Ska försöka mig på en liten lektion så här på kvällskvisten.
Jag klistrar och klipper från andra sidor, så all text är inte skriven av mig.
Typ 1 är utvecklad i USA/Japan medan Typ 2 är utvecklad i Europa. EU förespråkar Typ2 uttaget som standard för normalladdning inom hela Europa. Denna inriktning stöds av den svenska energibranschen varför detta uttag på sikt kommer bli vanligast på våra publika laddplatser.
Typ2 kontakt och kabel:
Typ 2 stödjer också mode 3, vilket är laddning där "smartheten" inte sitter i sladden utan i laddaren/bilen. Då behöver man inte ha en stor klump på laddsladden med elektronik. (Som ni kanske sett att jag har på den andra kabeln med shucko (stickpropp).)
Sen är det också så att bara för att det är typ2 på stolpen så behöver inte bilen ha det:
När ladduttaget på laddstationen är av typ 2 kan bilar med olika fordonskontaktering (typ 1, 2 eller 3) laddas genom att ha en anpassad kabel med typ 2-kontakt mot laddstationen och antingen typ 1, typ 2 eller typ 3 mot fordonet. Typ 2 på fordonssidan är dock den standard som de europeiska bilarna kommer att följa framöver.
På Volvon är det typ2 som kontakt.
Vidare är det möjligt att dimensionera för 1, 2 eller 3-fas laddning med olika amperestyrka (exempelvis 10A, 16A eller 32A) och olika spänningsnivåer (230V eller 400V). Vad som är lämpligt beror på hur man tror eller vill att laddstationen ska användas. Om bilen ska stå parkerad endast en kort stund eller över natten påverkar bland andra faktorer valet av lämplig laddeffekt. Som exempel så ger laddning med 1-fas 16A och 230V en möjlig maximal effekt av ca 3,7 kW medan laddning med 3-fas och 32A ger ca 22 kW som mest, detta förutsatt att fordonet är anpassat för detta.
Det här med olika "mode" är också lite rörigt:
Sen har man också ett par olika kontakter för snabbladdning.. det är alltså för elbilar som kan snabbladda, Volvo har tyvärr inte det.. vilket kanske inte är så farligt då man ändå inte stannar för att "bara ladda" när man kör hybrid.. (Fast jag hade önskat möjlighet att ladda i allafall i dubbel strömstyrka.. då hade man kunnat ladda typ fullt på en lunch.)
Snabbladdningskontakter:
CCS
Marechal
CHAdeMO
Tesla Supercharger