I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#761693
Jag la upp den här tråden i fel kategori märkte jag .. Kanske bättre lycka här?


I helgen skruvade jag lite med min gamle 83a.
Jag fick för mig att montera ett LH2,2 sprut (88a) vilket gjorde ett rejält lyft på en B23A
Sen monterade jag en 530 topp från en gammel 740Gle 88 (230E) som e rejält portad och planad
ihop med den monterade jag en kam från Elleman Typ 77 (ganska vass kam) med ett ställbart kamdrev
En bättre effektspole från accel

Skrutten flyttar sig rejält men tyvärr så vill den börja spika hemskt när man gasar ut 3an.
Jag har ställt tändningen mellan 12 till 25 grader, ställt om kammen mellan -3 till +3 grader men det spikar ändå.
Har bytt ut tempgivaren till boxen och ersatt den med en potentiometer så jag kan boosta soppan med 20-30% men det hjälper inte heller
Har även testat med 75% etanol men det blev inte riktigt bra ändå...

Då kom jag att tänka på om man kanske kör med för små spridare helt enkelt?
Eller för varma stift?

Kom gärna med tips och fråga gärna om ni vill ha mer info.
Tacksam för svar.
Ska på race på lördag så jag är lite ivrig på å få ordning på detta =P Mvh Björn
#761934
Hmmmmm!!! Väldigt intressant! Det kan ju verkligen bli som ett starkt alternativ om inte Megasquirt sprutet inte funka som de skall sen .. Tack för tipset.

Jag Har pratat med Ellemann och lite andra forum och det första jag borde testa e att ge den mer bränsle till en början.. Kommer med resultat i morgon kväll
#762930
Jag kollade forumet, och jag har allt funderat på en sån. Det vore ju det bästa istället för mega squirt. Jag fick monterat nya spridare från en B230fk i fredags! Gisses vilken skillnad. Jag fick inte röra bränsleratten utan att den sura. Nu går den riktigt fint utan spikningar. Helt otroligt va lite extra bränsle gör. Menbdock e de inte riktigt ok med fördelaren. Måste ha den på max 12 grader annars spikar den. Har beställt 7or i stift så kanske man kan öka nån grad. Va ju på race i helgen. Det gick ju sådär. Sprucket motorfäste och spräckt fuelrail. Men trots de så lyckades jag med nån enstaka repa :-)
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]