Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jag var också inne på att inhandla SAAB innan det blev V70 - inte för att snacka skit om SAAB nu men det som satte stopp för mitt SAAB köp var hur den kändes att köra - Modellen var SAAB 9-5 kombi -07 .. Upplevelsen jag hade var följande.

Kändes som att sitta på en luftkudde som svävade på luftkuddar dvs kändes inte som man hade kontakt med vägen annat än på detta besynnerliga sättet. vet nu inte ifall detta var ngt specialfall eller inte, sedan hade den kondens i displayen med vilket jag fick förklarat att SAAB byggt för tätt eller liknande.

Givetvis var jag dock SAAB ägare en gång i tiden .. Hade en brun 99'a som gick kanon .. åkte Umeå - Ö-vik 10 mil sedan halva vägen hem däcr jag fick tanka .. den hade dragit heltank på 15 mil =) dock gick det inte lagligt men ändå =)

Min gamla SAAB lever fortfarande då jag sett den flera ggr =)

Ngn annan som upplevt vad jag upplevde i SAAB 9-5 kombi från 07 ?

Din Sedan du har på kortet var kalasfräsch måste jag säga =)

//Xo
Tack, kändes skönt med några uppmuntrande ord mitt i bedrövelsen lär jag säga :wink:

Efter att ha sett till så det fanns olja fram till turbon så provstartade jag bilen, den startar på första men går lite ojämt.
Detta dör strax ut så jag utgår ifrån att det berodde på att det låg olja på fel ställen, inte så konstigt om den inte går hundra när det gått i insugsrören.

Så bilen låter bra och det ryker knappt något synligt alls ur avgassystemet, när jag ser att det börjar bolma upp rök ur motorutrymmet. Springer fram och slår av bilen.
Ser att det hunnit bli en skaplig oljepöl under turbon och att det är rejält kladdigt runt där oljereturen fäster mot turbon.
Drar åt denna hårdare och provstartar igen samtidigt som jag slänger mig in under bilen för att se.
Visar sig att oljan kommer ovanifrån och rinner ner på oljereturen och det är ordet rinner som ska användas, droppar är för lindrigt.

Så förhoppningsvis läcker det där oljeröret(olja in) fäster mot turbon, detta kommer jag inte åt utan att skruva loss det mesta andra igen.
I annat fall så har det röret gått sönder eller så är turbon kass redan från början.

Jävla kass hemklåpare man är :(
Användarvisningsbild
av Brainy
Det bästa med nederlag är att det bara kan gå bättre!

Så jag knöt näven i fickan och gick ut med devisen "gör om gör rätt" i tankarna.
Den här gången struntade jag helt i de klena åtdragningsmomenten som stod i saabs anvisningar och drog rejält hårdare.
Så nu har jag bytt olja och filter en gång till för att få bort ev. rester från raset. (Dyrt att göra av med 9l mobil 1 samt 4l biltema helsyntet under loppet av 3 veckor :-O) )

Kändes riktigt skönt när jag kunde glida iväg till gds-hallen för sista bytet.
Upptäckte att den fortfarande rykte när jag drog på, men inte i närheten av lika mycket som innan, efter ett par mil så försvann även det.

Bild
Ute i det fria! Yey!

BildJag ska på Saabträff imorgon, undras vad dom säger om jagrullar-dekalen och jagrullar-skylthållaren :twisted:

Sen så blir det faktiskt ett färdigt program i denna och ingen individuell mappning då jag kom i kontakt med en kille som kör samma h/w. Så jag fick ett färdigt biopowerprogram av honom :)

Programmet innehåller även opensid, ni vet sådant där som thebree så gärna vill ha ;)
Det gör så att jag kan se varvtal, begärd luftmängd, laddtryck, etanoliblandning osv direkt i färddatorn.

Jippiieee

Nu ska extraljusen av för sommaren!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av cybermunk
Sa(aben)ken lever hehe gött :D
av Xotica
Bra jobbat=)

sedan om nummerskyltshållaren ..antingen skyller du på dyslexi eller så att ngn under natten som var tjyvbytte med dej eller så oberopar du femte tillägget och eftersom du inte är i USA så förstår de att det nog inte är lönt att ifrågasätta den ngt mera =)
Användarvisningsbild
av Nexus
innan träffen så skvätt på lite färg på den ROSTIGA dragkroken. Snyggt jobbat med turbo rep.
Dekalerna är ju bara för sköna: Tänk om varje saab hade en sådan 8)
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 78
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]