Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Skulle gissa på att det är stegmotorer, och vredet säger åt motorerna att snurra si och så många varv, eller någon variant av det.
Enligt bror min så verkar de vara induktansstyrda ?:-/ :lol: Sitter spolar och metalkärnor som åker fram o tillbaka när man vrider både i vredet och i motorn men resistansen ändras inte när man vrider så borde vara induktansstyrt.
Har iallafall hittat ett elshema över systemet som jag inte kommer ihåg på vilken apparat med uppkoppling jag sparade den på :roll:
Men blir att pipa alla sladdar för o hitta om någon jordar eller kortsluter o sen skaffa nya motorer och en ny knapp.

//Andreas
Lucif3r skrev:induktans styrd motor är bara ett mer tekniskt ord för stegmotor så vitt jag vet.
Aha då lärde jag mig något nytt :-)-) Är inte alls bra på elektronik, el går ju ann men när de drar in kretskort i leken då tar det tid :(

Just ja bilen har fått vänta lite då jag har lagat en 4hjulig el moppe som jag fick då den inte ville gå riktigt, visade sig att potentiometern i gasen hade glappat upp sig och därmed blivit sabbad. riktigt trevlig grej då den styr motor med % av maxhastigheten istället för % av efekten så den håller jämn hastighet uppför som nerför :-)-)
Bild

Sen fick jag en platt tv som inte ville starta så blev byte av kondensatorer så nu har vi våran första platt tv :D
Bild

//Andreas
Hehe, Känns viktigare med mat o kläder till familjen än byta ut tjocktvn :wink: 8)

Felsökt ljusjusteringen lite och kommit fram till att en av sladdarna i vänstra kontakten jordar vilket den inte ska men det lustiga är att piper jag mellan den och motsvarande sladd i högra kontakt stycket så har jag kontakt men piper jag mellan den högra sladden och jord så får jag inte kontakt ?:-/ ??:-/

//Andreas
DandanRacing skrev:Hehe, Känns viktigare med mat o kläder till familjen än byta ut tjocktvn :wink: 8)

Felsökt ljusjusteringen lite och kommit fram till att en av sladdarna i vänstra kontakten jordar vilket den inte ska men det lustiga är att piper jag mellan den och motsvarande sladd i högra kontakt stycket så har jag kontakt men piper jag mellan den högra sladden och jord så får jag inte kontakt ?:-/ ??:-/

//Andreas
Felsökt mera idag och nu får vi jord i båda kontakterna på den gröna sladden ?:-/ ??:-/

NYTT FÖRBRUKNINGSREKORD IDAG!! LÅGA 1.107L/MIL (D) vol:-) :-))))) (B)
Dock långt ifrån de 0.65L/Mil jag fick med 245an första tanken efter inköpet, men bättre än de 1.2+ den brukar ligga på...

Någon som vet hur mycket mer bilarna drar med automat jämfört med manuel låda?

//Andreas
Blandad körning men mest motorväg och stora landsvägar.

Kom på efter jag postade det där att gamla bilen var en manuel :lol: dock utan turbo men den drog runt 0.9L/mil hur jag en körde, oftast som om vägarna var en rejsbana o jag skulle bara först från rödljusen :roll: (men ej över hastighetsbegränsningen då jag gillar mitt körkort och verkligen inte har råd med fortkörningsböter...)

Någon som sitter på ett farthållarrelä till 940? eller en komplett sats?
Skulle montera satsen jag hade liggande igår men det sket sig då volvo tydligen har bytt kontakt på reläet mellan 740 och 940 :evil: allt annat verkar vara samma så fick i rullen på spjället och bromsbrytaren o spaken sen hittade jag bara en kontakt vid fötterna som inte stämde så kollade upp det på internet o självklart stämde inte mitt 740relä :cry:
Skulle vara så skönt med farthållare till semestern då vi ska åka 30mil motorväg.

//Andreas
Fredagsmys...
Inte så populärt hos tjejen men desto mer populärt hos far o brorsan, bilen har ju bara stått i 5år med rasad kamkedja och nya motorn har bara legat i ca 2år sen inköpet :lol:
Bild

Förstärkte förardynan med stelt filttyg på undersidan, blev märkbart fastare + att jag förhoppningsvis kommer slippa lite skumskit på golvet.
Bild

Passade även på att tvätta dynan, 50/50 bild. använde en svag blandning med brisk och en borste med mjuka strån.
Om någon inte ser det så är det den inte glansiga sidan som är tvättad.
Bild

Innan på fickan.
Bild

50/50 på fickan.
Bild

//Andreas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6