bernersjo skrev:Du har definitivt rätt att ångra ditt köp enl distansavtalslagen (14dgr ångerrätt på allt via telefon/internet då det var ett företag). Sen om dom inte betalar tillbaka tycker jag absolut du skall ta det till Polisen, Konsumentverket m.m. Vore också tacksam om du höjde ett varningens finger för företaget ifråga genom att nämna det vid namn. Är dock osäker på hur det är att "hänga ut ngn". Antar att det är skillnad dock mot ett företag gentemot en privatperson? Visserligen onödigt om han skulle polisanmäla tillbaka för "förtal" eller liknande.. Kanske bäst att låta bli, men hoppas du får pengarna tillbaka!
Edit: Ring Sverker!! ;)
Vadå, hänga ut?
Medier hänger ut företag och privatpersoner dagligen av diverse olika anledningar. Säljer man dålig köttfärs hamnar man på "löpet" och får löpa gatlopp.
Men ett företag som blåser folk på pengar skulle inte få nämnas vid nam på ett Forum?
Knyt näven i fickan, bernersjo.
Det löser säkert problem med oseriösa företagare.
En kurs i juridik rekommenderas bernersjo.
Förtal, är ju ett brott som inte ens lyder under allmänt åtal.
5 kap. Om ärekränkning
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
5 § Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser
1. förtal och grovt förtal,
2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,
3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.
Om jag köpt torrt snus i "Pelles kiosk". Skulle jag inte få berätta det för vänner och bekanta och varna dom för att slippa torrt snus?