Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Jag hoppas förstås inte remmen går av, men jag misstänker att det inte är TS själv som står för fiolerna, varken för kamremsbytet eller för en ny bil om remmen går av. Valmöjligheterna är ju då att antingen stå utan bil några veckor nu, som om 850:n inte fanns att tillgå, eller att hoppas på att den håller och i värsta fall stå utan bil istället. Eller om nu remmen håller så har man ju kunnat nyttja bilen hela tiden. Det är bara lite kortsiktigt tänkande tyvärr - har man inte tid att byta kamremmen lär det ju bli desto längre stillestånd om den istället går av.

Det är ju trots allt inte risk för personskada för att remmen inte är bytt så det finns nog övertygande argument. Jag var i samma läge när min första bil fick en massa missljud som ingen varken visste var det var eller var sugen på att betala för att utröna (inte jag som betalade på den bilen annat än bensin) så jag fortsatte förstås köra och hoppades inget skulle hända.
av Lillarapunzel
Schmoyoho skrev:Jag hoppas förstås inte remmen går av, men jag misstänker att det inte är TS själv som står för fiolerna, varken för kamremsbytet eller för en ny bil om remmen går av. Valmöjligheterna är ju då att antingen stå utan bil några veckor nu, som om 850:n inte fanns att tillgå, eller att hoppas på att den håller och i värsta fall stå utan bil istället. Eller om nu remmen håller så har man ju kunnat nyttja bilen hela tiden. Det är bara lite kortsiktigt tänkande tyvärr - har man inte tid att byta kamremmen lär det ju bli desto längre stillestånd om den istället går av.

Det är ju trots allt inte risk för personskada för att remmen inte är bytt så det finns nog övertygande argument. Jag var i samma läge när min första bil fick en massa missljud som ingen varken visste var det var eller var sugen på att betala för att utröna (inte jag som betalade på den bilen annat än bensin) så jag fortsatte förstås köra och hoppades inget skulle hända.
Det "kan hända" att det var pappa som både köpte bilen till mig och ska bekostar allt löpande............. :roll:
Men jo, det är väl egentligen bara att skjuta problemen framför sig. Men samtidigt är vi en väldigt aktiv familj med extremt fullt upp hela tiden. Vi har t.ex. inte ens hunnit byta till sommardäck på Skrot-Skodan (våran förstabil) än, och då är det ändå valborg i övermorgon. Dessutom är vi ju mer eller mindre "beroende" av Blå också, så att ha den stående inne på verkstad i en vecka för att byta kamrem känns ju lite sådär också (pappa vill inte byta den själv, fråga mig inte varför!).
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Ingen risk för personskada..... Det kommer slå tvärstop när remmen går av, har man då en bil bakom sig som kanske inte är 100% uppmärksam, eller möte i kurva, är risken stor att det blir kollision.
Men usch Lucif3r, du skrämmer ju mig hela tiden. Fy på dig! (N)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Och nu när TS kommer att köra med en hästkärra med ett djur i :-O) Herregud säger jag stakars häst om remmen går av risken finns att släpet kommer trycka på bilen medans framhjulen bromsas för fullt av den trasiga motorn och då finns väl risken att släpet och bilen viker sig kommer inte ihåg vad det kallas men det blir som att man backar och släpet styr åt ena hållet och bilen åt andra.

TS har ju iaf 1Hk kvar ifall remmen går av så helt strandsatt blir han ju inte :wink:

För det var väl bland annat hästsläp som bilen fick dra?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan du inte lämna in bilen hos Volvo? Dom byter remmen garanterat på en dag om dom får bilen på morgonen det är ju inget jätte jobb för att byta kamrem på dessa.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Och nu när TS kommer att köra med en hästkärra med ett djur i :-O) Herregud säger jag stakars häst om remmen går av risken finns att släpet kommer trycka på bilen medans framhjulen bromsas för fullt av den trasiga motorn och då finns väl risken att släpet och bilen viker sig kommer inte ihåg vad det kallas men det blir som att man backar och släpet styr åt ena hållet och bilen åt andra.

TS har ju iaf 1Hk kvar ifall remmen går av så helt strandsatt blir han ju inte :wink:

För det var väl bland annat hästsläp som bilen fick dra?
Men fy, du skräms ju nästan värre än Lucif3er :cry:
"Blir han ju inte"? Jag är tjej.....

Ja, Blå får dra hästsläp och gör det också :)
Dragvikten är 1600 kg tror jag, men släp+häst väger bara 1330 kg.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Kan du inte lämna in bilen hos Volvo? Dom byter remmen garanterat på en dag om dom får bilen på morgonen det är ju inget jätte jobb för att byta kamrem på dessa.
Woho, det låter ju bra! :-DD
Trodde åtminstone en 3-4 dagar var standard nämligen...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 159

Det verkar vara förnuftiga beslut, säk[…]

Då känns det mycket lugnare, har t&au[…]

Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012