- fre 10 aug 2007, 11:44
#123203
Jag satt för några dagar sen i mitt 1 år gamla ögonsten, närmare
bestämt svart V70 2.5T,
http://picasaweb.google.com/zoran.pucar/VOLVO
... och färdades på vägarna i St. Annas skärgård när jag mötte en Saab
95 med släpa med en pall av trädgårssten väldigt likt:
http://www.rbr.dk/ProduktBesk.asp?Sten_ ... 2&Vitem=95
Saaben kom i en tämligen skarp högerkurva och jag i mötande
riktning. Då välter halva hans last på min körbana och komer färdandes
mot mig i både luft och backe. Jag hinner bromsa hjälpligt för att
slippa någon av stenarna i vindrutan och personskador (barnen och
sambon satt i bilen), men ett gäng träffar bilen.
Jag går ut och kan konstatera att en träffat fronten och delvis
motorhuven och ett gäng träffade underdelen av fronten och efter ett
tag upptäckte jag även att en snuddat förardörren och
passagerardörren.
Vad jag kan notera att motorhuven är en buckla i samt repa ända in
till metallen. Likaså i förardörren och passagerardörren.
Det jag vet med mig är att bucklor är egentligen omöjligt att
reparera. En buckla är uttöjd metall och att "outtöja" metall går
inte. Likaså är karossen helgalvaniserad och om jag inte är helt ute
och cyklar appliceras galvaniseringen elektrolytiskt. Alltså, torde
det vara ganska svårt att applicera galvaniseringen på skadan.
Naturligtivs stannade mannen med släpan och skadeanmälan fylldes i.
När jag idag var på Volvo i Motala, och pratade med killen som tar
hand om skador, verkade han aningen nonchalant. Dels så tyckte han att
det var självklart att de ska "knacka ut" skadan och frågade mig om
jag inte tyckte det var rimligt att få en "ny" bil i så fall. Likaså
skulle de värma och släta ut plastdetaljerna som var skadade.
Däremot verkade han inte alls angelägen att upptäcka och fixa de
eventuella dolda skador.
Jag vill inte ha en front som sitter halvlöst, eller börjar sitta
halvlöst om ett halvår. Jag vill inte ha en dörr som börjar rosta om
ett år. Jag hade en ny (så gott som) bil för 5 dagar sen, och jag vill
ha en 5 dagar äldre bil idag och inte halvfixat, halvskadat, fullt med
dolda stenskott, skadat underrede, rostskador om ett tag, osv. åk.
Vad jag vill är ett genomgång av bilen, eftersom jag inte har
kompetens eller möjlighet att upptäcka alla fel eller skador som kan
ha uppkommit vid olyckan. Jag vill ha bilen i SAMMA skick som den var
före olyckan. Jag vill inte ha tveksamma reparationsförsök och
spacklade bucklor.
VAR ska jag vända mig och är det ens möjligt?
bestämt svart V70 2.5T,
http://picasaweb.google.com/zoran.pucar/VOLVO
... och färdades på vägarna i St. Annas skärgård när jag mötte en Saab
95 med släpa med en pall av trädgårssten väldigt likt:
http://www.rbr.dk/ProduktBesk.asp?Sten_ ... 2&Vitem=95
Saaben kom i en tämligen skarp högerkurva och jag i mötande
riktning. Då välter halva hans last på min körbana och komer färdandes
mot mig i både luft och backe. Jag hinner bromsa hjälpligt för att
slippa någon av stenarna i vindrutan och personskador (barnen och
sambon satt i bilen), men ett gäng träffar bilen.
Jag går ut och kan konstatera att en träffat fronten och delvis
motorhuven och ett gäng träffade underdelen av fronten och efter ett
tag upptäckte jag även att en snuddat förardörren och
passagerardörren.
Vad jag kan notera att motorhuven är en buckla i samt repa ända in
till metallen. Likaså i förardörren och passagerardörren.
Det jag vet med mig är att bucklor är egentligen omöjligt att
reparera. En buckla är uttöjd metall och att "outtöja" metall går
inte. Likaså är karossen helgalvaniserad och om jag inte är helt ute
och cyklar appliceras galvaniseringen elektrolytiskt. Alltså, torde
det vara ganska svårt att applicera galvaniseringen på skadan.
Naturligtivs stannade mannen med släpan och skadeanmälan fylldes i.
När jag idag var på Volvo i Motala, och pratade med killen som tar
hand om skador, verkade han aningen nonchalant. Dels så tyckte han att
det var självklart att de ska "knacka ut" skadan och frågade mig om
jag inte tyckte det var rimligt att få en "ny" bil i så fall. Likaså
skulle de värma och släta ut plastdetaljerna som var skadade.
Däremot verkade han inte alls angelägen att upptäcka och fixa de
eventuella dolda skador.
Jag vill inte ha en front som sitter halvlöst, eller börjar sitta
halvlöst om ett halvår. Jag vill inte ha en dörr som börjar rosta om
ett år. Jag hade en ny (så gott som) bil för 5 dagar sen, och jag vill
ha en 5 dagar äldre bil idag och inte halvfixat, halvskadat, fullt med
dolda stenskott, skadat underrede, rostskador om ett tag, osv. åk.
Vad jag vill är ett genomgång av bilen, eftersom jag inte har
kompetens eller möjlighet att upptäcka alla fel eller skador som kan
ha uppkommit vid olyckan. Jag vill ha bilen i SAMMA skick som den var
före olyckan. Jag vill inte ha tveksamma reparationsförsök och
spacklade bucklor.
VAR ska jag vända mig och är det ens möjligt?
V70N 2.5t Geartronic Sport Edition BSR steg1