Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
KrilleW skrev:
ThomasT skrev:
KrilleW skrev:Jag räknade på att man får tillbaka ett par-tre tusenlappar på tre år på skatten så det är inga astronomiska summor direkt.
Hur räknar du då? Det borde bli ett par tusen i månaden?
Oj, lugn nu. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att du får tillbaka ett par tusen i månaden av det du skattar på ett billån? Du betalar inte ens ety par tusen i ränta i månaden.
Med 5% så blir det väl visst ett par tusen i ränta i månaden? Kör de dessutom inte med annuitetslån?

.
av KrilleW
ThomasT skrev: Med 5% så blir det väl visst ett par tusen i ränta i månaden? Kör de dessutom inte med annuitetslån?

.

Nu var det ju inte hur mycket ränta som betalas varje månad som var det intressanta, utan vad man får tillbaka från skatteverket. Skatteverket betalar ju inte tillbaka all ränta utan 30% av dina räntekostnader. Men fär att svara på don fråga så kostar bilen strax över 1000kr i ränta i månaden.
av Herkulez
Pris: 658 600kr

Netto pris: 612 498kr 7% prut och mer att ta.

Kontant: 122 500kr

Restvärde: 60% Ganska säker på att det är i underkant med tanke på alla snor dyra beg. volvosar idag och historiskt. Det bästa caset kan vara att byta innan 3år när det gäller nya modeller (utbud/efterfrågan). Tumregel 50% restvärde 3år och 6000 mil.

Ränta: 3,15% inklusive prut och ränteavdrag.

Service: Finansierar men med volvofinans och dess ränta borde man få med servicen eller iaf kraftig rabatt på avtal.

Värdeminskning: 216 938kr
Ränta: 34 728kr (beroende på ränta/amorteringstakt).
Kapitalkostnad: 18 375kr
Service: 0kr
Försäkring: 12 600kr

Tot: 282 641kr

Uppskattning med tidigare nämnda parametrar.

Finns inga garantier, men jag hade köpt ur ekonomisk perspektiv. Som tidigare nämnts är målet för finansbolagen att inte backa, i de flesta fall tjänar man inte på privatleasing. Privatleasing har sina fördelar men jag inbillar mig att det blir dyrare ju dyrare bilarna är. Man måste ha större felmarginaler i beräkningarna.
Användarvisningsbild
av joel80
Om totala räntan är på nära 35k. Blir ju avdraget under de tre åren ändå runt 11-12k.. Inte tusenlappar per månad.. Men nog är det tillräckligt för att ta med i kalkylen. Tomas måste tänkt lite fel. ;)

Undrar hur hårda dom är på skador vid värdering av restvärde. Har hört om folk som fått betala rätt mkt extra mid inlämning av bilen p.g.a rätt "normalt" slitage.
Övermil är också intressant.. Kan ju komma förändringar i ens situation som gör att man ökar miltalen, har man leasingbil måste man ta hänsyn till det,och ha koll på vad det kostar extra om det skulle bli nödvändigt.

Är det samma försäkringsvillkor vid privatlesing? Självrisker och sånt? Och har man samma konsumenträttsliga läge? Gäller konsumentköplagen som vanligt?
av KrilleW
Herkulez skrev:Pris: 658 600kr

Netto pris: 612 498kr 7% prut och mer att ta.

Kontant: 122 500kr

Restvärde: 60% Ganska säker på att det är i underkant med tanke på alla snor dyra beg. volvosar idag och historiskt. Det bästa caset kan vara att byta innan 3år när det gäller nya modeller (utbud/efterfrågan). Tumregel 50% restvärde 3år och 6000 mil.

Ränta: 3,15% inklusive prut och ränteavdrag.

Service: Finansierar men med volvofinans och dess ränta borde man få med servicen eller iaf kraftig rabatt på avtal.

Värdeminskning: 216 938kr
Ränta: 34 728kr (beroende på ränta/amorteringstakt).
Kapitalkostnad: 18 375kr
Service: 0kr
Försäkring: 12 600kr

Tot: 282 641kr

Uppskattning med tidigare nämnda parametrar.

Finns inga garantier, men jag hade köpt ur ekonomisk perspektiv. Som tidigare nämnts är målet för finansbolagen att inte backa, i de flesta fall tjänar man inte på privatleasing. Privatleasing har sina fördelar men jag inbillar mig att det blir dyrare ju dyrare bilarna är. Man måste ha större felmarginaler i beräkningarna.
Ja vet inte om jag tycker att du kan räkna hem prutmånen till billånets fördel eftersom den summan även äts upp åt andra hållet då du byter in bilen hos handlare. Det är inte ovanligt att bilhandlarna har 50-60k i marginal när de köper bilen.

Menar du att 60% restvärde skulle vara i underkant?? Jag hade aldrig vågat sätta ett så högt värde. Jag håller inte med dig att Volvosar har snorhögt andrahandsvärde både nu och historiskt. Som jag skrev tidigare så hade gamla XC90 (och många andra SUV:ar) ett andrahandsvärde sämre än någon annan. V70 har också dragits med dåliga andrahandsvärden till och från. Den stora vinnaren är väl XC60 isåfall.

Dina beräkningar innehåller också en del fel. Bortsett från att du räknat in prutmånen så är det fel i siffrorna
Om kontantinsatsen är 122,500kr (20%) så bör ju värdeminskningen rimligen vara lika mycket till, dvs 20% á 122,500kr för att restvärdet skall vara 60%.
Alltså 245,000kr.

Som du själv skriver så måste man även ha större felmarginaler när man räknar på ett billån. 60% restvärde är i mina ögonen en glädjekalkyl.
av KrilleW
joel80 skrev:Om totala räntan är på nära 35k. Blir ju avdraget under de tre åren ändå runt 11-12k.. Inte tusenlappar per månad.. Men nog är det tillräckligt för att ta med i kalkylen. Tomas måste tänkt lite fel. ;)

Undrar hur hårda dom är på skador vid värdering av restvärde. Har hört om folk som fått betala rätt mkt extra mid inlämning av bilen p.g.a rätt "normalt" slitage.
Övermil är också intressant.. Kan ju komma förändringar i ens situation som gör att man ökar miltalen, har man leasingbil måste man ta hänsyn till det,och ha koll på vad det kostar extra om det skulle bli nödvändigt.

Är det samma försäkringsvillkor vid privatleasing? Självrisker och sånt? Och har man samma konsumenträttsliga läge? Gäller konsumentköplagen som vanligt?
Såg att jag skrivit fel innan. runt 10500kr är det såklart över hela perioden. Det skulle givetvis stå ett par tusenlappar per år, och inte över hela perioden, sorry.

Jag känner en del folk som privatleasat och ingen av dom har behöver betala något för överdrivet slitage. Ingen av dom är speciellt pedanta med bilarna. Ett par av dom maskintvättar t.o.m.(gud förbjude) Jag vet att VW har en mall för vad som är normalt slitage och där är ett par dörruppslag, stenskott m.m. inräknat. Möjligt att Volvo har något liknande.

Förändrade levnadsvanor är inga problem då det går att utöka milen. Kostnaden blir väl ett par - några hundralappar dyrare i månaden dock. Det är ju värre om man behöver förtidslösa leasingen.

Försäkringsvillor är exakt densamme. Med andra ord så löser man eventuella skador på bilen innan den återlämnas. Konsumentlöplagen gäller eftersom du fortfarande hyr i egenskap av privatperson.
av Malmstroem
4,95% låter som en rätt hög ränta. Jag tror att många kan komma undan med betydligt lägre ränta. Vi lever i en "lågräntetid" numera.

Om allt är lika så är det alltid dyrare att privatleasa en bil istället för att köpa den eftersom räntan är avdragsgill -- och leasingkostnaden är det inte.

Nu är det dock så att allt inte alltid är lika. Du är tvungen att titta på det enskilda erbjudandet för att kunna bedöma vad som är bäst för dig. Generellt sett så är det billigare att äga bilen för de som har lätt att låna pengar (under 2% ränta är inte ovanligt) och som bor i områden med låg försäkringskostnad och har bra bonus på sin bilförsäkring. De som ofta tjänar på privatleasing är de som inte har lätt att låna (och får ta billån för 4,95% ränta), har hög försäkringskostnad p.g.a. bostadsort och/eller ålder. (Försäkring är ofta inbakad i leasingkostnaden).

Sedan måste du också titta på själva erbjudandet. Det är inte ovanligt med olika driver på både privatköp och leasingerbjudanden. En bra deal kan göra att pendeln slår över både till privatköp som privatleasings del.

Det är också lätt att räkna på vad leasing kostar. Vid privatköp vet du först när du säljer bilen vad den riktiga månadskostnaden varit. Jag har hittills valt att äga bilen istället för privatleasing -- men jag kan mycket väl tänka mig att leasa i framtiden.

Så -- räkna på det unika fallet. Det går inte att generellt säga att det ena är bättre än det andra.
av Herkulez
Spoiler »
Restvärdet är satt utifrån bilens brutto pris el. listpris.
Dvs värdet på bilen och det jag kan räkna med att få för bilen efter 3 år och 4500 mil. Om det är för högt är en annan femma. Jag tror inte det med tanke på mil.

I övrigt så blandar du nog ihop finansiering och bilens verkliga kostnad. Kontant insatsen har inget med värdeminskningen att göra.

Kan hålla med om att alla Volvobilar inte haft det bästa andrahandvärdet. Tänker i första hand på div D2:or, bensinare och gamla xc:n som du nämner.

Ca 72kr/milen eller 9000kr i månaden inklusive diesel/bensin tycker jag låter rimligt för en körsträcka på 1500mil/år.
av KrilleW
Jag erkänner mig rätt trög i huvudet för jag fattar inte riktigt. Restvärdet måste väl ändå sättas från det pris man betalar för bilen? Dvs om jag köper en bil för 100.000kr. Jag betalar 20,000kr kontant och väler 50% i restvärde. Eftersom jag redan har betalat 20% så återstår 30%, dvs 30,000kr. När bilen är 3 år gammal så har jag en restskuld på 50,000kr. Har det någon betydelse om bilen hade en listpris på 120,000kr då?
av Lövet
Man måste skilja på restskuld och restvärde. Ibland blandas de ihop och olika skribenter menar olika saker. Finansbolag skriver oftast restvärde men det är egentligen inte det.

Restvärde i min värld är försäljningspris vid avyttring 3 år senare dividerat med nypriset man betalade
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]