. Speciellt med tanke på att du har en inhängnad "uppställningsplats" så är det inte omöjligt att den är intressant för en ev hyresgäst. Dock finns det krav på att det måste finnas allmäna transportmedel dit t.ex buss.
Sen vad man behöver för tillstånd. tjaa, egentligen så behöver du först och främst lappliseutbildningen (6 veckors utbildning á ca 80000kr) och sen en vidareutbildning spec på fordonsflytt. tror den är en vecka ungefär.
sen måste du som sagt ha kommunens och vägverkets/transportstyrelsens tillstånd att göra denna polissak.
Som sagt jag tror inte det är möjligt men det är absolut värt att prova. Du kommer dock aldrig kunna fakturera parköen på plats då det ska tillfalla kommunen men kommunen köper isåfall tjänsten av dig.
Hör med kommunens trafikkontor och transportstyrelsen om möjligheter.
Alla som inte delar mina åsikter skall genomgå rättspsykiatrisk undersökning.
Detta till grund för lag (2006:41) Lagen om uppenbar idioti.