Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Dadid
Jag kommer snart att införskaffa en nyare begagnad bil (sannolikt V40 d2) att använda som tjänstebil i mitt relativt nystartade AB. Prisklass 200000.
En kontantinsats på 40000 dränerar bolaget i lite för hög grad tycker jag.
Vad talar för att leasa respektive låna ur ett företagsekonomiskt perspektiv?
Min spontana tanke var att leasa den och sätta ett restvärde på låt säga 45 % efter två år, med förhoppning att det blir lite över i slutänden till nästa bil.
Alternativt kan jag naturligtvis spara parallellt och försöka pricka in restvärdet korrekt.
Men vad talar för att istället låna?

Bilen kommer att brukas i 2 år och rulla ca 4000 per år.

Mvh

David
av Lövet
Ur företagets synpunkt är leasing att föredra eftersom halva momsen då är avdragsgill.
För dig som förare/privatperson är det i princip struntsamma då du åker på förmånsvärde oavsett (givet att bilen ska användas privat också).
av Dadid
Tack, jag förmodade det.
Jag avser endast använda bilen för långpendlaren mellan kontoret i hemmet och kunden 36 mil från kontoret. En tur varje vecka.

Är dock ängslig att skattemyndigheten kommer att ha synpunkter hur väl jag än dokumenterar körningen, då bilen rent fysiskt är så lättillgänglig.
Att förvara nycklar och bil på arbetsplatsen känns inte så relevant i sammanhanget..
Vidare sticker vår familjebil ut lite då det är en tvådörrars cab. Den fungerar dock oklanderligt för vår lilla familj och har så gjort i snart tre år....
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du på et oklanderligt sätt för körjournal, bör det inte ha synpunkter. Du har ju en privatbil som uppfyller dina privata behov. Men om du exempelvis har en husvagn på tomten och dragkrok på "firmabilen" men inte på den privata är det inte så bra.
av Lövet
För att slippa förmånsvärde behöver du en motsvarande bil privat. Tror inte skattemyndigheten anser att en tvådörrars cab är det tyvärr.
av Dadid
Hej.
Det känns lite snopet det där med vår ordinarie bil. Hoppas verkligen att skatteverket inte bedömer utifrån fördomar. Caben har varit familjens enda bil sedan dottern var tre år. Det känns ytterst dumt att använda den till 4000 tjänstemil per år, därav införskaffandet av ren tjänstebil.
Bilvalet skulle sannolikt inte ifrågasättas om firman skaffade en Caddy, men säga vad man vill, någon motorvägspendlare är den inte...

Nåväl, vi får se hur det går. Skriver på imorgon om allt vill sig väl.
Tack för input.
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]