Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

OkQ8as superavfettning funkar bra den också..

De fläckar som sitter värst kan man få ta med putsduk efter att man låtit avfettningen verka några min.. Försiktigt som bara den så man inte repar. :)
I ett test i Plus för några år sen i SVT så testade dom en massa avfettning.. Prickbort kom 1:a.. men det var rätt jämnt i toppen och OkQ8:an superavfettning kom 3:a.

Jag använder naturavfettning också.. Det klarar man sig rätt bra på om man nån tvätt då och då kör något starkare.
Jag har en känsla av att mitt lackskydd håller bättre om jag inte går på det med så starka medel så ofta. :)

Edit:
Hittade testresultatet på Flashback.. Det var inte OkQ8 superavfettning som var den som var högst uppe.. vilket förvånade mig..
Så här står det om tester (Från 2008):

Det är Statens tekniska forskningsinstitut, SP, som testat tio avfettningsmedel. Här kan du läsa om hur de gjorde testet.

# Till testet användes stålplåtar från ett bilföretag som lackerats enligt standard.
# 36 plåtar, tre för varje testat avfettningsmedel, sprutades för hand med artificiellt vägsmuts i två omgångar.
# När smutsen torkat in, avfettades plåtarna enligt respektive tillverkares anvisningar på flaskan. Medel sprayades på, tilläts verka och spolades sedan av med kallt kranvatten.
# Samma mängd avfettningsmedel användes på samtliga plåtar som alla sköljdes av med samma mängd vatten under konstant tryck.

1) Prickbort Avfettning (56 kr*)
2) Turtle wax Prewash-T (79 kr)
3) OKQ8 Naturavfettning (39 kr)
4) T-Grön avfettningsmedel (45 kr)
5) Biltema Kallavfettning (29,90 kr)
6) T-Grön natur (59 kr)
7) Hagmans Kallavfettning (44 kr)
8) Turtle wax Avfettning (39 kr)
9) Shell Asfaltlösare (60 kr)
10) Preem Nafta avfettning (52 kr)

Edit igen:
Här hittade jag ett intressant test:
http://www.automotorsport.se/media/bilt ... avfett.pdf
Tack. Körde avfettning idag osv men fick inte bort allt. Fick bort det översta lagret men fortfarande fläckar. Ser för tråkigt ut! :-( har en annan kallavfettning i garaget jag skall prova imorgon först.
Tack för svaren grabbar.
Hehe, alltid kul att ha projekt :-D
Provade min kallavfettning märke Starta idag. Duttade på med mjuk trasa och väntade lite och sedan gick det faktiskt att gnugga bort fläckarna med trasan. Inga märken eller dyligt. Kanon! Tjäran och asfalten har suttit sedan i hösten, slarvigt jag vet... Men nu skall jag hålla efter skiten bättre. Jösses vad smutsig en bil kan bli. Blev en annan nyans av rött kan jag lova! Fick beröm imorse när kollegan såg bilen :-D
Fick hem en ny dashcam idag och tänkte att jag var tvungen att göra en liten testfilm.
Ska använda den som bak-kamera då den jag har är jävligt suddig.

[youtube]BZO8SfFizWo[/youtube]

Ska nog beställa en till och byta ut den vi har i Hyndaien!
Beställer kanske fler på en gång och kränger iväg till er! ;) Dock inte en pall...

Satte fast den här direkt på bakrutan i Volvon efter testet. Drog sladden så gott det gick..
Bilderna tog jag lite snabbt med mobilen, i bäckmörker. Kan ta nya imorrn och lägga upp.

Bild
Bild
Satte fast ett par 3m-sladd-clips som jag fick med en annan kamera men inte använt, sen ligger sladden just nu löst på mina krokar för att sen gå in under baksätet och fram till uttaget i baksätet.

Jag fick lämna lite slack på sladden vid kameran så det går att öppna bakluckan utan att den dras ur:
Bild

Ska se om jag kan dra den lite snyggare vid tillfälle.

Kameran var alltså en sån här:
http://rover.ebay.com/rover/0/e11400.m1 ... AGB%3A3160
"HD1080P 2014y G1W Car Dash Camera DVR Novatek NT96650 AR0330"
joel80 skrev: Satte fast den här direkt på bakrutan i Volvon efter testet. Drog sladden så gott det gick..
Bilderna tog jag lite snabbt med mobilen, i bäckmörker. Kan ta nya imorrn och lägga upp.

Jag fick lämna lite slack på sladden vid kameran så det går att öppna bakluckan utan att den dras ur:

Ska se om jag kan dra den lite snyggare vid tillfälle.
Den snyggaste bakkamerainstallen måste vara att dra kabeln genom befintliga kabelslangen till luckan. Är det värt besväret tro?
http://accessories.volvocars.com/Access ... 8-%29_2014
Ah.. ja det vore nog snyggt.. Osäker på om jag har så mycket kabel kvar så det skulle funka. Var bara några dm kvar när jag drog den som jag gjorde tror jag. :) Får kolla..
Jag lovade ju lite bättre blider på hur kameran sitter:

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag vet att det skulle vara snyggare om jag använder bakluckans egen kabelgenomföring, men är osäker på om sladden räcker, och om jag fixar att ta isär allt som behövs. :)

När jag ändå är igång visar jag nytagna bilder på hur främre kameran är monterad. :)
Ni får klicka på dem för att se större:
Bild
Först upp bakom solskyddet på passagerarsidan

Bild
Sen ner längst med stolpen, innanför listen mot dörren

Bild
In under mattan....

Bild
...och upp till min 12v hub och halvt undangömda sladdhärva.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 33

Bakom handskfacket.

D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar