Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Sunil
Hej folk :) Jo de är så att jag köpte min drömbil förra året en Volvo 242 DL av 75 års modell här är en länk till lite bilder på den och min nuvarande bruks 244 http://s1203.photobucket.com/albums/bb3 ... lvo%20240/ 8) Den här bilen tänkte jag ha som min första lite mer seriösa bil alltså inga fusk lagningar och liknande och jag hade tänkt trimma den å få till nå halv stylat utseende inge neon, 25 tums fälgar eller sånt skit utan en mer "clean look" jag har ide i huvudet hur den ska se ut men jag orkar inte beskriva de just nu.

I alla fall, angående trimningen så har jag lite idéer som jag tänkte hör med er människor vad ni tycker om dom.
jag har tänkt på 4 olika motorer med lite olika setups tänkte rada upp dom här i lite basic:

1:B20 med de 8-bultade svänghjulet, uppborrad till 2.2 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad topp (planing, större ventiler m.m),
dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem, nåt i den stilen så det blir så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.

2:B230 89- block,strokad till 2.5 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad 531 topp (planing, större ventiler m.m), dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem och samma sak där så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.

3:B30 med nå liknande setup som B20 och b230.

och till sist men inte minst B234 16v Turbo med allt vad det heter på den så den har 300-400 stabila hk och nå lämpligt vrid.

Jag vet inte riktigt vilken soppa jag ska köra på dom olika motorerna men jag hade väl tänkt 98 eller kanske V-power ifrån shell i B20/B230/B30 och E85 i B234. Jag har inte så där jätte mycket erfarenhet än av att meka men jag känner folk som kan hjälpa mig plus att jag vill lära mig och jag älskar att hålla på med bilar speciellt gamla volvos :-DD
Det lutar åt antingen B230 eller B234 16v Turbo så som jag ser det så borde B230 vara lite enklare att meka med med tanke på ingen dator krångel för det är ju förgasare men den motorn har nackdelen att det är just förgasare och ingen turbo så mina hästar i den motorn blir begränsade.

i B234 däremot så kan jag få ut mer hästar och säkert billigare också men det är mer saker som kan gå fel och plus efter som jag inte är nå erfaren så måste jag ha hjälp hela tiden och då kanske det är bättre att ha en simplare motor.

Så vad tycker ni jag ska göra? ??:-/
Användarvisningsbild
av Dalmans
B230 är en insprutade och finns med turbo. B230FT heter den då

Och siktar du inte högre än att bara kliva över 200hk gränsen behövs nog inte alla de modifieringarna. Motorn klarar det lätt med fräscha orginal grejer såsom stakar och kolvar osv.

Men. Ska du ändå riva maskinen kan det ju vara värt att göra motorn redo för högre effektuttag. Då slipper du riva igen om du vill kräma ur än mer.
av Sunil
Jo jag funderade lite grann på B230FT:N men tänkte om jag ändå ska hålla på med turbo så äre lika bra att satsa stort på en gång och slänga i en B234 för dom borde man ju kunna klämma ur mer hästar än B230FT:N, fast de var ett bra tips jag får se hur det blir :-)-)

Nee det blir inte en GT Look A Like även fast jag tycker dom är riktigt nice :P jag har laddat upp nu lite nya bilder på hur jag hade tänkt mig ungefär att 242 ska se ut dom finns på photobucket bara å klicka på länken i mitt första inlägg :wink:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska man säga nåt om motoralternativen så är det väl som så att en B20/B22 med över 200hk inte är hur enkelt som helst att bygga och få ett vettigt resultat. Krävs att man vet vad man gör, alternativt bekanta med koll och att man har pengar. Och har man inte koll så krävs det ännu mer pengar. Samma sak gäller ju även B230. I dem båda exemplen är det ingen som helst konst att bränna 50.000:-. Framförallt portning är fruktansvärt dyrt om man inte kan fixa det själv eller har en på området kunnig bekant som kan fixa det för vettiga pengar.

B30 är inte ens ett vettigt alternativ om man inte tycker om att bränna 1,25 gånger så mycket pengar och hålla på och bygga egna fästen och krångla med växellåda. B6304 med tillhörande styrsystem är i så fall en vettigare lösning. Eller kanske en M50B25 om man inte absolut ska ha en Volvomotor.
Och ska du bygga en B230 med överladdning så finns det ingen mening med att krångla med 16V om du inte ska ha mer än max 400hk. Då kan man lika gärna köra 8V.
Användarvisningsbild
av päpplet
En 16V turbo ger nog lite för mycket effekt så du lär nog regga om den som ombyggt fordon eller liknande men eftersom det är en 75a borde han väl kunna besikta med en sån motor?

Med 16V får han ju ut mer effekt per liter bensin än 8V så jag tycker han ska köra på det :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
päpplet skrev:En 16V turbo ger nog lite för mycket effekt så du lär nog regga om den som ombyggt fordon eller liknande men eftersom det är en 75a borde han väl kunna besikta med en sån motor?
Både B204GT och FT klarar sig vad det gäller effektkraven med vissa ombyggnationer, skulle vara vridmomentet då som det faller på. Men eftersom byggherren tänkt konvertera en vanlig 2,3 liters 16V så får man ju fixa fram bromspapper som ligger inom godkända värden.
päpplet skrev:Med 16V får han ju ut mer effekt per liter bensin än 8V så jag tycker han ska köra på det :)
Man kan ju få ut högre litereffekt med 16V. Men det beror ju på vilken bottendel man bygger på till att börja med. Men så länge man inte har planer på 500hk+ så är det inte så stor skillnad mellan 8 och 16V.
av Sunil
Det verkar som att jag måste välja en turbo motor p.g.a två grejer Kostnad och Effekt, och efter som att jag förmodligen som alla andra blir så kommer jag också bli sugen på mer effekt efter ett tag och då är det lika bra att ha en motor som jag kan klämma ur mer hästar ur om jag vill.

Tycker tyvärr inte speciellt mycket om turbo :( även fast jag vet att dom är i princip ett måste på små motorer iaf om man vill ha lite power, men jag får typ en fjortis raggares bil i huvudet när jag tänker på turbo motorer kan iof bero på att dom jämt har världens största dumpventil å står å tok varvar. (HMM)

Jaja, blir förmodligen en B234 turbo konverterad eller en B230FT om jag är lat, för jag vill ha en volvo maskin under huven (föreslå inte t5:an) eller delar från nå andra märken på min lilla 242, jag är lite volvo rasist kanske man kan kalla det :mrgreen:

men jag tänkte på en grej, om vi säger att jag slänger i en B234 turbo konverterad med 400+ Hk om jag sätter ditt riktigt bra bromsar räcker det för att kunna regga bilen med en sån kraftigt motor och hur blir med försäkringen då? går inte dom iaf delvis på hur många hästar man har i bilen? :?:
230fk går snålt

Okej men något måste känna av hur[…]

Spolarmotor fram

Hur byter man spolarmotorn fram på s40 sedan[…]

Ny stereo i min s40 2004

Tack för svaren, nu bara att installera.

Motorbyte Volvo 240

Väldigt snygg lyft!