I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#615052
Om och när man väl bytat chip,wastegate,luftfilter och avgassystem.
Är man tvungen att köra på 98 oktan för bilens bästa efter dessa modifieringarna för att ej skada motor?
Eller det är bara en rekomendation,samt utprövat för bästa effekt?
Ok att fortsätta köra med 95 oktan?
#615073
Åtminstånne BSR chipen är ju utprovade med 98 oktan, så det rekomenderas väl att du kör med det. Sedan går det TROLIGEN bra
även med 95 oktan, men du lär kanske tappa lite effekt mot vad som uppges från chiptillverkaren. Sedan TROR jag inte att du sparar
bensinpengar genom att köra med 95 oktan, vad jag ser på mina bilar är att dom dricker så pass mycket mindre med 98 oktan att det
jämnar ut det högre priset.
#615324
White skrev:Visst kan en eftermarknads IC kyla bättre och framförallt tål en alu IC mer laddtryck rent fysiskt, men det är INTE alla feta alu IC som
verkligen ger en markant bättre kylning jämfört med original. Räkna antalet celler/rader i dom flesta eftermarknads och jämför med
original, då upptäcker man OFTA att original har många fler! Visst, en 60-70mm tjock eftermarknads SER fetare ut, men räkna på arean
i cellerna så är det kanske inte SÅ värst mycket som skiljer...
Men å andra sidan bör det ju påpekas att för att få samma eller sämre kylning så krävs ett fullkomligt feldimensionerat cellpaket. Och att antalet rader är färre beror ju på att dem måste vara grövre för att kunna släppa igenom luften effektivare och på så sätt slippa det stora tryckfall man får med original intercooler. Är ju lite tråkigt att ha 1 bar in och 0,7 bar ut ur intercoolern... Och inte nog med att tryckfallet sjunker, man kan dessutom få upp laddtrycket fortare.
White skrev:Poängteras bör dock att jag själv INTE provat någon eftermarknads IC! MEN, jag har pratat med flera som sysslar med rödblockstrim
som yrke, och det har visat sig att vissa "fetare" alu-IC inte ger kallare insugstemp än 10 grader sänkning jämfört med original, och
detta vid "vass" trimning!
Frågan är ju vad dem menar med "vass" trimning då? Och hur dem har mätt och vad dem använt för eftermarknads ic istället? Och även om 10 grader inte låter mycket så är det trots allt värt 5-10hk på en 200hk motor.
#615367
Helt klart har du bättre flöde i en tjockare IC med grövre kanaler! Sammanlagda volymen i kanalerna är ju betydligt större. Det jag syftade på var att man som "normaltrimmare" INTE ska luras tro att en eftermarknads IC gör underverk på låt oss säga upp till 0,8 bar laddtryck i en B230FK/FT. Sedan om man laddar på mer måste man givetvis ha bättre flöde än vad troligen en original IC kan leverera. Sedan sitter det troligen turbulatorer i många "fetare" eftermarknads, vilket det förmodligen INTE gör i original...

Maskinerna det handlade om vid 10 graders sänkning var "racemaskiner", jag frågade inte om effekten, men jag misstänker att det var betydligt mer än 200hk det handlade om. Sedan misstänker jag att det ger än mindre temperaturvinster på en moderat trimmad B230? (180-200hk)

Helt klart måste man välja IC efter behov, jag bara ville påvisa att skilnaderna för "normalbilen" kanske inte blir så stora som man kan tro.

Vill man ha en IC som FLÖDAR mycket bättre måste man ju jämföra följande siffror:

Volvo: (från uträkningarna ovan)
Antal celler= 31
Cell= 590x40x4mm
Volym/cell= 94,4cm3
Total volym= 31x94,4= 2926,4cm3


Eftermarknads: (från uträkningarna ovan)
Antal celler=19
Cell= 590x50x9,75mm
Volym/cell= 287,62cm3
Total volym= 19x287,62= 5464,78cm3

Här ser vi då att volymen och då också flödet är mycket större i eftermarnads IC´n.

Sedan ska det också framgå att det var en "billig" eftermarknads som gav en tempsänkning på endast 10 grader, när det monterades en "dyr" hände det tydligen mer, om jag fattade allt rätt. Som jag skrev tidigare beror nog mycket på uppbyggnaden INNE i själva IC´n också...
#625001
Jag kör med:
Bränsle + Tändchip från KL-Racing (Guldbox i bilen)
FT wastegate från skroten 500:-
A-kam
Pysventil från Turbocenter
Greencotton luftfilter insats i orginal luftburk (räcker gott till 300hk) Ta bort strålkastaren så kan du köra med öppet.
JT-Tuning 3" downpipe med metallisk sportkat

Laddar 0,8 bar ungefär och det funkar hur bra som helst, driftsäkert, försåsigpåarna hävdar att denna konfiguration ger ca 220hk.

Nu har bilen inte gått så långt, jag har snart kört 25000 mil så jag kan inte säga vad som kommer ske när bilen gått riktigt långt men det första som ger upp lär ju va turboaggregatet.

Ska du köra med mer än 250hk så tror jag inte spridarna och kopplingen räcker till men resten ska hålla ett bra tag.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]