Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av zoran
Jag satt för några dagar sen i mitt 1 år gamla ögonsten, närmare
bestämt svart V70 2.5T,
http://picasaweb.google.com/zoran.pucar/VOLVO
... och färdades på vägarna i St. Annas skärgård när jag mötte en Saab
95 med släpa med en pall av trädgårssten väldigt likt:
http://www.rbr.dk/ProduktBesk.asp?Sten_ ... 2&Vitem=95

Saaben kom i en tämligen skarp högerkurva och jag i mötande
riktning. Då välter halva hans last på min körbana och komer färdandes
mot mig i både luft och backe. Jag hinner bromsa hjälpligt för att
slippa någon av stenarna i vindrutan och personskador (barnen och
sambon satt i bilen), men ett gäng träffar bilen.

Jag går ut och kan konstatera att en träffat fronten och delvis
motorhuven och ett gäng träffade underdelen av fronten och efter ett
tag upptäckte jag även att en snuddat förardörren och
passagerardörren.

Vad jag kan notera att motorhuven är en buckla i samt repa ända in
till metallen. Likaså i förardörren och passagerardörren.

Det jag vet med mig är att bucklor är egentligen omöjligt att
reparera. En buckla är uttöjd metall och att "outtöja" metall går
inte. Likaså är karossen helgalvaniserad och om jag inte är helt ute
och cyklar appliceras galvaniseringen elektrolytiskt. Alltså, torde
det vara ganska svårt att applicera galvaniseringen på skadan.

Naturligtivs stannade mannen med släpan och skadeanmälan fylldes i.

När jag idag var på Volvo i Motala, och pratade med killen som tar
hand om skador, verkade han aningen nonchalant. Dels så tyckte han att
det var självklart att de ska "knacka ut" skadan och frågade mig om
jag inte tyckte det var rimligt att få en "ny" bil i så fall. Likaså
skulle de värma och släta ut plastdetaljerna som var skadade.

Däremot verkade han inte alls angelägen att upptäcka och fixa de
eventuella dolda skador.

Jag vill inte ha en front som sitter halvlöst, eller börjar sitta
halvlöst om ett halvår. Jag vill inte ha en dörr som börjar rosta om
ett år. Jag hade en ny (så gott som) bil för 5 dagar sen, och jag vill
ha en 5 dagar äldre bil idag och inte halvfixat, halvskadat, fullt med
dolda stenskott, skadat underrede, rostskador om ett tag, osv. åk.

Vad jag vill är ett genomgång av bilen, eftersom jag inte har
kompetens eller möjlighet att upptäcka alla fel eller skador som kan
ha uppkommit vid olyckan. Jag vill ha bilen i SAMMA skick som den var
före olyckan. Jag vill inte ha tveksamma reparationsförsök och
spacklade bucklor.

VAR ska jag vända mig och är det ens möjligt?
Användarvisningsbild
av Funk
Du behöer inte oroa dig speciellt mycket, det går att fixa det till nyskick utan att livslängden påverkas. Och man kan alldeles utmärkt krympa uttänjd plåt och aluminium t.o.m utan att skada lacken...

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Mycket trist det som hänt.

Jag kanske låter uppgiven, men du får tyvärr räkna med att bilen blir sämre efter en reparation. Jag har stångat mig blodig flera gånger med plåt&lack verkstäder, volvo central etc. Ibland blir det lite bättre, men det blir ALDRIG som det var innan.

Antagligen är verkstaden så pass duktig så att ståtfångare etc. sitter fast efter reparationen, så där kanske du överdriver lite i dina farhågor.

/Martin

PS. Man kan dock kräva att verkstaden undersöker bilen under för att upptäcka eventuella skador.
Användarvisningsbild
av Jensen
MartinS skrev:Mycket trist det som hänt.

Jag kanske låter uppgiven, men du får tyvärr räkna med att bilen blir sämre efter en reparation. Jag har stångat mig blodig flera gånger med plåt&lack verkstäder, volvo central etc. Ibland blir det lite bättre, men det blir ALDRIG som det var innan.

Antagligen är verkstaden så pass duktig så att ståtfångare etc. sitter fast efter reparationen, så där kanske du överdriver lite i dina farhågor.

/Martin

PS. Man kan dock kräva att verkstaden undersöker bilen under för att upptäcka eventuella skador.
Vad är det som blir sämre??? att sitta och i mina ögon nästan skrämma upp Zoran är ju fel, att du själv haft otur efter en reparation betyder inte att varenda människa råkar ut för det.
Efter beskrivningen utav Zoran så är det lite plåt och lack samt ev byte utav stötfångarn i fram, givetvis så kontrolleras det även underifrån om bilen har skadats och behöver nåt byte utav delar.
Det du gör just nu är att Zoran innan han ens har lämnat in sin bil för detta försäkringsärende har en bild som säger att hans nästan nya bil som
ska fixas till aldrig kommer att bli som förr, du bidrar med en massa skitsnack som du inte har nån som helst täckning för.
av Frigge
Jensen skrev:
MartinS skrev:Mycket trist det som hänt.

/Martin

Vad är det som blir sämre??? att sitta och i mina ögon nästan skrämma upp Zoran är ju fel, att du själv haft otur efter en reparation betyder inte att varenda människa råkar ut för det.
Efter beskrivningen utav Zoran så är det lite plåt och lack samt ev byte utav stötfångarn i fram, givetvis så kontrolleras det även underifrån om bilen har skadats och behöver nåt byte utav delar.
Det du gör just nu är att Zoran innan han ens har lämnat in sin bil för detta försäkringsärende har en bild som säger att hans nästan nya bil som
ska fixas till aldrig kommer att bli som förr, du bidrar med en massa skitsnack som du inte har nån som helst täckning för.
Ja, det är bara onödigt skitsnack.
Det finns INGENTING som säger att hans bil skulle bli sämre efter en reparation. På hans bil är det ju bara småfix som inte är ett dugg att oroa sig för.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har tyvärr många dåliga erfarenheter, och de flesta från större välkända verkstäder. Även några mindre då jag någon gång provat dom istället då jag varit så missnöjd med de större.

Nyansskillnader är i stort sett oundvikligt om man inte lyckas tjata till sig en massa merytor.
Oftast blir det lackskarvar i dörrfalsarna efter lackeringar på sidorna, en del blir tydliga och en del blir mindre tydliga.
Främre kofångaren blir i stort sett alltid mer känslig för stenskott om den lagas och lackeras om.

Det var bara några exempel som man helt enkelt får leva med verkar det som. I allafall säger alla mina erfarenheter det, tyvärr. Jag har haft många långa samtal/möten med verkstadschefer och skadechefer på försäkringsbolag och ingen av dom hymlar med att man helt enkelt får leva med att bilen aldrig blir som innan.

Jensen, vad vet du om jag vad jag har för täckning för mina uttalanden, åsikter?

/Martin

PS. En plåtbit som förlorat sin galvanisering är en mer rostkänslig plåtbit, så är det tyvärr.

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]