DayDreamer skrev:Gött att den startade och inget allvarligt har hänt :D Konstigt att den knackade så det brukar ju tystna rätt fort om det nu var att det saknades olja i toppen.
Står att det går i 5,7 liter olja i motorn +0,9 liter ifall oljekylaren vart tömd vet att det gick i precis 6liter olja i min bil innan nivån var precis på max strecket.
Du kollade väl vevhusventen nu när du rev ner insuget? Låter ju som att den skulle vara tät om den nu skjöt sticken eller om det bara var du som hade glömt att trycka ner den hela vägen.
Ja, jag blev ju skapligt "skitnödig" när knackandet inte gav sig... Men jag tror mer och mer på att det var för att bilen var upphissad på höger sida. Jag kommer inte ihåg vilken sida oljesuget sitter på heller, om den sitter mot kamremmen eller mot växellådan. Rakställda 6an suger ju iaf mot växellådan, men... Det är rakställt det :roll:
Ok, 5.7l, +0.9, det skulle isf bli 6.6l totalt. Isf så skulle jag sakna 1.6l olja, och det kan nog kanske stämma med nivån på oljestickan. Nåja, köpte iaf 2l idag så får vi prova med det.
Jävla kärring(ursäkta uttrycket) på macken började tjaffsa om att jag skulle ha 10W, trots att jag sa att jag skulle ha 5W. Riktigt oförskämd, Började visa massa listor och skit och påpeka att hon minsann var utbildad på oljor... Jo, tjena, märker det.......... Jag må inte ha mekanikerutbildning, men jag vet iaf vad jag vill ha för typ, och varför jag vill ha den typen, av olja i min bil... Sen kan hon ta sina j-a listor och köra upp dom någonstans....
Slutade iaf med att vi åkte därifrån och köpte olja(5W!) på ett annat ställe.
Nej, jag kollade faktiskt aldrig vevhusventen(mer än att jag drog åt alla slangklammror).
Jag tycker det verkar rätt otroligt om den skulle satt igen sig på 2år(tror jag, eller var det t om förra året jag fixade den? minne bra med kort >_>) sen jag gjorde rent den.
Omöjligt är det givetvis inte, och något jag har med i beräkningarna nu. Men förhoppningsvis är det bara jag som glömde sätta tillbaka stickan ordentligt. Visar sig väl senare :roll: