joel80 skrev:VolvoB20
Vet inte riktigt vad du menar med ditt av vad jag uppfattar som ironiska inlägg..
Så klart det var ironiskt, Jag är så gammal så jag har kört på dubbdäck som idag är förbjudna eftersom det har sjukt mycket vägslitage. Nuförtiden finns ju ett regelverk som begränsa antal dubbar man får ha, hur mycket de får sticka ut och vad varje dubb får väga. Det visar ju hur mycket dubb faktiskt såga sönder vägen och man försöker begränsa detta. De gamla däcken var ju helt grymma på is, finns inget idag som kan mäta sig med däcken på den tiden om man köpte ett fulldubbat med tunga dubbar med långt utstick.
Allt här i livet är kompromisser, dubbdäck ger så klart överlägset grepp på is men sliter upp vägarna för några miljarder kronor varje vinter. Om du skulle använda dessa pengar till andra saker kanske du kunde sparat ännu flera liv tex.
joel80 skrev:
Du vet att vi har annorlunda klimat mellan Sverige och Tyskland va?
Och att det är mer än 50% större risk att dö i trafiken i Tyskland som i Sverige (per innevånare).
Göteborg, Malmö eller Helsingborg är inte stor skillnad mot Hamburg, Kiel eller Bremen. Stockholm är inte revolutionerande annorlunda än Berlin Eller alperna är inte revolutionerande annorlunda än fjällen,
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.