- tis 20 aug 2013, 21:27
#780584
Upplands Motors senaste manöver är nästan imponerande. Jag hade skrapande ljud från bromsarna och bad dem kolla på det i samband med service. Ljudet var inte alarmerande och bromsarna tog hur fint och jämnt som helst. "Byt belägg inom 1000 mil" var allt de sade. Fine tänkte jag och bokade tid hos Mekonomen som ligger närmare hem. Pga semestrar tog det 3 veckor innan jag fick tid.
När Mekonomen sen plockade isär bromsarna var det inga vackra saker de såg:
-Bromsbeläggen var helt utslitna på insidan, alltså det fanns inga belägg kvar. Alls.
-Skivorna var bara att kasta.
-Bromsoken gick inte att rädda heller (detta förstår jag dock inte exakt varför) då kolvarna hamnat utanför normalt läge och inte kunde pressas tillbaka.
10.500 spänn senare fick jag fina bromsar. Hur i &/(%&%(&%) kan man få detta till "Byt inom 1000 mil"?
Lyckligtvis var bilen inom garanti i och med att den var nyköpt så det löste sig. Slarvig bilfirma som inte kollar bromsars skick innan försäljning, då får man betala också. Men hur kan man få detta till "byt inom 1000 mil?" Jag körde max 100 mil mellan så bromsarna slets inte ut under väntetiden. Jag tror inte Upplands Motor tittade på bromsarna överhuvudtaget annat än genom fälgen.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i