I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#669721
Nexus skrev:Vänta lite nu.... motorn bytt skriver du. Har du uppgraderat mjukvaran med dosa från autotech efter bytet. Tänkte på att verkstaden kan har laddat orginal mjukvara vid motorbytet.
Ja motorn är precis bytt av Maskin och Bil i Ludvika, den gamla hade gått 28000 mil och fick ett vevlagerras, men gick att köra, knackade bara en del i motorn. Men även om det var vevlagerras på den tycker jag den gick rappare och piggare då. Maskin och bil har inte ändrat något på mjukvaran enbart monterat i ny motor som gått 15000 Mil och en utbytes turbo pga att den gamla var glapp. Men den nya tycker jag är väldigt seg på låga varv. Autotech har jag pratat med och dom kunde inte riktigt säga vad felet kan vara utan att felsöka, men skulle inte vara några problem att sätta i ny motor med den mjukvaran så länge det är samma motormodell och det är det, samma Turbo med T16 tror jag den hette.

Testade lite tider igår snabbt, dock två stycken i bilen och lite halvblött väglag (Ska testa nogrannare någon dag)
0-100 på 8,1 sek
80-120 på 5.1 sek på treans växel

Verkar detta som normala tider för en 300hk V70 T5?
#669794
thalas skrev:0-100 på 8.1 - hade du fäste hela vägen till 100?
Nej tyvärr inte riktigt ibörjan pga lite fuktigt väglag så spann den lite, får gör lite nya test när det blir bättre, sedan kan den ha en tendens till att ibland vid kraftig acceleration göra något ryckande (misständning), kan nog bero på tändstiften som är orginal och att jag kör på 95 oktanig bensin.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]