Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
CarMan skrev:
bjohansson skrev:Oki, tack för hjälpen.
Att ha detta fel på 3 av 5 volvo bilar är ju dock tråkigt . Tydligen ren slump :)
va då slump.
man har garanti under en viss tid, sen har volvo varit snälla o tagit detta et bra tag efteråt, menn 10 år, trodde du det själv?
nämn en enda annan pryl du har garanti på egter garentitiden
Jag trode inte det var garanti tid efter 10 år, det var därför jag gjorde en tråd om detta men du kanske inte fatta frågan ? I och med att jag inte jobbar för eller på volvo så är det svår att veta vad som ersätts och ersätts inte, tycker inte du det ?
citat : "snälla o tagit detta et bra tag efteråt". Tycker inte det är mer än rätt att ersätta detta när man gör ett lås som pajar så ofta .
Åter igen är detta min 3:e volvo som jag har detta felet på, men det kanske är så på alla bilmärken .
av Psyko
bjohansson skrev:
CarMan skrev:
bjohansson skrev:Oki, tack för hjälpen.
Att ha detta fel på 3 av 5 volvo bilar är ju dock tråkigt . Tydligen ren slump :)
va då slump.
man har garanti under en viss tid, sen har volvo varit snälla o tagit detta et bra tag efteråt, menn 10 år, trodde du det själv?
nämn en enda annan pryl du har garanti på egter garentitiden
Jag trode inte det var garanti tid efter 10 år, det var därför jag gjorde en tråd om detta men du kanske inte fatta frågan ? I och med att jag inte jobbar för eller på volvo så är det svår att veta vad som ersätts och ersätts inte, tycker inte du det ?
citat : "snälla o tagit detta et bra tag efteråt". Tycker inte det är mer än rätt att ersätta detta när man gör ett lås som pajar så ofta .
Åter igen är detta min 3:e volvo som jag har detta felet på, men det kanske är så på alla bilmärken .
Oavsett tillverkare finns det väl akilleshälar överallt, volvo är ju inte ett undantag.
Volvo är generellt sett väldigt geneerösa vad gäller förlängd garanti på detaljer som visar sig
ha en sämre hållbarhet än vad kunden räknat med.
Användarvisningsbild
av CarMan
konsument köplagen är i dagsläget 3 år, så under den tidan får man alla "fabrikationsfel" lagade.
efter den tiden så kan man med vissa ditaljer få hjälp med 50% av kostnaden. deta gäller bara uppenbara fel som drabbar många bilar. detta kan gälla 6-12 månader extra.
efter detta så är det oftast tvärkört.
det enda som man kan få på är om det är en extremt viktig ditalj som kan få bilan att brinna eller tappa bromsaran (eller liknande) men då blir du inkallad till verkstan.
sen har verkstan rätt att ge goodwill, där mn är 3 som delar på koostnaden, verkstan måste alltså också betla. så om du inte är trogen kund så lär inte verkstan betala nått om du inte handlar delar av dom
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:konsument köplagen är i dagsläget 3 år, så under den tidan får man alla "fabrikationsfel" lagade.
efter den tiden så kan man med vissa ditaljer få hjälp med 50% av kostnaden. deta gäller bara uppenbara fel som drabbar många bilar. detta kan gälla 6-12 månader extra.
efter detta så är det oftast tvärkört.
det enda som man kan få på är om det är en extremt viktig ditalj som kan få bilan att brinna eller tappa bromsaran (eller liknande) men då blir du inkallad till verkstan.
sen har verkstan rätt att ge goodwill, där mn är 3 som delar på koostnaden, verkstan måste alltså också betla. så om du inte är trogen kund så lär inte verkstan betala nått om du inte handlar delar av dom
Om man backar tillbaka en aning till tiden runt 00-02 då detta var vanligast så var fabriksgarantin 2 år, utöver det kunde t.ex man få 2 extra år med 100% täckning och ett femte med 50% rabatt...Lite beroende på vilken typ av vanliga fel det handlade om. Exemplet gäller vad jag fick på klapperstagen på min bil om jag minns rätt. Jag har för mig att låsen var det samma regler för.. Det finns dessutom ibland begränsningar i körsträcka på de förlängda garantierna.

Problemet som jag ser det är att det förekommer att vissa verkstäder låter kunderna betala och sedan ändå claimar kostnaderna från Volvo..Detta är ju inget som gemene man håller 100% koll på eller ens får reda på.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
bjohansson skrev:Jag trode inte det var garanti tid efter 10 år, det var därför jag gjorde en tråd om detta men du kanske inte fatta frågan ? I och med att jag inte jobbar för eller på volvo så är det svår att veta vad som ersätts och ersätts inte, tycker inte du det ?
Nej du har givetvis en poäng..Men 10 år efteråt är väl ganska svårt att tro.
Hade problemet varit större (det var iofs rätt illa som det var enligt mig..) så hade det troligen kommit en kampanj där man bytt ut alla felaktiga detaljer, men eftersom en hel del bevisligen håller än så ansågs problemet inte vara så allvarligt.
Livstids garantier finns det nog knappast i någon bransch, i alla fall inga som är värda namnet...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
fabriks garantin var bara 1 år på den tiden, men kkl gälde i 2 år.
tror det var 2006 som garantin vart 2 år & kkl 3 år
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:fabriks garantin var bara 1 år på den tiden, men kkl gälde i 2 år.
tror det var 2006 som garantin vart 2 år & kkl 3 år
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada och 8 års rostskydd.
Gällde för min -02 (uttagen -01) om jag inte minns totalt fel...

/Thomas
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]