Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av vilkenkarl
Hejsan!

Jag kavlar nu äntligen upp ärmarna för att starta en omfattande renovering av vår gamla gårdsbil.
Min styvfarmor köpte ett Duettchassi nytt och lät tillverka en duettliknande kaross i trä (!) i slutet på 40-talet. Dessvärre finns inga kvitton kvar så det vore kul att se om det finns någon som sitter på lite mer kunskap om de olika karossmakarna.

Enligt min styvfar byggdes bilen hos en karossmakare mellan Eskilstuna och Stora Sundby och det redan 1947. Lite motsägelsesfullt eftersom mig veteligen startade chassitillverkningen först 1949. Han menar att chassiet köptes på någon bilutställning. Chassinumret är 192 och modellbetäckningen PV 445. Motorn är utbytt till en B4B, en gul sticker på motorn med texten "Utbytesmotor med garanti får mig att tro det :).

De sista 40 åren har bilen stått relativt torrt på en loge, så allt trä är utan anmärkning. Ramen däremot har sett sina bästa stunder. Möjligen någon som sitter och trycker på en fräsch ram? Köpte en ny ram, men den visade sig vara helt slut när blästraren var klar med den.

Övriga delar som kommer att behövas är hanskfacksluckan på passagerarsidan, bakelitramen runt hastighetsmätaren mm smått och gott. Ribbgrillen saknar en ribba...
Önskelista kommer framöver, så även bilder.

Tacksam för all info, hjälp och synpunkter jag kan få.

Mvh,

Daniel
Senast redigerad av 3 vilkenkarl, redigerad totalt 0 gång.
av LarsBd
Om man ska vara korrekt enligt lagens bokstav så innebär ett rambyte att den ramens identitet följer med.
Dvs din uika bils identitet följer med den kasserade ramen till soptippen.
Att flytta ramnummret till en annan identisk ram innebär en straffbar olaglig handling samt att om det skulle upptäckas får bilen körförbud och kan aldrig godkännas igen.
Detta är vad vägverket har bestämt och inget jag hittar på men däremot så anser jag att ett rambyte är att förstöra ett unikt fordon.
Lägg hellre ner en större summa på att få originalramen reparerad och därmed med gott samvete kunna hävda att bilen fortfarande är chassie/ram nr:192 och inte bara på papperet.
Har du inte tid pengar eller annan möjlighet att rädda originalramen tänk dig noga för innan du förstör denna bil med ett rambyte och identitetsfusk.

Däremot kan du med en ny rams identitet använda resten av bilen och bygga en kopia utan att begå någon olaglig eller bilhistoriskt katastrofal handling.
Originalramen samt tillhörande identitet kan då sparas tills möjligheten att reparera den kommer och ram med tillverkningsnummer 192 åter kan rulla på vägarna.

Titta på detta från uppdrag granskning om det fungerar fortfarande.
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 75&d=82027
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 47&d=82027
av vilkenkarl
Hej igen,

Tack för inlägget Lars, det var gammal kunskap jag hade som fallit i glömska. Nu tänkte jag nog renovera så långt det går, tålamod har jag gott om. Däremot kommer jag att behöva byta betydande del av ramen och frågan är snarare var gränsen går innan identiteten försvinner både lagligt och kuriost. Jag råkade haspla ur mig att jag gärna vill byta hela ramen, men det är ju inte bara en del av bilens identitet utan även en stor del av dess själ.
Vid första inspektion ser det ut som att bottenplåten på ramen är värst ansatt samt bakre tvärbalk. Med lite tur finns det tillräckligt med gods kvar i själva rälsen.
Att renovera till nyskick är jag emot, jag vill snarare stoppa förfallet. I renoverat skick vill jag snarare visa upp en vital 60+ -åring än någonting som just rullat av bandet.
Inbjudan till verkstan är att vänta, om du vill.

Anders, jo det är nog en god idé att flytta diskussionen till garage-kategorien. Jag har en känsla av att diskussionen kommer bli långrandig...

Mvh,

Daniel
Användarvisningsbild
av Nexus
vilkenkarl skrev:Hejsan!

Enligt min styvfar byggdes bilen i Ärla (Eskilstuna)

Daniel Lindell
Mina gammla hemtrakter :D även om jag är född långt efter att bilen gjordes :roll:
Säger som Brainis ska bli kul se lite bilder :-)-)
av vilkenkarl
Nu har jag laddat ner några bilder i "Galleriet".
Hoppas att det stillade lite av nyfikenheten.

//Daniel

Bild

Tog mig friheten att ordna till länkningen till ovanstående foto.
Mvh
Anders
Senast redigerad av 1 vilkenkarl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lilleman
vilken klenod :P ser ut att vara ett spännande objekt :D

mvh/roger :D
Användarvisningsbild
av Funk
Enligt en äldre Volvokollega med mycket goda kunskaper om de gamla vagnarna så började chassierna (445) mycket riktigt tillverkas först 1949 och kompletta bilar 1953 så den bör vara byggt i början av 50-talet...
Hursomhelst, en unik och rolig bil..

/Thomas
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]