- sön 12 jul 2009, 15:12
#303257
Hej! Tänkte det kunde vara dags att presentera mig och min kära 960.
Haken i det hela var att den stått framme i solen två år utan att ha blivit rörd på, så fejklädret vid fönstren hade dragit ihop sig och ser nu förjävligt och sprucket ut, förarstolens läder mår riktigt dåligt och är sprickigt och skitigt, likaså högra sätet bak, om än inte lika illa. Gubben som ägde den de sista åren var nog inte i skick att köra bil(köptes från ett dödsbo), så den har helt enkelt stått och stekt sedan 2007.
Hursomhelst, ett kap är ett kap och en 960 som bara gått 12000(tror även den fick 12000milaservicen, för kamremmen är bytt runt då, dock hade dödsboet ingen koll på serviceboken, så den får man klara sig utan.) för strax över 20 papp är inget jag kunde motstå.
Här är lite bilder!

Den är inte riktigt så blank, kameran la till lite. Men helt okej ser den ut :)

Vänstra framlyktan har fått sig en törn, så den är lite sprucken längst upp, men det syns inte här.
Vinyldetaljerna är väldigt solblekta, men jag hoppas den nyligen inhandlade polishen ska hjälpa till lite. Annars får jag leta vidare, för målet är att de ska se sprillans nya och svarta ut.

Spoilern hänger lite lite löst vänster fram, måste titta till det när jag har mer tid och plats. Gissar att det är ett clip eller en skruv som lossnat därinne nånstans. Är det nån som vet säg gärna till :)

Sprucken plast i förarstolen :( Vet inte om jag ska ta bort den förra patetiskt dåliga lagningen och försöka svänga ihop en bättre själv eller om det blir att leta på skroten. Det lilla jag hunnit kolla runt ser inte så lovande ut. Är det nån som vet om det är samma på 940 eller nån annan modell, så man får lite bredare urval att leta från?

Lika fantastisk lagning på dörrens insida av föregående ägare...
Även här undrar jag om jag ska putsa bort förra lagningen och försöka göra något bättre själv eller försöka leta dörrsida på skroten.
EDIT: Att-göra listan hittills har alltså varit/är:
(Grönt: Gjort, rött: ej gjort)
Mitt mål med bilen är att få den så nära nyskick som möjligt, och om möjligt piffa upp den lite :)
Min lista att göra just nu ser ut såhär:
Fixa dimljusen. Ej hunnit kolla med multimeter men jag tror bara det är lamporna som behöver bytas.
Byta bränslefilter.
Byta torkare. De nuvarande funkar men inte superbra. Gummit har nog inte mått så bra av solen. Även på framlyktornas torkare.
Dörrinsida. Kolla vad som går att göra åt det.
Främre mattan ser bra ut i sin helhet men fästet som håller fast den har gått sönder så den glider runt på golvet och det är ett irritationsmoment när man kör. Vet ej hur jag ska åtgärda egentligen, har någon nåt tips?
Bättringsfärg. Det är lite skrapat från en dålig parkering eller två på fram/bakspoiler. Nästan all färg är kvar men det är lite krackelerat. Jag är rädd att det ska bli för stor nyansskillnad och se jävligt ut om jag putsar bort allt, grundar och sprejar hela området så jag kommer bara att slippa ytan platt och sen spreja bättringsfärg ovanpå skadan. Sedan finns ett par stenskott och så också, det har jag också inhandlat färg till.
Kolla över bromsarna. Det är ju en automat så de får jobba så det står härliga till. Tänkte kolla skivor/belägg så de ser okej ut, byta om det behövs och smörja allting.
Vaxa, tvätta. Säger sig självt..
AC. Har precis beställt ett DIY ac-påfyllnadskit med nån leak stopper också. Jag hoppas att det inte är några stora läckor utan helt enkelt tiden som tagit ut sin rätt på systemet, för det är i det närmaste tomt. Jag skruvade upp påfyllningsporten idag för att se så det i alla fall var övertryck i systemet, och ett litet pff klarade den i alla fall av, så det är ju tur. Återkommer med recension om kitet var dåligt/bra.
Rostskydd? Är det nåt jag verkligen avskyr så är det rost. Har nån bra tips på underredesbehandling? Jag läste igenom hela thomas S40-tråd och är inne på att köra på samma sätt som han helt enkelt.
Vad tror ni om svart hammarlack på bromsoken i rent rostskyddssyfte? Det syns ändå inte genom fälgarna, men den ser så tjock och gedigen ut att det känns som den borde skydda bra mot salt och vatten och skit.
Update: Kom på att även ny yttertempmätare måste kirras. Den jag har nu står på stadiga -188 grader.
Mer bilder kommer såklart alltefter resans gång :)
Har ni tips på kul grejer att köpa till mottas det med värme. Jag har spånat lite på om man skulle sätta en spoilervinge på den, men det har fastnat lite vid att den ju måste lackas i så fall, och det är dyrt. Vad bör det gå på ungefär?
Nya lyktor kanske kunde vara nåt också.
Tja, kom med tips vad ni tycker är snyggt helt enkelt.
Tack för mig!
Haken i det hela var att den stått framme i solen två år utan att ha blivit rörd på, så fejklädret vid fönstren hade dragit ihop sig och ser nu förjävligt och sprucket ut, förarstolens läder mår riktigt dåligt och är sprickigt och skitigt, likaså högra sätet bak, om än inte lika illa. Gubben som ägde den de sista åren var nog inte i skick att köra bil(köptes från ett dödsbo), så den har helt enkelt stått och stekt sedan 2007.
Hursomhelst, ett kap är ett kap och en 960 som bara gått 12000(tror även den fick 12000milaservicen, för kamremmen är bytt runt då, dock hade dödsboet ingen koll på serviceboken, så den får man klara sig utan.) för strax över 20 papp är inget jag kunde motstå.
Här är lite bilder!
Den är inte riktigt så blank, kameran la till lite. Men helt okej ser den ut :)
Vänstra framlyktan har fått sig en törn, så den är lite sprucken längst upp, men det syns inte här.
Vinyldetaljerna är väldigt solblekta, men jag hoppas den nyligen inhandlade polishen ska hjälpa till lite. Annars får jag leta vidare, för målet är att de ska se sprillans nya och svarta ut.
Spoilern hänger lite lite löst vänster fram, måste titta till det när jag har mer tid och plats. Gissar att det är ett clip eller en skruv som lossnat därinne nånstans. Är det nån som vet säg gärna till :)
Sprucken plast i förarstolen :( Vet inte om jag ska ta bort den förra patetiskt dåliga lagningen och försöka svänga ihop en bättre själv eller om det blir att leta på skroten. Det lilla jag hunnit kolla runt ser inte så lovande ut. Är det nån som vet om det är samma på 940 eller nån annan modell, så man får lite bredare urval att leta från?
Lika fantastisk lagning på dörrens insida av föregående ägare...
Även här undrar jag om jag ska putsa bort förra lagningen och försöka göra något bättre själv eller försöka leta dörrsida på skroten.
EDIT: Att-göra listan hittills har alltså varit/är:
(Grönt: Gjort, rött: ej gjort)
- Olja, filter
- Bränslefilter
- Stenskott, repor
- Dimljusen
- Torkare
- Skivor, belägg
- Tvätt, vax
- AC
- Bromsvätska, byta
- Antenn!
- Kylarvätska, byta
- Dörrsidorna
- Yttertempgivare
Mitt mål med bilen är att få den så nära nyskick som möjligt, och om möjligt piffa upp den lite :)
Min lista att göra just nu ser ut såhär:
Fixa dimljusen. Ej hunnit kolla med multimeter men jag tror bara det är lamporna som behöver bytas.
Byta bränslefilter.
Byta torkare. De nuvarande funkar men inte superbra. Gummit har nog inte mått så bra av solen. Även på framlyktornas torkare.
Dörrinsida. Kolla vad som går att göra åt det.
Främre mattan ser bra ut i sin helhet men fästet som håller fast den har gått sönder så den glider runt på golvet och det är ett irritationsmoment när man kör. Vet ej hur jag ska åtgärda egentligen, har någon nåt tips?
Bättringsfärg. Det är lite skrapat från en dålig parkering eller två på fram/bakspoiler. Nästan all färg är kvar men det är lite krackelerat. Jag är rädd att det ska bli för stor nyansskillnad och se jävligt ut om jag putsar bort allt, grundar och sprejar hela området så jag kommer bara att slippa ytan platt och sen spreja bättringsfärg ovanpå skadan. Sedan finns ett par stenskott och så också, det har jag också inhandlat färg till.
Kolla över bromsarna. Det är ju en automat så de får jobba så det står härliga till. Tänkte kolla skivor/belägg så de ser okej ut, byta om det behövs och smörja allting.
Vaxa, tvätta. Säger sig självt..
AC. Har precis beställt ett DIY ac-påfyllnadskit med nån leak stopper också. Jag hoppas att det inte är några stora läckor utan helt enkelt tiden som tagit ut sin rätt på systemet, för det är i det närmaste tomt. Jag skruvade upp påfyllningsporten idag för att se så det i alla fall var övertryck i systemet, och ett litet pff klarade den i alla fall av, så det är ju tur. Återkommer med recension om kitet var dåligt/bra.
Rostskydd? Är det nåt jag verkligen avskyr så är det rost. Har nån bra tips på underredesbehandling? Jag läste igenom hela thomas S40-tråd och är inne på att köra på samma sätt som han helt enkelt.
Vad tror ni om svart hammarlack på bromsoken i rent rostskyddssyfte? Det syns ändå inte genom fälgarna, men den ser så tjock och gedigen ut att det känns som den borde skydda bra mot salt och vatten och skit.
Update: Kom på att även ny yttertempmätare måste kirras. Den jag har nu står på stadiga -188 grader.
Mer bilder kommer såklart alltefter resans gång :)
Har ni tips på kul grejer att köpa till mottas det med värme. Jag har spånat lite på om man skulle sätta en spoilervinge på den, men det har fastnat lite vid att den ju måste lackas i så fall, och det är dyrt. Vad bör det gå på ungefär?
Nya lyktor kanske kunde vara nåt också.
Tja, kom med tips vad ni tycker är snyggt helt enkelt.
Tack för mig!
Senast redigerad av 35 crumpets, redigerad totalt 0 gång.