- lör 30 mar 2013, 13:29
#741714
Naturligtvis drog jag ju av en pinnbult till downpipen så jag fick lov byta hela sidan på turbon till den från den gamla, och tur var väl de.
Har nog gått lite hett till så godset har spruckit runt wastegaten och den bildats en bulle utåt så den tätade inte för 5 öre.
fast de löste man enkelt genom att planslipa med rondellen
-)

Klart för montering

Ingen risk att framvagnsbalken rostar på den här sidan. Skulle ha bytt pinnbult i toppen också om jag hade vetat att jag fick lov bort med grenröret för att byta turbo men nu får dom sitta en stund till

Nu ser man ju att det är en turbo som sitter där nere och inte en fettklump :lol:

Och när jag rev bort allt reagerade jag på att det satt en stump blå silikonslang på turbons utlopp. Min första tanke var att riva bort den och ersätta med vad som helst (har en ruskig allergi mot blåa silikonslangar i motorutrymmen) men när jag torkade bort all olja från den så är den ju märkt Volvo :shock:
På vilken bil hade dom blåa silikonslangar original?

Hur som helst, bilen blev betydligt piggare, laddtrycket kom lite mera stabilt än innan, laddtryck och tomgång blev stabilare. Men de kan ju iofs bero på att wastegateslangen var av förut
Har nog gått lite hett till så godset har spruckit runt wastegaten och den bildats en bulle utåt så den tätade inte för 5 öre.

fast de löste man enkelt genom att planslipa med rondellen


Klart för montering

Ingen risk att framvagnsbalken rostar på den här sidan. Skulle ha bytt pinnbult i toppen också om jag hade vetat att jag fick lov bort med grenröret för att byta turbo men nu får dom sitta en stund till

Nu ser man ju att det är en turbo som sitter där nere och inte en fettklump :lol:

Och när jag rev bort allt reagerade jag på att det satt en stump blå silikonslang på turbons utlopp. Min första tanke var att riva bort den och ersätta med vad som helst (har en ruskig allergi mot blåa silikonslangar i motorutrymmen) men när jag torkade bort all olja från den så är den ju märkt Volvo :shock:
På vilken bil hade dom blåa silikonslangar original?

Hur som helst, bilen blev betydligt piggare, laddtrycket kom lite mera stabilt än innan, laddtryck och tomgång blev stabilare. Men de kan ju iofs bero på att wastegateslangen var av förut

740 Turbo -87, 740 GL -85, 740 GLT 16V -88, Amazon -65 (evighetsprojektet), mm