Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Team240 skrev:Trevligt med 960 =)

Bränsleslangarnas kopplingar är inte roliga. I ditt fall skulle jag skrapa bort gravrosten med kniv och sedan spruta rostlösning i omgångar. Sen gäller det att ta i! Du använder två blocknycklar som du drar i motsatt hål. Tillslut ger det med sig.
Volvo har delarna att köpa, frågan är hur dyrt det är. Hydroscand har det mesta inom kopplingar och slangar, kolla där, säkert inte billiga heller.
Jag slipade till mina med axialborste, hade inte tänkt köpa nya, sen blir det kopparfett kanske vid montering. Då lär det inte vara några problem att få upp i framtiden.
Bränslefiltret är det bara att använda våld, tro det eller ej men våld löser det mesta på en gammal bil, ja och så lite sunt förnuft såklart ;) Det gör ju inget om filtret går sönder
Tack för tipsen!
Då gäller det att ha tid på sig och ett garage helt enkelt.
Nä nu tror jag ni måste tjata på mig. Är ute och ränner alldeles för mycket i andra ärenden :) I helgen blev det iaf skoter för hela slanten. Switchback 600 och massor med lössnö, det är förbannat skoj! och jobbigt!
Uppdatering: 28/1

Dags att ta ner växellådan! Koppling och vevaxelpackningen ska bytas. Dessutom ska kopplingscylindern ses över, ser ut att läcka!

Börjar med att ta bort kardanaxeln. För det ska plattan för kardanstödet bort.
Bild
Bild

4 bultar som sitter i karrosen och 2 bultar som sitter i stödlagret
Bild

Växellådans balk
Bild

Den ska bort. Sitter med två bultar på varsin sida.
Bild
Bild

Från mitten av balken går också en bult till växellådan.
Bild

Så ser det ut när den är borta (bulten dit skruvad igen)
Bild

Kardanmuttrarna
Bild
Bild

Mutter storlek 17, bult storlek 15, fyra av varje
Bild

Växelspaken skruvas lös inifrån
Bild
Bild

fyra bultar, storlek 10.
Bild
Bild

Shortshift?
Bild
Bild

Skruva bort plåten som kablarna sitter i
Bild

Ta bort kontakten som går till växellådan
Bild

Lite värmepaketslangar ivägen för att komma åt bultarna som växellådan sitter fast med.
Bild

Lika bra att tömma systemet. Sitter en plast mutter, storlek 10, för att enkelt kunna byta kylarvattnet.
Bild
Bild

Ta bort lite kontakter å slangar
Bild

Nu är det enklare
Bild

Skruvar lös röret till kopplingscylindern, storlek 10
Bild

Sen är det bara att skruva loss alla bultar som växellådan sitter i! Ett special verktyg för en bult på vänster sida av toppen, sett framifrån, väldigt svår att komma åt!
Bild

Nere på fastlandet
Bild
Bild

Skyddet ovanför växellådan. Sitter i fyra sönderrostade muttrar, storlek 10.
Bild
Bild
Bild

Kopplingen som sitter fast med sex insektsbultar, storlek 40
Bild
Bild

Koppling borta, svänghjulet framme
Bild
Bild

Sliten? ;)
Bild

Det var allt för idag! Vad tror ni?
oj nu har det äntligen börjat att hända grejer.
du kan ju testa kopplingen för att se om den grepper något.
lägg den så som en ligger nu.(på bilden) och ställ dig på den och vrid runt foten :P
Den där kopplingen såg ju till och med frisk ut i jämförelse med den som satt i min första bil när en kompis till en släkting hjälpte mig byta :)
volvo944gl skrev:oj nu har det äntligen börjat att hända grejer.
du kan ju testa kopplingen för att se om den grepper något.
lägg den så som en ligger nu.(på bilden) och ställ dig på den och vrid runt foten :P
Haha hur mycket tror du jag väger?! :twisted:
cybermunk skrev:Den där kopplingen såg ju till och med frisk ut i jämförelse med den som satt i min första bil när en kompis till en släkting hjälpte mig byta :)
Tillräckligt slut för att ta längst upp och ha en tendes till att vilja slira :) men ja nog har man varit med om värre!

Vad tror ni om att lacka bilen VIT under? ;)
Team240 skrev: Vad tror ni om att lacka bilen VIT under? ;)
Tycker det låter som en solid plan!
Trevligt att få se hur man byter kopplingen på 960:n :P
Hur mycket väger lådan, har du nån koll på det?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 21

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]