Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Möjligheterna är ju obegränsade egentligen, det är bara den att man ska ta sig tid och ork att fixa! ;)

Vilken kabel är det från ABSen? Och vilken puls har den?
Man kanske skulle ha den hastigheten också på displayen, eller det går kanske att ändra puls så pass att den visar rätt t o m!?
Då är man ju inte beroende av GPSen på samma sätt!

Är helt novis vad det gäller Arduino, detta är mitt första projekt och det är rätt kul att labba! :)
Tror jag redan postat datan för hastigheten. Men kan säga det igen, x70 jobbar med frekvens från 25hz till circus 1700hz, med ~2.5V(så det går att koppla rakt in på arduinon).
Jag har mappat så här; curSpeed = map(freq, 300, 1730, 41, 260);, där 300hz = 41km/h och 1730hz = 260km/h. Har givetvis inte priovat om 1730hz verkligen är 260km/h i praktiken :lol: Men skalan stämmer iaf upp t om 120km/h, fortare än så kördes det inte den gången.

Ett problem jag stötte på med arduinon var att det inte finns någon riktig frekvensräknare, utan det lär göras helt via mjukvaran genom att räkna tid mellan pin-changes. Det är iofs inget problem i sig, problemet var när strömmen/signalen helt plötsligt försvann(t ex om motorn skulle dö mitt under färd) medans den räknade, så k*kade den ur totalt. Det samma kunde hända om man bromsar in hårt så frekvensen ändras till 0 snabbare än arduinon hinner räkna.
Det fick jag lösa genom att räkna tiden mellan varje frekvens uppdatering via en annan funktion, och om frekvensen inte hade ändrats på 10 kalkyler så antar jag att den k*kat ur och avbryter räkningen och nollställer alla värden.
Det händer också att frekvensen "spikar", eller ger utslag fast där inte är någon. Det fick lösas genom att om frekvensen är mindre än 40 så anta att bilen står still(40hz är typ 12-14km/h, inte ofta man kör så sakta så den precisionen kan jag avvara), spikningarna fick lösas genom att om hastigheten plötsligt ändras overkligt mycket sen förra räkningen - ignorera den räkningen, för hur mycket jag än önskar kommer bilen aldrig göra 0-65535(uint16_t) på 1sek :lol:

ABS-signalen kommer in på pin A3 i kontaktstycket till instrumenthuset. Kan inte lova att det är exakt likadant på 850, men eftersom x70 hus 97-98 passar rakt av i 850 96- så borde det vara samma. -95 vet jag iaf INTE är samma, varken signal eller pin.

x70 har även 2 andra UTgångar för hastigheten på instrumenthuset, 1st 48puls/varv(A6) och 1st 12puls/varv(A7 samt metall-klips på sidan av huset, avsett för accessosiarer såsom stereos(autojustering av ljudnivå baserat på hastighet) osv).
Jag har dock inte scopat någon av dom så jag vet inte vilken frekvens dom spottar ur sig.
Tack! :)
Ligger puls och hastighet linjärt över hela skalan så man kan justera för att resultatet ska passa GPS hastigheten bättre än hastighetsmätaren?
För då är man ju inte lika beroende av att alltid ha kontakt med satelliterna men ändå ha en korrekt hastighet, och då kan ju GPS:en falla bort helt och man får mer utrymme!
I ditt fall måste du väl ha exakt som vad hastighetsmätaren visar för annars blir det väl lite diff när det gäller körsträckan och dess räknare!?

Lite kul där med extra utgångar, det öppnar ju upp för andra möjligheter! :)
Ja den är linjär så vitt jag har sett.
Ironiskt nog så nej, min visar inte exakt lika som mätaren, trots att dom använder sig utav samma signal. Hastighetsmätaren visar för mycket i 0-50-registret, medans min visar tämligen exakt som GPSen. Jag tror mätaren är justerad för att visa för mycket orginal på flit. Vid 60+ är den tämligen spot-on med både GPSen och min digitala.

Jag tror inte det påverkar trippmätaren, den bör kompensera om mätarnålen är inställd på att visa för lite.
Det är ju inte ABS-signalen som styr mätarna, utan signalen går ju in i husets egna microchip, som sen gör all magi och säger åt alla mätare vart dom ska peka - precis som min arduino gör, fast jag printar det på en display istället för en analog mätare.

Men det är ju en av anledningarna till att jag gjorde orginal trippmätaren extern, så jag enkelt kan koppla in den och jämnföra milen med varandra, och korrigera om det behövs.
Har beställt helljus nu, blev 55W xenon. Tänkte köpa 70W, men kändes väl lite overkill för att ha i strålkastarna. Tänkte även koppla in dimljusen på helljusen istället och ev. montera in svagare LED i dom också, så pass att dom bara lyser upp reflektorn för utseendets skull. Får se hur det blir med det dock, måste ha garageporten öppen för att få plats att meka där under, och det är väl inte direkt lockande så här i mitten av nov. med spontana snöfall och -5c >_>

Tänkte väl försöka ta tag i hastigheten i helgen iaf(Det är väl typ ara 3e helgen i rad jag har sagt det nu :P?), har väl inget annat planerat vad jag vet idag, men det kommer säkert upp någonting jag kan skylla på :lol:
Lucif3r skrev:Tänkte väl försöka ta tag i hastigheten ...
Passade på och kastade in morsan bakom ratten idag så jag kunde koppla upp oscilliscopet under färd.

Var så j-a enkelt som en felkoppling (S)
Så nu ska jag bara dricka lite kaffe( :lol: ), sen ut och koppla in orginaltrippen och synca mätarställningen, byta ut sista krokodil-sladden mot en riktig, och sen kan jag äntligen skruva ihop bilen!! ... Eller ja, ska man hårddra det hela så har jag ju faktiskt inte kopplat in dörr-varningen än, men det skiter jag ärligt talat i för tillfället :roll: Har aldrig åkt iväg med öppen dörr förr, så klarar mig nog utan den varningen ett tag till :wink:
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
Ajjemensan, kaffet var kanon ;)
Meeen med min tur så hann jag inte mer än att skruva fast brädan så låste sig arduinon >_>.. Och jag har ingen extern resetknapp till den... Sååå, jag måste bort med brädan igen och resetta den :lol: Denna gång ska jag dock koppla in en extern reset-knapp så man slipper riva halva bilen om den låser sig igen. Kan iofs koppla ur batteriet en sekund också, men det är knappast en optimal lösning :lol:
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 54
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]