I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av dma09
Hej om man vill trimma motor till ca 500hk vad finns det för och nackdelar med t5 (typ från 855) vs rak 6an från 965. Och villken borde man använda? ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Team Bonnameck plockar väl ut 1000-1200 hk ur volvofemman när man kör låga sjuor och nästan 300 km/h på strippen. Det borde ju räcka.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det beror ju på, hur mycket vill du spendera? Vitblockare är inte direkt billiga att trimma, då det krävs rejält mycket jobb om dom ska hålla mer än ett par mil...

Enklaste att bonntrimma är nog en 16v rödblockare. Håller för skapligt mycket om man byter till turboblock.
av *pettson*
Fördelar för bägge.. går att ha kul med..
Nackdelar..
Obesiktningsbart.. oavsett.
Kostar flis..
Är inte*bara att fixa till*
Lär dricka sås..

Folk får det att låta så fint och enkelt att trimma. Nu räknas inte estrella performance (chiptrim) som trimning. Är man seriös går man igenom allt och börjar med att förstärka motorblocket.. sen allt i det ska upp till spec. Renoveras, bytas, vilket som uppnår målet. Sen ska toppen gås igenom.. sen blev det RÄTT VAL av turbo.. intercooler, grenrör, avgas, spridare.
Sen brukar det kostat rejält med pengar, men då ska förstås motorkylning,oljekylning och slangar med mera tillkomma på det..
av PTV
Intressant.Varför räknas inte chip trimning när många bilar går att få ur t ex ytterligare 30 - 50 hk mer som de inte har original och inga fysiska delar behöver bytas ut för hållbarheten.Om det så bara handlar om en enda hk extra så är det ju trimning om en motor med dess mjukvara blivit manipulerad för högre effekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
PTV skrev:Intressant.Varför räknas inte chip trimning när många bilar går att få ur t ex ytterligare 30 - 50 hk mer som de inte har original och inga fysiska delar behöver bytas ut för hållbarheten.Om det så bara handlar om en enda hk extra så är det ju trimning om en motor med dess mjukvara blivit manipulerad för högre effekt.
Öka trycket på en turbo kan väl nästan varje "klåpare" som helst göra. Och man kan få rejält med effekt, men det lär inte hålla så länge. "Riktig" trimning är som "*pettson*" skrev, något helt annat. 16V (B234) går det att "få ut" bra effekt på utan turbo, men då får man "porta" toppen på ett riktigt sätt och andra kamaxlar. Det går att montera 16V toppen på nyare block (oljekylda kolvar) men det är lite "pussel", jag har läst om 250 hk utan några större problem. Det "hårigaste" jag läst om var en som "bromsat ut" 850 hk ur en B234, dock med turbo då (fanns på Italien och vissa marknader) och monterat i en Volvo PV. Den "flyttade" nog på sig.... Den var besiktigad för "gatan" men det är ju andra regler för äldre bilar

Mvh
Lennart
av *pettson*
PTV skrev:Intressant.Varför räknas inte chip trimning när många bilar går att få ur t ex ytterligare 30 - 50 hk mer som de inte har original och inga fysiska delar behöver bytas ut för hållbarheten.Om det så bara handlar om en enda hk extra så är det ju trimning om en motor med dess mjukvara blivit manipulerad för högre effekt.
Det är en effektökning, men det i sej har ingenting med trimning att göra för mej. Trimning är.en vetenskap i sej där man tar ut en LÅNGVARIG effekt. Undrar man vad som menas så kan man alltid börja fundera på om ens nychippade 850 verkligen går lika bra som närmaste wrc utrustade rallybil? Menar 285hk/ 300hk med chip där det är en peak över 2sek tid. Eller en bil där 285hk + finns tillgängligt under huven hela dagen närhelst du önskar, så länge du önskar utan att effekten dalar eller kylet eller turbon blir för varmt, där inte all effekt är som urpluppad ur en ketchupflaska? Det är inte samma grundtanke men faktiskt ungefär samma effekt.
Trimning börjar med en mycket överdimensionerad underdel som kompletteras med en överdimensionerad överdel. Allt överdimensioneras för att vara skottsäkert.
Ännu mer pratar vi trim när vi pratar sugmotor eftersom allt varsamt måste optimeras för att lira ihop.

En suveränt trimmad turbomotor där allt är i stort sett fritt, optimeras UTAN laddtryck till högsta möjliga effekt. SEN begåvas den med laddtryck och presterar ytterligare.
Några år gamla siffror säger att kenneth hansen rallycrossbil gav 260hk på 2 liter utan laddtryck. Drygt 700hk med fullt laddtryck och ett så brett register som möjligt. Ytterligare 130hk om man nöjde sej med ett betydligt smalare register på motorn. Siffrorna var utan restriktorn.
Så nej chipning är inte trim för mej..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Håller lite med pettson, ett chip klassar inte jag som 'trim'. Mer lämpligt ord skulle väl vara 'optimering'.
Sen vet jag inte varför chip öht kom på tal? TS ville ha ca 500hk, något du ALDRIG kommer upp i med ett chip, eller orginalstakar/kolvar/turbo osv mer än 2meter innan allt rasar. Och sen var det ju det där med peak effekt vs konstant effekt också... 2 helt skiljda saker i 2 helt olika prisklasser.

Btw lennarte, jag törs nästan lova att B234 aldrig funnits i italien ;) B204FT därimot....
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Btw lennarte, jag törs nästan lova att B234 aldrig funnits i italien B204FT därimot....
B234 har aldrig funnits med turbo. B204 däremot hade turbo, och "dom grejerna" kan man använda till att montera turbo på en B234. Var kanske lite otydlig om vad jag menade

Mvh
Lennart
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]