I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag beställde ett chip + tryckklocka och lite mer saker till min 940.
Det är en svensksåld bil med 3 ägare före mig.

Hur som helst!
I bilen sitter en b230ft motor, För det är väl så dom heter ? Helt original ragt av (135) hp.
Numret på min bränslebox avslutas med 997 och Jag beställde ett bränslechip av en välkänd svensk firma.
Chippet kom och dom har skrivit 977 på det varav jag hörde av mig och frågar om detta verkligen är rätt? 997 och 977 är rätt lika men ändå inte.

Fick till svar att chippet är gjort för att passa båda boxarna, Alltså (min som har 997) och den som har 977.
Sen får jag frågan: För det är väl en 940 2.0 ltt Italien/belgien importbil du har ?

Då till frågan.
Finns det någon på detta forum som har lite koll på styrboxar och chip?
Det känns ju inte rätt att ett bränslechip ska passa till min b230ft box, Men även till en import 2.0 liters. Är ju mindre slagvolym osv.
Nu är jag ju inte helt hundra på hur det funkar, Det jag vet är att chip-tillverkarna är noga med vad dom tre sista siffrorna på bränsleboxen är.
Antagligen för att kunna bränna ett passande chip.

Måste man ringa volvo och fråga dem kanske ?
Och vad är det värsta som kan hända om det är fel chip ? För snål blandning och bilen spikar ? Startar ej ?

Tacksam för svar!
Hade grabbz.
Jag har ingen koll på boxar osv, därimot kan jag motorbetäckningar på dessa motorer.
"Turbo" med 135HK är lättrycksturbo, och har motorbetäckning B230FK, B230FT är fulltryckare, och har 165hk (tror det var 165... någonstans över 160 iaf)

Därmot är jag osäker på 2.0 betäckningar. Det jag kan säga är att det börjar på B20x, "23" i din motorbetäckning betyder att det är en 2.3l, medans "20" betyder att det är en 2.0l.
Ett till exempel är min Italien V70, betäckning B5204. Detta betyder Bensin, 5cyl, 2.0l, 4 ventiler per cyl. Och då blir ju motsvarande 2.3l motorns betäckning B5234.

Hoppas jag inte förvirrade dig för mycket...
Men för att svara på din fråga i en mening: Du har en B230FK motor i din bil enligt den information du har angivit.
Lucif3r skrev:Jag har ingen koll på boxar osv, därimot kan jag motorbetäckningar på dessa motorer.
"Turbo" med 135HK är lättrycksturbo, och har motorbetäckning B230FK, B230FT är fulltryckare, och har 165hk (tror det var 165... någonstans över 160 iaf)

Därmot är jag osäker på 2.0 betäckningar. Det jag kan säga är att det börjar på B20x, "23" i din motorbetäckning betyder att det är en 2.3l, medans "20" betyder att det är en 2.0l.
Ett till exempel är min Italien V70, betäckning B5204. Detta betyder Bensin, 5cyl, 2.0l, 4 ventiler per cyl. Och då blir ju motsvarande 2.3l motorns betäckning B5234.

Hoppas jag inte förvirrade dig för mycket...
Men för att svara på din fråga i en mening: Du har en B230FK motor i din bil enligt den information du har angivit.

Tack för svar!
Förvirrad är jag redan så hehe :mrgreen:
Kan inte låta bli att undra över hur ett bränslechip till en 2.3 liters motor skulle kunna lira exakt lika bra i en i en styrbox till en 2.0 liters och vise verse.
Det skiljer ju i slagvolym som sagt. Eller så är det helt enkelt så att chippet passar till dessa två motorer rakt av utan att bråka.
Enligt företaget jag beställde av så var det värsta som kunde hända att motorlampan tändes och bilen startar inte pga fel checksumma på chippet.
Mer information kunde de inte ge ut. Klart man blir lite fundersam.

Okey, så det är FK och inte FT. Är det inte samma i grund och botten ? 0.35 bars laddtryck i LTT. 0.65 laddtryck i FT.
Samma turbo, 13c osv osv.
Är väl egentligen bara tryckklockan på turbon som är lite klenare i LTT.

Rätta mig nu gärna grabbar! :-)-)
Du har helt rätt, inget i motorn skiljer sig förutom tryckklockan, dvs laddtrycket.

Fanns ju även Turbo+ som levererade 190hk, höjde laddtrycket efter 4000 (?) Varv. Rätta mig nu om jag har fel. En kompis påstod att det var garrett som turbo i dessa?
Du har helt rätt, inget i motorn skiljer sig förutom tryckklockan, dvs laddtrycket.

Fanns ju även Turbo+ som levererade 190hk, höjde laddtrycket efter 4000 (?) Varv. Rätta mig nu om jag har fel. En kompis påstod att det var garrett som turbo i dessa?
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]