Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Är på G att köpa nya däck å fälg. Som vanligt så får man anpassa sig efter ekonomin.
Valen lutar då på Pirelli P7 och Goodyear Efficientgrip.
Har ofta kört med Kina däck som Kingstar etc och vart nöjd, kör ändå lungt å försiktigt :-)

Vad hade ni valt?
Njea, hjälper mig inte så mycket egentligen. Behöver även ett test på Pirelli P7 för att egentligen kunna välja :)

Sitter å kollar på bythjul.com och det är märkligt hur EU märkingen verkar vara. Pirelli däcken har urkass Rullmotståndsmärkning och Våtgrepp är samma som Goodyear.

Goodyear / EfficientGrip Performance:
Rullmotstånd: B
Våtgrepp: A
Ljudnivå: 68 dB

Pirelli P7:
Rullmotstånd: D-E
Våtgrepp: A-B
Ljudnivå: 70-71dB

Så skall man gå på EU märkningen så vinner ju Goodyear. Inte lätt å välja däck man man inte kört med dem tidigare :)

Edit:

http://www.bast-i-test.se/tester_pa_bas ... acken.html

Verkar som att Continental PremiumContact 5 och Goodyear EfficientGrip Performance ligger i topp i testerna. Några utser Continental som vinnare och andra Goodyear. Goodyear har bättre rullmotstånd än Continental samt lägre ljudnivå. Blir nog Goodyear ändå kanske.
När jag köpte min C30 var det Pirelli som låg på, tyckte att det var lite högt ljud från däcken. Nu efter vintern
var det dax att byta dom där framme och dom där bak hade varat en säsong till men jag köpte 4 nya och
jag valde Goodyear / EfficientGrip Performance.

Ljudet från däcken är lägre, om det nu är från att gå fråm gamla däck till nya vet jag inte men
jag är nöjd. Förbrukningen har gått ner någon tiondel enlig datorn. Hur greppet är kan jag inte
svara på för jag kör rätt så lugnt.

Är jobbigt när man ska byta däck, lättare när man köper byxor för dom provar man ju innan köpet.
av Nibbe
Det verkar som du tittar på bra däck versus ett annat bra däck.
Jag tror inte det spelar något som helst roll vilket utav däcken du väljer.
Dom är riktigt bra båda två :)

Slå en tärning eller leta någon slags erbjudande som gör att det blir lite billigare att välja den ena före den andra.

Jag tror det sitter P7 på min V40 från fabrik, dom funkar bra tycker jag.
Tack för svaren. Vad jag lyckats få fram så låter nog P7 något mer och ljud annat än från stereon gillar jag inte :-)
Fick rekommendation av en kompis som jobbar med däck att köra på Goodyear, han var nöjd med dessa så det blir vårat val.
Nu är det största problemet att välja fälg :-)
av Lövet
Jag hade Efficientgrip på min tidigare BMW 325. Trots 255/35-18 i dimension så gick bilen tyst och trevligt. Rekommenderas.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]