I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Det sura är ju att de säljer till saab även att det inte är godkännt och klart men man kan inte släppa till våra bilar? Varför undrar jag.
Sharkman skrev:Det sura är ju att de säljer till saab även att det inte är godkännt och klart men man kan inte släppa till våra bilar? Varför undrar jag.
För att BSR's Saab-kit är godkänt av staten. "Volvo-kittet" är inte godkänt ännu och därför har de inte släppt det som enn officiell produkt.
Däremot kan du om du vill åka till BSR redan idag och etanolkonvertera in Volvo, men din bil kommer inte klassas som miljöfordon, och det går inte att göra i efterhand heller när konverteringssatsen väl blir godkänd.... om jag förstått det hela rätt :???:
Enl BSR:S hemsida ska man kunna miljöklassa i efterhand, om bara BSR certifierar konverteringssatsen.
Risken är kanske att den inte blir godkänd coh då blir det ingen miljöbil :???:

Sedan är jag osäker på om t.ex en T5 kan bli miljöbil, är det inte någon övre gräns för hur mycket den får dra.
Vill minnas att det är därför 2,5FT inte säljs med 17"

Fast man får ju fortfarande möjligheten att köra på E85, vilket iu i dagsläget är billigare.
Dessutom får man väll fler HK med E85 :lol:

"BSR:s ambition är att komplettera våra etanoltrim med godkända konverteringssatser till ett flertal bilmodeller. Vi har redan nu i (juli 2008) påbörjat certifieringsarbetet för några bilmodeller.
Dessa kommer att presenteras efter hand på vår site.

Ni som redan nu köper en E85 trimsats har möjlighet att uppdatera denna om en certifierad konverteringsats tas fram till er bilmodell och då till mellanskillnaden av befintligt pris och priset för den certiferade satsen. "
Jag har haft kontakt med dom säkert 15 ggr men de har inte sagt att de andra kiten är klara och godkända. Och de har heller inte sagt att jag kan få konvertera nu om jag skulle vilja. Så jag börjar tröttna och tar nog Steg 1 och blandar lite som jag gör idag.
Har märkt att min Geartronic S60 drar nästan 2 dl mer med orginal mjukvaran än vad den gjorde med "billiga" chipningen som strulade. (Därav orginal idag)
Tefem skrev:
Sharkman skrev:Det sura är ju att de säljer till saab även att det inte är godkännt och klart men man kan inte släppa till våra bilar? Varför undrar jag.
För att BSR's Saab-kit är godkänt av staten. "Volvo-kittet" är inte godkänt ännu och därför har de inte släppt det som enn officiell produkt.
Däremot kan du om du vill åka till BSR redan idag och etanolkonvertera in Volvo, men din bil kommer inte klassas som miljöfordon, och det går inte att göra i efterhand heller när konverteringssatsen väl blir godkänd.... om jag förstått det hela rätt :???:
Jag tror inte att BSR trimsatser till mijögodkända bilar är godkända av "staten". Dom är såvitt jag vet lika olagliga som alla andra trimsatser. Skillnaden är att bilarna redan är klassade som miljöbilar och då får behålla de förmåner det medför. Men det innebär inte att de egentligen är godkända...
Vad det gäller konverteringar så är det frågan om en helt ny certifiering, vilket det idag inte verkar finnas några klara alls...

/Thomas
Jag skulle konvertera för att spara pengar då jag pendlar. Men jag sparar pengar på att trimma också då bränsle ekonomin blir bättre/mil. Och ca 2dl milen gör 2liter/dag för mig.
Funk skrev:
Tefem skrev:
Jag tror inte att BSR trimsatser till mijögodkända bilar är godkända av "staten". Dom är såvitt jag vet lika olagliga som alla andra trimsatser. Skillnaden är att bilarna redan är klassade som miljöbilar och då får behålla de förmåner det medför. Men det innebär inte att de egentligen är godkända...
Vad det gäller konverteringar så är det frågan om en helt ny certifiering, vilket det idag inte verkar finnas några klara alls...

/Thomas
Hänger inte med riktigt...
Att konvertera sin bensinbil med godkänd konverteringssats till att även kunna köras på etanol, utan att "trimma" bilen, är enligt BSR lagligt fr.o.m. en 1:a Juli i år, vad jag fattade som. Men det kanske inte funkar på det sättet, dvs bilen räknas som trimmas ändå fast med etanol?

Att höja motoreffekten på ett eller annat sätt är väl precis som du skriver alltid olagligt oavsett bränsletyp, så länge du inte reggar om fordonet med ny motoreffekt om man får igenom det?

När jag pratade med BSR i Stockholm (Stäket) i slutet av Juli fick jag uppfattning om att konverteringskitten till bl.a Saab och Opel faktiskt är certifierade, men som sagt,
min kunskap i ämnet är rätt så begränsad så jag kanske far med osanning. Är man osäker gör man nog bäst i att ringa BSR och fråga.
När jag pratade med BSR i Stockholm (Stäket) i slutet av Juli fick jag uppfattning om att konverteringskitten till bl.a Saab och Opel faktiskt är certifierade, men som sagt,
min kunskap i ämnet är rätt så begränsad så jag kanske far med osanning. Är man osäker gör man nog bäst i att ringa BSR och fråga.
Enligt BSR själva så uppfylles kraven, men certifiering är tydligen inte gjord. Vad det beror på vet jag ej ännu.
Ett troligt hinder för att den ej skall kunna göras är att effekten ökar mer än 5%, vilket inte lär vara tillåtet vid konvertering. Detta gäller flertalet av de konverteringar som är "på gång" från flertalet firmor... I dagsläget verkar det inte finnas någon konvertering, från något företag, som verkligen är certifierad..
Men den som väntar får se.

/Thomas
Som sagt så tröttnade jag på att vänta. I onsdags var jag förbi BVS i Jönköping som har BSR:s PPC och fick min bil uppgraderad till Steg 2, Hade redan avgas system och optiflow kit. Bilen går nu som jag vill, riktigt pigg och roligare att köra + att jag direkt såg på färddatorn att bilen är mer bensin snål. Etanol får jag se om det blir aktuellt senare igen. Troligtvis inte förrän bensinen skjuter i höjden nästa gång...
Tänkte återuppliva den här tråden nu när bensinen kostar så jädra mycket :evil:

Har en Volvo S80 2.4T 2001 som jag börjar fundera på etanolkonvertering. Hittar inga vettiga sidor direkt. Ingen som skriver rakt ut det här ska du ha.

Men har hittat den här som verkar ganska intressant. http://www.fuelflexint.com/pages/product1.htm

Ingen som har någon aning om hur det går till?
Behöver man modifiera bilen mer på något vis?
Det som oftast sägs är att "nyare bilar funkar oftast utan att byta något".
Och hur vet man om man kvalificerar sig till det.

Dessutom vet jag inte ens vilket system som gäller min.

http://www.fuelflexint.com/pages/tips.htm
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]