- tis 21 dec 2021, 15:49
#1480123
Tidigare i höstas ringde jag upp den förra ägaren av bilen, en man i 80-års åldern från Vimmerby. Han ägde bilen från 1992 till 2017 då jag köpte bilen. Främst ringde jag honom för att jag hade en del frågor om bilen men jag tänkte även att det kunde vara kul för honom att höra hur det står till med bilen, och det uppskattades av honom! Bland annat undrade jag om drivlinan blivit utbytt, vad för utrustning bilen haft, vilka ägare som hade bilen innan honom, lite mer kring bilens historik samt om han hade några särskilda minnen med bilen.
Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt. De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.
På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.
Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.




Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt. De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.
På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.
Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998
Volvo 245 GL/T 1990, Saab 9000 Classic 2.0t 1998