Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av JohnB
Snyggt jobbat, visst är det Crazy train man hör i början? Vågat att röja runt på elljusspåret :-), jag bor granne med ett sådant också och har en fin backe precis bredvid tomten som jag varit sugen att testa haldexen i men har fegat ur varje gång...

/John
Användarvisningsbild
av HenrikY
JohnB skrev:Snyggt jobbat, visst är det Crazy train man hör i början? Vågat att röja runt på elljusspåret :-), jag bor granne med ett sådant också och har en fin backe precis bredvid tomten som jag varit sugen att testa haldexen i men har fegat ur varje gång...

/John
Jo det är möjligt för jag hade radion på.
Haldexen är ju betydligt bättre än Visco-kopplingen, men den kan vara lite halvkass med volvos orginalprogram så om den är uppgraderad eller av senaste årgångarna så ska det nog inte vara några problem. Det var väl Audi som fick ordning på styrningen åt haldex om jag inte fått lära mig fel.
Nexus skrev:hur tycker du slungdiffen fungerar? Har läst både positivt och negativt om de.
Jodå, jag tycker den är okej. Men har insett att 40km/h är väldigt långsamt så kanske skulle spänna upp den så den låser upp till 60-70km/h men det har jag inte tid med nu så det får kanske bli nästa sommar.

Måste byta koppling lite halvt panik nu tror jag, börjar slira lite för lätt så den är nog kanske slut och det var fan dyrt. Vill ju inte bara byta lamell utan uppgradera till en starkare tryckplatta när jag ändå håller på.
av JohnB
Jag är nog mer orolig att få skit av personalen på idrottsanläggningen än för att köra fast :wink: . Däremot skulle jag gärna höja S60in lite då den är lite för låg för att dra nytta av framkomligheten man får av fyrhjulsdriften.

/John
Användarvisningsbild
av HenrikY
Kopplingsbyte:
Nu är alla skruvar kring sprängkopan borta, den översta i mitten och på startmotorn var riktigt jävliga. 18u-ring ingår ju inte normala verktygssatser men hittade en, den var av billig variant och tjock så den kom inte in mellan skruvskalle och godset så höll på att ge upp och överväga att lämna in det då det kostar ca 2000kr. Men jag hittade en annan tunnare som jag dessutom fick varmbocka så den blev rak för att kunna ta skruven i mitten på ovansidan.

Det är dels av snålhet som jag vill göra det själv men även pga att lamellen är en 6-puck sinter så tryckplattan kan behöva shimsas och om jag lämnar in det kan jag få en koppling som inte frispelar eller tar ordentligt eller så får jag pröjsa utan att få den bytt för att den inte "passar". Sen lär man sig en del av att göra det själv också och man kan stoltsera lite med att man gjort det på egen hand dessutom :wink:

Imorgon åker den ner och demontering av själva kopplingen påbörjas.

Kan tillägga att jag dragit pressenning runt golvet på bilen och har kupevärmaren med mig in under då det är minusgrader nu.
av JohnB
Har ni så kallt i Falun. Har iofs haft nästan 2 minus men det var någon vecka sedan. Längtar tills jag får klart ena huset som varmgarage...
/John
Användarvisningsbild
av HenrikY
Har haft ner växellådan 2 gånger i helgen(och börjar få lite kläm på det nu :wink: ) och är uppe på 1mm shimsning men har lite glapp på kopplingspedalens toppläge. Den frikopplar men slirar vid högre belastning så funderar på om jag kan behöva shimsa ännu mer, 1mm vart iaf bättre än inget alls men ska nog ringa till KL-racing och göra vad dom tror. Fjädrad 6-puck lamell och dubbelmassehjul rycker lite lätt när jag slirar i start men känns helt okej och inte alls svårkört och huggigt som många är rädd för.

Idag kom äntligen däcken också, men jobbar 13h/dag i två veckor nu och har 3h pendling på det också så kommer inte hända något under den tiden. Har tänkt svetsa fälgen och lacka om dom först också.

General Grabber AT2 215 65/16
Bild

Bild

Det ser större ut än hjulhuset men det är bara synvinklarna som luras.
Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]