Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Haha.. Beror på om eftermiddag sträcker sig ända till 22:00... Då passerade jag Gävle Bro norrut på väg hem från jobb. Superskitig är min bil också efter tur och retur Stockholm på saltade och blöta E4:an.

Min har ju svarta backspeglar också.. det kan du känna igen mig på. ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Igår fixade jag vänstra ljusbilden då jag tyckt att den lyst lite väl lågt.
Då det tidigare varit frågor på forumet om sån justering tog jag några bilder.

Först ställde jag bilen ca 2 meter från garageväggen. (Kan man ställa den längre ifrån är det lättare att se skillnad och mäta, men den lyxen hade jag inte..) :)
Satte upp en tejp i linje med den skarpaste kanten så att jag skulle kunna hitta tillbaka om jag vred för mycket, plus att det är bra att ha en referens så man vet hur mycket man ändrar.
Bild

Jag mätte inte upp höjden på väggen den här gången då jag vet att jag har skapligt bra inställda redan, bara lite lågt på vänster sida. Men vill man kan man mäta höjden... Då ska man även mäta hur högt upp centrum av bilens ljuskägla ligger. Min ligger på 66cm om jag kommer ihåg rätt.. man ska ha en dipp på minst 1% per meter på halvljus, 2% på dimljus. Vilket betyder att jag på 2 meter bör ha överkanten på ca 64,5cm. (Det är ju lite lurigt när man är så nära.. minsta felräkning blir ju rätt stor.. bäst om man kan stå på plan mark typ 10m ifrån en vägg.)

Sen letar man upp hålet ovanpå lamphuset.
Bild

I med rätt verktyg och skruva lite samt kolla på väggen och höj lite. Tänk på att inte ta för mycket, speciellt om du står nära väggen.. blir lätt att man åker omkring och tokbländar alla om man är lite för ivrig.
Bild

6mm..
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
Just det detta måste jag med kolla, tror starkt att båda lyser för lågt. Bra guide med, tack.
Bra guide och info med procenten. Nu fick jag mina kalibrerade häromveckan men det behöver förstås inte betyda att de står rätt, bilen ska besiktigas senast i mars så får ta ett snack med gubben där huruvida de kan höjas lite eller ej. Det skulle inte skada att skjutsa upp dom en liiiten bit till iallafall.
Tack för infot. Skall kolla mina lysen. Men sant att man måste vara försiktig. Blir galen på idioter som lastar cement, hästsläp eller bara felställda lysen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jepp.. de e xenon. Vet inte om de e lika lätt.. öppna huven och kolla. :)
Jag har inte gjort det själv men läst andra på andra forum som gjort detta på V50 av varierande årsmodeller, det ska precis som på V70 finnas en justeringsskruv där nånstans vid huset.
av Kluster
grillchips skrev:Jag har inte gjort det själv men läst andra på andra forum som gjort detta på V50 av varierande årsmodeller, det ska precis som på V70 finnas en justeringsskruv där nånstans vid huset.

Det stämmer, däremot finns det två skruvar - en för justering i sidled och en för höjled. Den gulvita justeringsskruven närmast kylaren/motorrummet är den för höjdledsjusteringen. Detta gäller iaf MY08-MY12.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 33
Reparera läckande AC

Går väl kanske att fixa något n[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spra[…]

Det kan ju vara bränslepumpen nere i tanken s[…]