Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Nej det vet jag ej :) Är det vid oljestickan? Den sitter grymt jävla illa till på min bil. Kan inte ens se den uppifrån, har bara sett den när bilen vart upphissad :S

Det var lite bökigt det där... Borde iofs gå. Var får man tag på allt man behöver dock?
Användarvisningsbild
av crumpets
eccy243 skrev:Då är det lite avancerat.
Först: Tappa ur oljan genom pluggen. När den har runnit av så tar du ner tråget, och byter sugsilen. Skruva tillbaka tråget och pluggen. Använd ny packning för tråget, och pluggen. Fyll sen på två liter olja, den fyller du på genom oljestickans rör. Sen lossar du ingående rör till oljekylaren. Tryckröret som kommer från lådan. Minns inte om det är det övre eller nedre röret. Trä på en genomskinlig slang på röret. Dra slangen så du kan se det från förarplats. Led ner slangen i en dunk. Starta motorn, och håll koll på oljan som kommer genom slangen. Stäng av motorn när det kommer bubblor genom slangen. Fyll på två liter igen. Starta motorn. Stoppa när det kommer bubblor. Fyll på två liter... ... ... Fortsätt så tills oljan ser bra ut i slangen, eller tills du har slut på olja. :lol: Montera tillbaka allt och kontrollera oljenivån.

Antar att du vet hur man kollar oljenivån på en automatare?
Tänkte åka till volvo idag kanske och ev. köpa grejerna, men..

Kommer inte oljekylaren då vara full med gamla oljan, om man kollar kollar det som kommer ut från lådan innan den?
Användarvisningsbild
av eccy243
Nej, oljekylaren kommer inte att vara full med gamla oljan. Om det är det övre röret som är tryckröret så kommer oljan att rinna ur kylaren tillbaka ner i tråget på lådan. Om det är det undre röret så gör det sig ju självt. :-)-)

Slang, ja... Hmm... Nu minns jag ju inte vad det var för storlek på nippeln på röret heller. Kolla det, och köp en slang och slangklämma som passar bra. Slang kan du hitta lite varstans. Mackar, järn/bygghandel, kanske finns på Volvo...
Användarvisningsbild
av crumpets
Var inne på bilia idag och frågade om de visste vad som kunde vara knas med larmet... De sa kolla bakom handskfacket efter styrdosan, kan vara att den är urdragen. Sagt och gjort, jag gräver mig in dit, och upptäcker att en kabel därinne är avklippt :| Tre kontakter(alla honor) bara hänger i luften också. Vetefan vad de nån gång haft i sig..
Ska undersöka vidare imorgon när det inte regnar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Vad i helvete :|Tänkte köpa och fixa grerjan till växellådan idag.

Packningen till tråget var flytande och kostade 1100 spänn för en tub :| !!
Det får vara.
Kan man bara tappa av och fylla på nytt, eller är det ingen ide om man inte byter silen?

EDIT: Gick ner och letade lite mer efter nån ledtråd till varför larmet är dött... Inget alls. Fanns 2 svarta dosor bakom handsfacket, men båda två hade alla kablar ikopplade och ingen säkring fanns att tillgå :|
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 47

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]