Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Skratt, för att återkomma till bilen.. Jag tycker det ser skitbra ut! Kanske ska vi ses i kungens kurva nånstans och jämnföra bilar lite? Med jämföra menar jag då förståss rejsa helt omdömeslöst och galet.

/Ticken
Det skulle nog gå att ordna :) Närmaste volvobutik för mig ligger ju ut ditåt och jag tänkte ju spana in lite bromsgrejer på niceprice snart. Hoppas mitt volvokort kommer inom en överskådlig framtid bara :evil:

Då skulle du få visa mig hur fan man monterar loss instrumentbrädan så man kan byta bakgrundsbelysningen också 8)

EDIT: Det tog emot att inte citera, men jag klarade det! :-)-)
Idag kom det ett mystiskt paket...
Bild

Undrar vad det kan innehålla?

Jo!
Bild

Bildx2

Bild

Säkerligen inte optimalt, men funkar det så är jag nöjd :D Har saknat AC.
Återkommer med resultat när jag vågat prova...

EDIT: Vad jag hört är det helt lagligt att köpa för privatpersoner, det som är olagligt är att sälja det till dem. Detta är dock importerat från ett land där det är fullt lagligt, så jag -tror- att hela manövern är laglig. Är det så att jag fått det om bakfoten och det är jätteolagligt får väl mod ta bort. Det är ju dock inte R12 så det ska nog vara ok.
Fack. Efter montering av tryckmätaren visade det sig att mitt system har ett bra högt tryck redan från början, så det är alltså nåt annat som är paj med min ac :evil:

Nu sitter jag med påfyllningsslang och tre burkar köldmedium som jag inte vet vad fan jag ska göra med :???:
Håhåjaja. Idag gick jag och beställde mig en flexitune efter att ha läst om andra lyckade 960 på E85-projekt på svenska 7/900-klubbens etanolforum.
Funkar det inte tillfredställande slänger jag skiten, den kostade ju inte så mycket. Funkar det bra är mitt miljösamvete lite bättre och jag har provat något roligt :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan du förklara mer om vad detta är för nåt.
Jag förstår så långt att det är nåt som gör att bilen går köra på E85 men hur?
Chippning? Eller nåt annat som byts? Mer effekt? osv...
Absolut!
Principen bakom det är rätt enkel. För att motorn ska gå fint på E85 kommer det krävas ungefär 30% mer bränsle. Då kan man antingen byta spridare till några som alltid flödar ~30% mer, vilket vad jag förstått är bäst för motorer som ska vara för kanonhög prestanda då det ger bra med bränsle oavsett vilket varv man befinner sig på. Dock är det dyrt och pilligt och man kan bara köra E85 i maskinen då.
Lösningen på problemet att man vill ha fordonet kapabelt att köra på både E85 och bensin blir ett chip som man sätter in mellan styrbox och orginalspridare, som helt enkelt förlänger varje puls som skickas till spridarna med 30%. Detta verkar tappa sin effekt lite vid typ 6000+ varv, då spridarna helt enkelt får vara fullt öppna hela tiden och inte går att förlänga, så det är väl mer för bruksmaskiner än racingmaskiner, men jag ligger sällan där och kräver total maxprestanda så det verkar kanon för mig.

Det är principen bakom, men sen finns det olika chip med olika lull-lull. Det jag beställde är flexitunes senaste som jag läst mycket gott om. Det har även en temperatursensor som känner av om motorn är kall och kompenserar för detta med att flöda på ordentligt vid starten om den är det, för annars kan E85 ge dryga kallstarter. På etanol.nu läste jag om folk som startat utan problem ner till -15 har jag för mig, vilket är fullt dugligt för mig. Funkar säkert ännu lägre också men det hade ingen där provat så det är overifierat :)
Sen har den en port för lambda också, har för mig det är för att den själv ska kunna känna av om den fläskar på för mycket (mao. om man har bensin i tanken), och sluta förlänga impulserna. Helt enkelt.. En funktion för att göra bilen till flexifuel.

Det jag läst utöver det är att slangar ska hålla, pump likaså, MEN! Att man efter ett par hundra mil på ren E85 definitivt bör byta bränslefilter, eftersom E85:et löser upp allt skit som legat i systemet som inte bensinen löst upp, och om man låter det svisha runt kan pump, motor, filter o dyl. ta skada av det, och att det också är den största källan till de rapporterade problemen med havererade pumpar o dyl. efter e85konverteringar.

Sen finns det ju alltid folk som för små personliga korståg mot etanolkonverteringar, om någon sådan huserar i tråden får jag be er att ej flamea mig.

EDIT: Vad gäller prestanda vet jag inte hur det blir påverkat.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 47

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]