Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
Kena skrev:Skulle de ha träffat motorn skulle det sett lite annorlunda ut, den bromsar en massa energi. Våfflan har ju längsmotor och Tåjjans står på tvären och i testet träffar väl högst blinkersglaset motorn.
Nej, men vill inte träffa motorn !!!
motorn är en hård järnklump, som inte absorberar energi (den skrynklar inte ihopsig) motorn hjälper till viss del att fördela energin till andra delar på bilen, men den absorberar ingen energi.
motorn komer att förflytta sig in i cupen

Nja...

Motorn binder ju ihop (om än bara med en bussning eller två) höger och vänster sida i bilen. Skulle vi krocka utan motor så vore resultatet än sämre.

Sedan är det ju så att motorn har ju en rörelsemängd och rörelseenergi som är motriktad toyotan. Detta gäller även om så motorn ligger löst på taket. När väl krocken sker gäller det ju att uttnyttja denna energin till något vettigt - som tex att knyckla ihop toyotans plåt. Detta underlättas såklart om motorn träffas direkt eller indirekt.
motorfästena, eller aluminiumarmarna mellan motorkudden & motoen, är inget som orkar stå i mot nått.
(hade dom orkat det så hade ju denna ensides krock fördelats till andra sidan, vilket den inte gör.

När jag var på Volvos krockcenter för 5-6 år sedan så sa konstruktörerna att det inte ar några som helst problem att bygga en bil som gav 5 stjärnor. man vet ju exakt vilken hastighet, krockvinkel & tckd/rörelse energi krocken kommer att ha.
det svåra är att göra en bil som är säker i alla sitruationer, gör man bilen säker för en krock i 70, så kommer den att vara för hård i lägre farter (man skadar sig onödigt mycke i dessa farter)
75% av alla krockar sker i farter under 30km/h
LOB skrev:Vore intressant att se en 850 från 1996 i krocktest mot en ny småbil. 740/ 940 är ju inte alls konstruerad med tanke på off-sett kollisioner (50% huv mot 50% huv). Jag har en 960 som har fått ett förbättrat skydd mot off-sett kollisioner. Undrar om det är ngn skillnad på 940 och -96 modellen av 960? Jag valde ju modellen för att det är en rellativt säker familjebil till ett bra pris.
Berätta mer om det förbättrade skyddet mot offset-krockar, var något nytt för mig vad gäller 960´n.

Mvh:
Thomas
Gemini__ skrev:
LOB skrev:Vore intressant att se en 850 från 1996 i krocktest mot en ny småbil. 740/ 940 är ju inte alls konstruerad med tanke på off-sett kollisioner (50% huv mot 50% huv). Jag har en 960 som har fått ett förbättrat skydd mot off-sett kollisioner. Undrar om det är ngn skillnad på 940 och -96 modellen av 960? Jag valde ju modellen för att det är en rellativt säker familjebil till ett bra pris.
Berätta mer om det förbättrade skyddet mot offset-krockar, var något nytt för mig vad gäller 960´n.

Mvh:
Thomas
Safety
Offset frontal collision impact forces are now channeled not only through the
impacted side's supporting members but diagonally across to the opposite side's body
structure. This energy channeling is handled by a new transverse mounted cross
member located behind the engine cross member.
The rear section of each front fender well has been reinforced with High Strength
Steel (HSS) to provide greater passenger protection from road wheel intrusion.

från:http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf

Om det bara är kosmetika vet jag ju inte...
Näe, det var visst en del skillnader. Förstärkningar med höghållfast stål, inte bara kosmetiskt där inte. =) Kul att ta del av den pdf-fil du länkar till, tack för det.

En mening som inte har med detta att göra men som ändå fångade mitt intresse var:

"And believe it or not, the new 960 comes with cup holders as an integral part
of the center armrest!"

:D

För övrigt måste väl 960 och S/V90-modellerna anses vara de snyggaste Volvobilarna som tillverkats. :-)-)
det dagensbilar klarar som gårdagensbilar inte klara:
dagens bilar har an krftig bakl bakomstötfångaren som fördelar trycket till båda rambenen.
man har också balk konstruktioner i dörrarna som fördelar trycket från a-stolpen över till b-stolpen, sen vidare till c-stolpen
sen så är a-stolparna & rutramen tark & fördelat trycket från en sida över till taket o på så sett lägger tryck på a,b & c stolpar på andra sidan (liknande sker i bilvet)

Men en för hård bil är ju väldigt skadligt i låga hastigheter, därför är bilarna mjuka, bakom den hådra balken i fronten. (en tvärställd motor ger mycke plats mellan balk & motor, vilket gör att man ha mycke utryme att trycka ihopp bilen på, på et mjukt sätt.)
Gemini__ skrev:Näe, det var visst en del skillnader. Förstärkningar med höghållfast stål, inte bara kosmetiskt där inte. =) Kul att ta del av den pdf-fil du länkar till, tack för det.

En mening som inte har med detta att göra men som ändå fångade mitt intresse var:

of the center armrest!"

För övrigt måste väl 960 och S/V90-modellerna anses vara de snyggaste Volvobilarna som tillverkats. :-)-)
Har blivt beroende av krocktester på youtube, tyvärr finns det ingen test av 960. Men tyskarna har testat en 740 i 55 km/h och off-sett:

740 är bland de bästa i detta test från 80-talet.

Världens dåligaste kopphållare men ändå...
LOB skrev:
Gemini__ skrev:Näe, det var visst en del skillnader. Förstärkningar med höghållfast stål, inte bara kosmetiskt där inte. =) Kul att ta del av den pdf-fil du länkar till, tack för det.

of the center armrest!"

Har blivt beroende av krocktester på youtube, tyvärr finns det ingen test av 960. Men tyskarna har testat en 740 i 55 km/h och off-sett:

740 är bland de bästa i detta test från 80-talet.

Världens dåligaste kopphållare men ändå...
Näe, har inte heller hittat något krocktest av 960:n. Är förvånad över hur bra 740:n presterar med tanke på att konstruktionen är som sådan att den inte presterar sitt bästa vid just dessa offset-krockar. Visserligen vid moderata 55 km/h men ändock.

Ett märke som alltid legat i framkant vad gäller säkerhet är Mercedes. Ta en kik på Mercedes W124 t ex, en 80-talskonstruktion som är mycket avancerad för sin tid. Där grundkonstruktionen är framtagen med bla offset-krockar i åtanke.

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]