Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sand3rs
Peterv70: Jobbar du för Toyota eller? Ditt senaste inlägg var ju propaganda i sann 30-tals anda, nåväl...
Jag tycker att du alldeles på egen hand besvarar frågan huruvida Toyota kan bli ett premiummärke. Du vill nämligen föra fram åsikten att man köper en Toyota för att slippa problem med bilen. Ett sådant syfte skapar inget premiummärke. En person som ser bilen enbart som ett färdmedel, att ta sig från A till B så billigt som möjligt, problemfritt, köper en toyota. Av just den anledningen kan toyota aldrig bli en premiumbil.
I mitt tycke ska en premiumbil byggas av passion för bilar.

Sen kan jag delge dig massor av mina åsikter om Toyota, men summan blir ofta att de har tråkig design, dålig komfort, högt vägljud, trist "namn", plastig inredning, tråkig historia mm... Dessutom är det en japanare, vilket i min bok per automatik gör det omöjligt att skapa en bil som fyller alla dessa kriterier (det är här du nämner Lexus...)

Att Toyota skulle bli ett premiummärke som mäter sig med europeiska bilar som tyskarna är ungefär lika sannolikt som att Seiko eller Casio ska börja mäta sig med Rolex, Patek Philippe, IWC eller Jaeger LeCoultre...
Senast redigerad av 1 sand3rs, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av camaro69
Ett klockrent inlägg av sand3rs. :wink:

Skulle aldrig komma på den bizarra idén att besöka en Toyotahandlare för att se hur japanerna gjort en ny Toyotamodell. Skillnad om det vore något super-duper revolutionerande.
Men vad f-n en ny Avensis? ??:-/

Tillbaks till hockeyen. :wink:
av PRIUS
Krollspell skrev:Hej!

Jag har inget imot Toyota, tvärtom. Men jag tycker inte Avensis är att jämföra med en ny V70. Jag har heller aldrig skrivit om Toyota som premiumbil då man saknar både pris, motorer,inredning, image, komfort etc för en premiumbil, se även nedan tester.

Volvo har senaste åren närmat sig BMW, Mercedes och Audi men jag håller med, dom är fortfarande före Volvo i några avseenden. Så där finns mer att jobba på.

Att jag jämförde med V50 var bara för att den ligger närmast i pris även om den är lite dyrare än Avensis. Avensis är dessutom klassad som en mellanklassbil. Här nedan kan du även läsa några tester och tyvärr hamnar inte Toyota Avensis i topp i någon av dom. Glädjen och övrig känsla för bilen som du berömmer får här inte mycket plus. Av testets 17 olika förare tyckte samtliga att Avensis var den tristaste av dom alla.

http://www.teknikensvarld.se/files/TV06 ... ass.p1.pdf http://www.teknikensvarld.se/files/TV0407_kombitest.pdf

Du nämner att elektronik fungerar i gamla Toyoter? Problemet är att det knappt finns några äldre Toyotabilar överhuvudtaget kvar, än mindre att fönsterhissar etc. skulle fungera! På bytbil finns det 5 st i hela Sverige mellan åren 1982-85 och på blocket finns det 7 (+8 jeepar).

Du pratar sen om Lexus som en måttstock mot Toyotas "vanliga" modeller som närmarar sig? Jag länkar därför till denna test där bl a Lexus GS430 ställs mot Volvos S80 V8 AWD. Testen vinns av S80 före Lexusen, Audi, BMW, Mercedes m fl. Testen avslutas med följande rader: Helheten imponerar stort. Äntligen är Volvo i klass med konkurrenterna man ofta jämför sig med, men aldrig kommer ikapp. Med V8 AWD är man ikapp – och förbi.

http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf

Att sen Toyota säljer fler bilar i USA än Volvo, Audi och BMW har snarare med priset att göra än populäritet skulle jag tro, för inte säljer väl dom 500 000 Lexus?

Sen är säkert Toyota prisvärda bilar men jag tycker man ska jämföra rätt bilmodeller med varandra, alltså inte äpplen med päron :-)

Ha en bra fortsättning!

Ändrade citeringen så det blev rätt. Försök komma ihåg att inte göra så långa citat, undvik helst citera-knappen! Det blir jobbigt att läsa och onödigt långa inlägg

/~Kalle~
volvo
Senast redigerad av 1 PRIUS, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Det värsta med Toyota är deras självgoda ägare som anser att de åker världens bästa bil för att de får 1 verkstadsbesök mindre under en 3 års period. Har du inte köpt bilen för något annat syfte än att transportera röven? Känslan när jag kör Toyota (vilket jag tyvärr tvingas göra ibland) är lika mysigt som att gå till tandläkaren.

Samma sak med Skodaägare som vid varje tillfälle minsann ska hävda att de åker Audi egentligen bara för att startnyckeln är densamma. Att Skoda tar hälften så lång tid att bygga som en Audi, skramlar invändigt även som nya, saknar ljudisolering (i jämförelse med Audi), delar teknik med förrförra generationen och i allmänhet ser ut som ett lass med skit, det talar man gärna tyst om.

Ett märke måste ju kunna stå på sina egna ben och inte ha som främsta argument att "den minsann inte går sönder" eller att "ratten är identisk med Audi". Hur jobbigt är det att få en programvaruuppdatering i samband med Service? För det är ju den typen av fel som Volvo drabbas av - inte att bilarna rasar ihop.
Användarvisningsbild
av Funk
andreas_lofgren skrev:Det värsta med Toyota är deras självgoda ägare som anser att de åker världens bästa bil för att de får 1 verkstadsbesök mindre under en 3 års period. Har du inte köpt bilen för något annat syfte än att transportera röven? Känslan när jag kör Toyota (vilket jag tyvärr tvingas göra ibland) är lika mysigt som att gå till tandläkaren.

Samma sak med Skodaägare som vid varje tillfälle minsann ska hävda att de åker Audi egentligen bara för att startnyckeln är densamma. Att Skoda tar hälften så lång tid att bygga som en Audi, skramlar invändigt även som nya, saknar ljudisolering (i jämförelse med Audi), delar teknik med förrförra generationen och i allmänhet ser ut som ett lass med skit, det talar man gärna tyst om.

Ett märke måste ju kunna stå på sina egna ben och inte ha som främsta argument att "den minsann inte går sönder" eller att "ratten är identisk med Audi". Hur jobbigt är det att få en programvaruuppdatering i samband med Service? För det är ju den typen av fel som Volvo drabbas av - inte att bilarna rasar ihop.
Jag har haft ungefär samma åsikt som dig om Skoda tidigare, och vår Fabia är en liten billig enkel bil som tar en från punkt A till B med rimlig komfort. Och i vårt fall även problemfritt.. Men att jämföra den med t.ex en Audi är ganska omöjligt...
Dock har jag under ett par veckor fått förmånen att köra och åka med i en Skoda Superb, och en ganska välutrustad sådan. Där är vi inte långt ifrån samma kvalitetskänsla och komfort som Audi eller mindre Mercedesar. Och till ett betydligt lägre pris... vilket i sig är ett hinder för att det någonsin skall ses som en statusbil. Men en jävla fin bil är det hursomhelst, och den piskar skiten ur t.ex en V50 i samma prisklass på i stort sett alla punkter man objektivt kan hitta på.

/Thomas
av Lövet
http://www.automobilesreview.com/galler ... erb-03.jpg
http://www.car-copy.com/carcopy/bpic/08 ... 0287/2.jpg

Just Superb visar att Skoda kanske hämtar mycket element från Audi, men designen är inte en av dem.
Användarvisningsbild
av camaro69
andreas_lofgren skrev:http://www.automobilesreview.com/galler ... erb-03.jpg
Vilken är Skodan? Den vita eller grå plåthögen? :wink:
Åka Skoda är väl ett alternativ till att promenera när det regnar eller stormar ute.

Nu börjar jämförelserna bli underbara. Volvo mot Toyota och Skoda. Huuua.
av Lövet
Det var inte meningen att leda in diskussionen på Skoda, utan det var endast ett konstaterande att människor som åker runt i fula och tråkiga bilar, har en osviklig förmåga att aldrig prata om deras egna fördelar, utan endast hur dåliga andras bilar är.
Användarvisningsbild
av Funk
Så sant att diskussionen primärt handlar om Volvos kvalitet, då blir man tvungen att jämföra referenspunkter.
Jag kör regelbundet konkurrentbilar till Volvo, och även om jag själv mestadels kör och äger just Volvo så ser man det kanske på ett annat sätt om man bara tittar på vad grannen har om man har möjligheten att jämföra i vardagen.
Att fördomsfritt testa tycker jag vidgar vyerna, och att inte bara blint syssla med "Volvobashing" utan faktiskt ta till sig att kvaliteten inte är så dålig som man ibland kan förledas att tro på vissa forum eller tidningar. Och då bör man samtidigt erkänna även att det finns alternativ på marknaden.
Smak däremot är ju som bekant en mer subjektiv fråga, och huruvida en bilmodell är ful eller inte ligger i betraktarens öga som bekant.. Jag tycker mångfald berikar och är glad att inte alla tycker likadant som jag om design och innehåll.

/Thomas

Det finns ingenting som ska köras in län[…]

V70 2014 D4 181 hk motorlampa

Jag gjorde precis det jobbet i måndags. Ja, […]

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]