Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Motorn "mår bättre" av högre oktan, men jo visst kan det vara så att det går åt "mer av det goda" än 95-häxbrygderna :roll:
Det är ju samma när man byter till racebränsle(dom brukar väl ligga på typ 110, eller kanske 120 t om, oktan), då kan man få behöva höja bränsletrycket lite för att få ut det mesta av det = högre förbrukning. Och givetvis gäller samma sak med E85.

Fast hur stor faktiskt skillnad det är mellan pump-95 och pump-98 kan man ju förståss diskutera.... En sak kan vi nog alla vara överrens om, bränslet man får ut ur pumparna idag är av herrejösses mycket sämre kvalitet än det man fick för 20-30år sedan. Skulle man t ex köpa en bil som stått sen 80-talet med full tank så skulle ju det bränslet vara fullt användbart. Skulle man däremot köpa en -15 som stått ett ynka år med full tank skulle bränslet vara snudd på oanvändbart.... :roll:
Så alla våra "gamla bilar" går ju faktiskt skapligt mycket sämre än vad dom gjorde när dom var nya - och inte pga. slitage, utan pga. bränslet man får...
98-oktan är för dyr och eftersom att min bil är original i motorn så ser jag ingen vits med att köra med 98-oktan, ska däremot blanda i lite E85 nästa gång jag tankar och se ifall det blir någon skillnad. 30% E85 är max vad man kan ha i för annars börjar ECM att sätta lite gnälliga felkoder.

Synd att inte Biltema har någon bensinmack än, undrar vad det skulle vara för avfall dom i så fall skulle blanda in i bränslet :lol:
  • 1
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 291
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]