Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Uppdatering 19/11 Del 2

Elektrolysen blir imorn då jag inte han med den idag.

Lackerings bilder!
Tyvärr dåligt med foton men det kommer att komma en (HOW TO bättringslacka utan skarv) snart, anledningen får ni se nedan.

Jaha rost var det. Slipat, rostskyddat

Bild
Bild
Bild

spacklat

Bild
Bild
Bild

Klart för lack!

Bild

Lackat - rubbing och polering kommer senare!

Bild
Bild

Go bild!

Dax för skärmar och dörrar. Bilen får stå i ett annat garage!

Bild

Min projektbil

Bild

Som sagt, tänkte ha en liten Tips och Trix uppdatering om hur man bättrar på ett rostskadat eller buckligt ställe utan skarvar. Så därför gjorde jag en buckla på vä bakdörr ;) använde domkraften som tillhygge.

Bild
Bild

Elektrolys imorn då det inte fanns tid för den idag. SKÅL nu blire Captain Morgan ;)
Uppdatering 21/11 Elektrolys

Vad har hänt i helgen då? Väldigt mycket! Däremot inget på bilen då det finns massa annat att gör här i livet :D
Jag gillar experiment, göra saker själv och prova mig fram till något nytt. Det kommer därför kanske komma upp lite sådana uppdateringar om jag hinner.

Elektrolys är en gammal och beprövad metod för att avrosta föremål. Eftersom Xoffis har skrivit en UTOMORDENTLIG guide hur processen fungerar så tänker jag inte gå in något djupare på det!
Länk till Xoffis elektrolys-guide http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... =3&t=67984

Två bad, två batteriladdare. OBS "smarta" batteriladdare funkar ej då dessa slår ifrån!
Eftersom det är en blöt och kladdig metod så under lättar det med ett skydd på golvet ifall man vill göra städning enkel för sig.
Bild

I mitt mindre bad kör jag mest små saker. Här sen ni offeranoden hur den går runt baljan vilket effektivt förbättrar processen.
Bild

Stora badet. Likadant där med offeranoden.
Bild

Skillnaden efter ett bad
Bild

Jag föredrar att också två hinkar med vatten finns i närheten. Den ena använder jag för att göra "rent" föremålet efter elektrolys badet.Och den andra hinken har jag endast för att tvätta gummihandskarna.
Bild

Då börjar vi!
Dessa ska avrostas på gravrosten vilket underlättar en senare blästring.
Bild

Mina två laddare. Ena är på 12v och den andra kan justeras. Sex volt föredras via guider, dock har jag inte märkt någon negativ skillnad vid 12v.
Bild

Jag har förgrenat minuskabeln till fyra stycken. Mest för att fördela strömmen men också ifall jag vill köra flera föremål samtidigt.
Bild

Invirad i tunn ståltråd för att fördela strömmen
Bild

Alla minuskablar kopplade!
Bild

Pluskabeln från batteriladdaren går till offeranoden.
Bild

Nersänkt
Bild

2amp vid ca 14v. Inget bra resultat enligt mig men offeranoden hade gjort sitt och så var det mycket gravrost.
Bild

Nästa balja och föremål
Bild
Bild

3amp på 12v - helt okej!
Bild

Då får det puttra på i över natten!
Bild

Här är Målarsodan/ Natriumkarbonaten som används i vattnet för att det ska kunna leda ström bra, men inte för mycket! Kostar 63kr/kg på Bauhaus
Bild
Bild

Morgonen efter ser det ut så här!
Bild

Precis upptaget ur baljan.
Bild

Jag använder kniv till att peta bort gravrosten som sitter löst kvar!
Bild

Väldigt löst och enkelt att ta bort
Bild
Bild

Då doppar vi den i vatten och gnider samtidigt på ytan med handskarna på
Bild

Som ni ser så var det fortfarande kvar gravrost så denna åker ner i baljan en till! gång
Bild

Länk till Xoffis guide för elektrolys http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... =3&t=67984
Det var det jävligaste. Jag läste materiallära på universitetet i våras och gick där igenom korrosionsskydd, bl.a. med elektroniskt kopplad offeranod men ingenstans tog någon bok upp att det går att utföra på en redan korrosionsangripen plåt, bara som förebyggande. Här som man för en gångs skull trodde man skulle komma ur skolan med någorlunda djupgående kunskap :roll:
Det här var nog bland den häftigaste info jag hittat öht på ett forum :D
Grymt bra beskrivet, riktig guldtråd :-)-)

Kan tillägga att jag faktiskt undrade över elektrolysbaden i början, jag funderade lite på om du faktiskt hade egen galvanisering på gång. Borde gå att utföra med samma grejer om man bara kan få tag på ett bad med zinkjoner. Eller kanske en ren zinkplåt.. Hmmm.
crumpets skrev:Det var det jävligaste. Jag läste materiallära på universitetet i våras och gick där igenom korrosionsskydd, bl.a. med elektroniskt kopplad offeranod men ingenstans tog någon bok upp att det går att utföra på en redan korrosionsangripen plåt, bara som förebyggande. Här som man för en gångs skull trodde man skulle komma ur skolan med någorlunda djupgående kunskap :roll:
Det här var nog bland den häftigaste info jag hittat öht på ett forum :D
Grymt bra beskrivet, riktig guldtråd :-)-)

Kan tillägga att jag faktiskt undrade över elektrolysbaden i början, jag funderade lite på om du faktiskt hade egen galvanisering på gång. Borde gå att utföra med samma grejer om man bara kan få tag på ett bad med zinkjoner. Eller kanske en ren zinkplåt.. Hmmm.
Kul att det är användbar info. Ett uppskattande inlägg :)

Ja det går att galvanisera! Dock så kan problemet vara att få zinkjonerna heltäckande på föremålet. Lite lättare med industrimaskiner antar jag ;)

Kokande citronsyra funkar också som rostborttagare mot ytrostbeläggningar eller som en lite förberedning innan elektrolysen. Och vill man gå ännu längre så är en riktig avfettning eller en stund i diskmaskinen det bästa förberedandet (okej det finns säkert något ännu bättre men ni förstår).

Edit: Fosforsyra kan också blandas till en dunderkur, därav jag söker det. Så om jag får tag på det så kommer en beskrivning
SA4AQS skrev:Prova på färg affärn dom har säkert fosforsyra.
Ett alternativ är ju citronsyra eller coka cola som inehåller båda två :lol: kanske inte nu längre.
Tyvärr är det inte så enkelt som färgaffärn längre.. eller apoteket. Här gäller nog kontakter. Som du säger så funkar både citronsyra och coca cola. Nackdelen med citronsyra är att den inte ger en rostskyddande hinna och tiden på processen. Coca colan tar alldeles för lång tid! ;) Annars så är det inte svårt att få tag på blandningar med 10-20% fosfor, men jag vill helst ha 86% så att jag kan späda efter "behag" utan en massa andra tillsatser.
Uppdatering 23/11 Del 1

Tappade internet sen kl 19. I fem timmar har jag felsökt och äntligen kommit till rätt med problemet som visade sig vara en massa konflikter. Inte nog med det så störde den bärbara datorn ut tv:n (dreambox) samt min stationära.
Jag hade väl ändå inte kunnat göra så mycket på bilen ikväll då jag väntar på kemikalier, rostskydd, färg och diverse delar. Men saken är den att jag, förutom tänkt leka i garaget, även skulle planera en roadtrip för att imorn köpa det som behövs. Trippen är på 30mil, så ni kanske förstår att jag inte är så sugen på den längre i skrivandets stund.

Jaja nog om en massa tjat! Här är lite bilder på det som ändå blev av!

Ni minns kanske avgasupphängningen?
Bild
Bild

Gjorde en ny lite snabbt. Ska förstärka bandet med 2x1mm senare.
Bild

När det ändå låg en s60- och en s80 grill å skräpa så kunde jag inte motstå detta. Tyvärr passar den inte på min bil haha :D
Bild

Istället fick min grill det nya emblemet. Passar kanon!
Bild

Godnatt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Fjäderbenen beställdes komplett med allt[…]

230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter under[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart