Nu till sist började jag skämmas själv för hur min motor knackar i ventilerna (börjar dessutom höras in

) så jag tänkte ta ett ryck med att få tyst på den.
Vilket förde med sig lite andra otrevliga överraskningar...
Operation påbörjad
Hmm tror bestämt att den här motorn har eller har haft en smula lågt oljetryck någon gång då alla lager till kamaxlarna har skurit :???:

är mycket värre än vad som syns på bild
Dom svarta prickarna är porer i lagergodset :shock:
Lyftarna hade gått torrt dom med
Så ser en hydraulisk ventillyftare ut inuti. Den ska kunna fjädra vilket hälften av mina lyftare inte klarar av då dom skurit av oljebrist :roll:
Men men så här kan vi ju inte lämna motorn heller
Dit med skiten igen och gasa mera :D
Passade på att skrubba ren tändstiftsgrottorna i toppen från olja och samtidigt göra ren tändkablarna, tändstiften, fördelarlocket (som var fullt i olja som vanligt) och rotorn så nu har jag iallafall en ren och jämn tomgång
Rent och fint :)
Tyvärr glömde jag ta en helt färdig bild men den knackar lika illa än så antingen har jag väldigt dåligt oljetryck eller så har jag kört för länge med lyftarna knackandes.
Men jag hade ju inte riktigt förväntat mig att kammarna skulle ha skurit men den går så länge den går. Får helt enkelt köpa en rasad topp och flytta över kammar, kamkåpa och lyftare senare. Toppen kommer nog troligtvis flyttas över till en friskare bottendel också
Såg dessutom ut som att kamremmen hoppat en kugg innan jag tog av den så det kan också varit en anledning till att den vart att gå renare :lol: