Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Volvo har sen länge krävt att all elektronik ska fungera mellan 9 - 16V
Med undantag för sånt som hänger ihop med motorstyrningen förstås, det måste fungera även under "cranking" i norrlandskyla dvs nedåt 5.5-6V
Lucif3r skrev:Mmmh, 11V borde inte vara tillräckligt lågt för att orsaka problem men.... Man vet ju aldrig.
När remmen gick på min 945a så hann spänningen sjunka till neråt 11V innan jag kom hem, och det var ju inga lampor(förutom generatorlampan) som tände sig på den. V70in har varit ner och dansat på 10 några gånger, inga lampor på den heller.
Börjar det krypa neråt 8-9V däremot så skulle jag bli förvånad om någon lampa inte tände sig :P
Möjligt att den dippat ner lägre så det har tänt lampan, ingen aning. Dom gånger den tänts har bilen
stått på tomgång, och det är enda gången den dippat.
HC brukar väl kunna indikera dålig kat?!

Mäter de verkligen koldioxid (CO2) på bilprovningen? Varför skulle 14,3 vara optimalt isåfall?
MartinS skrev:HC brukar väl kunna indikera dålig kat?!

Mäter de verkligen koldioxid (CO2) på bilprovningen? Varför skulle 14,3 vara optimalt isåfall?
Katten är bara två år gammal. så jag tror inte att den är dålig.

Nej dom mäter inte CO2, men det finns med på deras mätare så jag kollade även det värdet då det säger
mycket om förbränningen. Ett optimalt CO2 värde ska ligga mellan 13 och 15%.
Ja då känns det osannolikt med katten i detta fallet.

Ok, nu blir jag nyfiken. % av vad, vet du?
Tror inte heller på katalysatorn, inte ens bilar utan kat skall kunna komma upp i så höga värden på HC om allt funkar.
Min 760 Turbo-84 som jag hade låg på HC 65-85 normalt och CO 1-1.5% och den hade inte kat.
Känns som tändningsrelaterat.
//Chris
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens &oum[…]

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.