I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av hlofgren
Det kan vara så att detta ämne redan behandlats i detalj på forumet, vilket i så fall bevisar att jag inte klarar av att använda den avancerade sökmotorn tillräckligt bra. Om så är fallet ber jag om ursäkt för att jag dubbelpostar.

Jag har en XC90 V8 Sport 2007 som jag vill effekthöja. Det är min förståelse (rätta mig om jag har fel) att eftersom det här är en sugmotor så finns det relativt sett mycket mer att vinna på att öka flödet genom motorn än på att chippa bilen via Rica eller liknande. (Någon sa också till mig vid något tillfälle att "bra trim bygger på att man modifierar många detaljer litegrann snarare än att modifiera en detalj mycket och tumma på marginalerna"). Jag tycker mig vidare förstå att det finns två huvudsakliga anledningar till "andningsbegränsningar" under huven på en XC90 eller S80 med V8. Det första skälet är att grenröret i insuget inte är optimerat. Det andra skälet är att förkattarna som sitter fast monterade efter grenröret i utblåset är väldigt restriktiva och stryper flödet rejält.

Mot bakgrund av detta är min idé en tvåstegsraket: För det första, köpa ett begagnat insug från en bildemontering och lämna in det till någon som är bra på att slipa/polera bort de begränsningar som standarddelen har. Kompletteras givetvis med nytt luftfilter. För det andra, köpa begagnade headers, kapa bort befintliga downpipes och förkattar och därefter låta någon fixa till flödet i grenrören samt bygga och svetsa på nya downpipes med 100cpi racekatalysatorer. (För referens vill jag inte byta resten av avgassystemet eftersom Volvos sportsystem sitter på i original och det är i bra skick). Eventuellt kan man sedan avsluta det hela med ett chip (Rica eller annat om någon har en bra rekommendation) som pricken över i.

Man kan naturligtvis be någon bygga ett helt nytt insug och helt nya headers men jag tror att jag då hamnar i en prisklass som jag inte anser mig ha lust att vara i. Vitsen med ovanstående är att modifiera originaldelarna till den standard de skulle ha hållit från början, så att säga.

Frågor:
1. Är ovanstående en bra idé eller går jag över ån efter vatten?
2. Kommer ovanstående leda till att jag får följdproblem (t.ex. med motorns styrsystem, avgasrening/värden etc) som blir väldigt svåra eller dyra att rätta till?
3. Kommer ett Rica-chip fungera bra ifall man har gjort de mekaniska åtgärderna i insug och utblås eller fungerar det enbart med originalkonfigurationen? (Jag vet väldigt lite om hur mappning fungerar).
3. Finns det kompletterade åtgärder som jag inte tänkt på men som man bör göra om man ändå håller på?
4. Är det någon som har några bra firmor i Stockholmsområdet att rekommendera för de mekaniska arbetena med insug och downpipes?
5. Finns det någon som redan gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Bästa hälsningar

hlofgren
1: Sånt är alltid svårt att svara på i förväg. Det beror ju på vilka möjligheter som finns och vad det får kosta.

För att till att börja med så beror det ju på hur insuget ser ut invändigt och vad som eventuellt stryper flödet. För är det en fråga om kanalernas längd och storlek så blir det svårt att få till något vettigt utan en massa jobb och räknande. Och börjar man gå upp i innerdiamter på kanalerna så blir ju frågan hur mycket material det finns att slipa i och hur mycket man vill acceptera att momentkurvan förskjuts uppåt i registret. Och börjar man gå upp i dimension på kanalerna i insuget så gäller det ju att kanalerna i toppen matchar. Så en modifiering av insuget kan kräva portning av topparna med, även om man på den här nivån kanske kan klara sig med en enkel matchportning. Sen lär man ju såklart se över luftburk och vägen därfrån till insuget.

Vad gäller grenrören så lär det ge bäst resultat att eliminera förkattarna. Dämpare och katalysatorer ska sitta så långt bak som möjligt och 100 cpi kattar är väl bra, bara man tänker på att dem kräver rejält med värme för att tända och fungera.

2: Motorns styrsystem kommer ju ha en del åsikter om det blir stor skillnad i flöde och kan gå över i lh-läge. Och som sagt, ska du skaffa dem katalysatorer du nämner så krävs rejäl varmkörning inflör besiktningar.

3: Chipet är ju gjort för originalkonfigurationen, och blir flödet klart högre så räcker inte mapparna till vilket innebär att man inte får ut den effekt som skulle kunna tas ut.
av hlofgren
Marlboroman

Tack för svar och klarifieringar. Mycket tänkvärt. Jag har sedan min ursprungliga post kollat runt lite ytterligare och sitter definitivt med uppfattningen att det i teorin går att göra en hel del på den här motorn. Skälet är att när man kikar på de befintliga installationerna blir det tydligt att de ser ut som de gör av utrymmesskäl (motorn skulle passa på tvären) snarare än av optimeringsskäl. Utan att ha gjort några mätningar påstår jag att man vid konstruktionen tummat en del på "grundregler" för sugmotortrimning. Ett exempel är att jag tvivlar starkt på att insugsrören är av identisk längd.

Utrrymmet ställer dock till en del problem. Jag har talat med en firma som gör customjobb på avgassidan och med tanke på hur trångt det är under huven tvivlar de på att de kan downpipes som ger markant mycket bättre flöde än idag. Möjligen skulle man kunna byta förkattarna mot race- eller sportkattar på befintliga rör. Angående din kommentar om behov av värmning av 100 cpi racekattar - har du en uppfattning om ifall 200 cpi (race eller sport) är enklare att hantera och leva med i det avseende du belyser? Jag gissar att nästan oavsett vad man använder så får man en betydande reduktion av strypningen jämfört med original, men det hade varit fint att höra andras åsikt.

Vad gäller styrsystem - är det någon som kan bekräfta vad Volvo använde för styrsystem till sina V8or? Min bil är en 2007:a om det är till hjälp. Dessutom - vad är lh-läge? (Frågan är förmodligen dum men den som inte frågar och så vidare...).

Hälsningar

hlofgren
av Malmstroem
Lh torde betyda "limp home". Dvs "felsäkert" läge med låg effekt för att du ska kunna köra till verkstad. Det sätts när inparametrarna till styrningen kommer utanför de förväntade.
Vad gäller förkattarna skulle jag faktiskt nästan föreslå något så ofint som att använda fake-katalysatorer. Antingen att dem befintliga bygga om med rakt rör igenom eller att dem byta ut mot dem färdiga "fuskisar" som finns att köpa. I och med att kattarna ska sitta så nära motorn gör ju att dem borde hålla sig varma lättare. Å andra sidan åkte jag idag dit på en varmkörning av rejälare sklag på besiktningen idag för att få liv i min 300 cpi. Frågan är om inte materialet bestämmer mer än antalet celler? Det kan vara något att ta upp med firman du pratat med.

Tippar på att styrsystemet är ME7, men jag vet inte säkert. Frågan är om inte det står i instruktionsboken? elelr har man slutat med såna uppgifter på moderna bilar?
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]