- mån 27 jul 2009, 20:06
Absolut!
Principen bakom det är rätt enkel. För att motorn ska gå fint på E85 kommer det krävas ungefär 30% mer bränsle. Då kan man antingen byta spridare till några som alltid flödar ~30% mer, vilket vad jag förstått är bäst för motorer som ska vara för kanonhög prestanda då det ger bra med bränsle oavsett vilket varv man befinner sig på. Dock är det dyrt och pilligt och man kan bara köra E85 i maskinen då.
Lösningen på problemet att man vill ha fordonet kapabelt att köra på både E85 och bensin blir ett chip som man sätter in mellan styrbox och orginalspridare, som helt enkelt förlänger varje puls som skickas till spridarna med 30%. Detta verkar tappa sin effekt lite vid typ 6000+ varv, då spridarna helt enkelt får vara fullt öppna hela tiden och inte går att förlänga, så det är väl mer för bruksmaskiner än racingmaskiner, men jag ligger sällan där och kräver total maxprestanda så det verkar kanon för mig.
Det är principen bakom, men sen finns det olika chip med olika lull-lull. Det jag beställde är flexitunes senaste som jag läst mycket gott om. Det har även en temperatursensor som känner av om motorn är kall och kompenserar för detta med att flöda på ordentligt vid starten om den är det, för annars kan E85 ge dryga kallstarter. På etanol.nu läste jag om folk som startat utan problem ner till -15 har jag för mig, vilket är fullt dugligt för mig. Funkar säkert ännu lägre också men det hade ingen där provat så det är overifierat :)
Sen har den en port för lambda också, har för mig det är för att den själv ska kunna känna av om den fläskar på för mycket (mao. om man har bensin i tanken), och sluta förlänga impulserna. Helt enkelt.. En funktion för att göra bilen till flexifuel.
Det jag läst utöver det är att slangar ska hålla, pump likaså, MEN! Att man efter ett par hundra mil på ren E85 definitivt bör byta bränslefilter, eftersom E85:et löser upp allt skit som legat i systemet som inte bensinen löst upp, och om man låter det svisha runt kan pump, motor, filter o dyl. ta skada av det, och att det också är den största källan till de rapporterade problemen med havererade pumpar o dyl. efter e85konverteringar.
Sen finns det ju alltid folk som för små personliga korståg mot etanolkonverteringar, om någon sådan huserar i tråden får jag be er att ej flamea mig.
EDIT: Vad gäller prestanda vet jag inte hur det blir påverkat.
V40:

Alltid på Evolution diesel.