Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Fina bilder. Måste måla mina också till helgen.
Tycker bilen ser lite hög ut bak... men det är väl bilmodellen som är så.
Ja ja skyll på katten :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är väl inte skrapmärken jag ser på bild 3?

Ja fasktiskt verkar den vara lite högre bak, men han kanske vill eftersträva Volvo (traktor) :wink: :)
Användarvisningsbild
av TheBree
Bild

Idag hämtade jag Chippet och alla grejer som jag beställde tidigare. Självklart började jag att montera det absolut roligaste! Gick på en halvtimme eftersom jag visste hur man gjorde nu, blev ju tvungen att ta ut det gamla för att ta alla serienummer.
Sen vart det bara att köra iväg. Trodde den skulle hacka och ha sig lite ibörjan men upplevde inget sånt! :D Men Brainy gav mig instruktioner om att ta det lugnt i början så jag har inte maxat den ännu. Men det kommer, om ett tag. Var uppe i som mest 110 och tryckte lite, men inget allvarligt. Man märker ändå stor skillnad.

Tog även och kollade lite bensinförbrukning påväg hem till Tomas (för att se hockeyn), kanske lite tidigt och kolla på det redan men man är ju trotts allt nyfiken, sen hade jag 95-okt i tanken, enligt tillverkaren kan det öka bränsleförbrukningen lite, 98-okt är nog och föredra, ska tanka med det i fortsättningen. I 100 km/h dricker den ungefär 6,5 l/100 km. Väldigt bra tycker jag! Hade i alla fall 7,5 tidigare. Men som sagt, det är kanske lite tidigt och börja mäta på allvar.

Men bra som fan går bilen i alla fall! Ångrar inte för en sekund att jag köpte det! Så numera ligger Viggen på 274 hp och 424 Nm! (RO)
Användarvisningsbild
av Ticken
Fan va kul. Sånt där e ju förjävla roligt. Men det där chippet höjer laddet också? eller har du gjort det manuellt?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Brainy
Moderna chip höjjer även laddtrycket. På Saabar med dess apc-styrning så har det gått att göra sen 80-talet :)

Man brukar säga att 0.1bars höjning kan ge max 15hk så det lär ha ställts upp en hel del :)

Thebree, det jag menade var inte att du inte får köra i 110km/h eller trycka full gas. Bara att du ska vara lite försiktig och hörsamma om bilen går helt hundra.

Så om den inte verkar vilja hacka i adaptionsprocessen så tycker jag du ska åka och plocka upp Tomas och sen visa honom vad en riktig Saab går för ;)
Användarvisningsbild
av Ticken
Hehe, ja gör så. Ta med Tomas och kör lite getaway in... ja.. ljungby?

Du är inte intresserad av en liten laddtrycksmätare från autogauge att sätta i kupén på bilen? Skulle sitta som ett smäck tycker jag.
Har en sån om du är intresserad.

Hur som helst. Cooooooool bil!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av TheBree
Nja, alla de där "finesserna" tycker jag bara förstör helheten i bilen. Men tack ändå.

Däremot kom jag och tänka på nått annat som jag såg på Saab-forumet. Man kan ju få fram en massa info ur SID-displayen

[youtube]70n4QU-9Uvk[/youtube]

Hur gör man för att fixa detta? Antar att man måste in i datorn och mecka men det hade varit lite intressant och ha.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 38

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]