Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#740909
Hejsan

Jag tänkte visa lite bilder och skit på när jag fixar iordning bilen.

Köpte bilen av min svärfar efter mycket om och men åtgärdat felen på den.
Jag är andra ägaren ( exl Bilia ).
Bilen i säg är en V70R AWD från 1998. Bilen är fullt utrustad med Beige Skinn/alcantara klädsel.
Motorn är 2.3 trubo. Även chippad från fabrik eller om det är Bilia som gjorde det när den stod på podium hos dom innan min svärfar köpte den.
Den ska ge drygt 310-340 HP.

Bild

Alla felen då.

Bilen stog närmare 2 år utan att köras pga kasst hjullager. Skulle i sommras bara byta hjullagret besiktiga skiten. Sen när jag körde iväg pissa den soppa nått så in i helsike.. vart ju bara att parkera och se glad ut.

Efter mycket letandes och felsökande hitta jag felet. Returledningen vid ejektorpumpen. Drog en ny slang från ena sidan av bilen över tank och värmesköldar, kardan och hela skiten och va skit nöjd. bilen gick att köra och läckte ingen soppa.

Den röda är orginalröret och den blåa är den jag drog. Röret läckte där det är in ringat.

Bild

Sen byte jag olja på bilen på jobbet och då såg jag att dels så läckte returröret från turbon en helvetes massa olja.... Och att kardan hade skadat min fina bränsle slang.. Suck :cry:

Vart bara att dra en ny. Drog den nya direkt från bränsletrycksregulatorn via subframen och sedan längs bromsröret som jag inspekterade noga så det gick att fästa nya slangen i den.

Bild
Bild

Kollade senast igår och allt såg fint ut förutom oljan som skvätt från motorn.


Har skjutit upp bytet av oljereturen för handbromsen inte fungerat. Men nu är den fixad så ska ta mig i kragen i helgen och åla in underbilen och byta den. Är ju lagom trångt med vinkelväxel osv men har bestämt mig för att det ska gå ändå.

Växellådan spolade jag förra veckan, inte för att den växlade hårt eller drevdåligt utan för den dratt åt sig fukt.

Det som ska åtgärdas är

Nya strålkastare och usa blinkers. Har ni några fina sägtill.
Ny kylvätska och expansionskärl
Byta oljereturen.
Fyrhjulsmätning
Hasplåten ( plastskyddet under motorn)
Hitta de irreterande vibrerande ljudet som kommer lite då och då. Hitta ingen värmesköld som satt löst men ska kolla mer noga.
Fixa dubbla utblås igen då det som satt orginal rosta sönder.
Måla stänkskydd, lister, sargar runt avgasröret svarta på jobbet.
Måla om bagagelucka då det är 2 rostfläckar.
Tona rutorna.
Byta till lite led här och var.

Sen har jag en fråga till er.

Motorn brukar skaka/rycka endel när den är kall och man inte gasar. ( försvinner sedan ) Men imorse när jag kolla oljan och fyllde på lite så ryckte den och skakade inte överhuvudtaget. Oljenivån är ju bra Stickan är lite vitkladdig (dricker ingen kylarvätska) då jag inte kör så långt dagligen men vad kan felet vara?


Kommer fyllas på undertiden.

Kommentera nu :D

Mvh AnkaN7893.
Senast redigerad av 32 AnkaN7893, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#740974
Om du menar att motorn rör sig i motorrummet så är det mycket möjligt att det är något motorfäste. Den vanligaste är den ovanpå motorn.
Andra orsaker kan ju vara att den inte tänder på alla cylindrar som den ska.
av AnkaN7893
#741143
Njae övre motorfästet bytte jag för någon vecka sedan, skulle tippa på nått med tändningen, byter tändstift och ser om det hjälper. För i morse så skakade den när jag körde iväg drygt 100 meter för att pumpa däcken och stängde då av motorn. När jag startade 3 min senare så skaka den ingenting.
av AnkaN7893
#741523
Missade lite knapptryck.. ;) Fullt utrustad. Bättre?


Igår så lämnade jag in bilen på hjulinställning. Tog någon timme och 700 spänn kostade det, sen fick jag reda på att vi har utrustning för detta på jobbet men men ...


Idag bytte jag den jävla oljereturen. Tog mig drygt 4 timmar allt som allt och då lät jag vinkelväxel och hela skiten sitta kvar. Skulle jag göra det igen fixar jag det garanterat på 1 timme. Investerade lite nya verktyg som underlättade arbetet markant.

Nästa steg är att kolla vevhusventilationen och rengöra all olja som sprutat ut pga läckaget.

Bild på talibanlagningen som min svärfar måste gjort.. O-ringen som ska sitta där existerade inte ens..

Bild
av AnkaN7893
#742129
Tjena

Lite dåligt med kommentarer..


Iallafall såg att en jordkabel som går från chassit till motorn eller växelådan vart helt av.. Antar att det inte är super bra kanske så får dra till biltema lite snabbt imorgon bitti för att köpa en ny jordkabel och byta den.

Kommer det spela roll om jag drar jordkabel direkt till chassit istället för till batteriet? batteriet är fortfarande jordat, dock behövs nog den kabel bytas med så får se vad jag hittar:)

Imorgon ska jag även byta till sommarsulorna och måla bromsoken, tvätta av all olja bakom motorn och eventuellt tona bakrutorna. köpte toningsfilm tidigare idag.


En fin lite bild på jordkabel så går till motorn? Eller är det växellådan?

Bild


Ha en bra kväll

Mvh AnkaN7893
Användarvisningsbild
av Nexus
#742332
jag menade har den taklucka ,bensinvärmare,inbyggda barnstolar bak mm?
av AnkaN7893
#742447
Nexus skrev:jag menade har den taklucka ,bensinvärmare,inbyggda barnstolar bak mm?

När du säger det så har den inte barnstolar i bagaget men tror det finns i mitt armstödet, ska fan kolla. Sitter en oöppnad tacklucka på den ;) Lite tråkigt för vågar inte öppna den då lär det läcka som ett as.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Problem med trafikinformation RTTI

Jag letade lite i bilen men det verkar inte som om[…]

Pinnbult i navet

Joo så är det med många saker...[…]

Tryckluft är bra till många saker. Det[…]

Svårlösta vibrationer

Apropå radiellt glapp mellan fälg och n[…]