Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har i några dagar sökt lite info men jag har inte hittat något konkret.. Så..
Fick som bekant hem en ny bakspoiler till min V50 i veckan.
Den är i bra skick men i fel färg och tänkte till en början lämna in den till en lackerare men enveten som man är så vill jag tamejfasen pröva själv först. Det är ju ändå en del som sitter bak, längst ner och inte syns alltför mycket på så sätt. Färgen på spoilern är en mörkare blå medan jag har en metallic blå som är lite ljusare.
Jobbat som målare och har hållt i färgspruta tidigare så helt novis kring handläggningen är jag inte men just när det kommer till bil så blir kunskapen mindre.

Jag har siktat in mig på exempelvis detta:
http://shop.bildeve.se/battringsfarg-p-443-c-150.aspx
Valt rätt färgkod och priset ser klart trivsamt ut. Men räcker 2x150ml?
Vad behöver jag mer? Polermaskin?

Eller har ni några andra idéer? Tids nog kommer sidokjolarna (när jag väl beställer...) också beställas och då även de lär behöva färg..
Trevlig helg allihopa!
Volvos färg sägs ha bra matchning. 150ml är dock i klenaste laget för en så pass stor del.
Klarlacken ifrån volvo kan du skippa, köp 2-komps klarlack istället så slipper du grina när du avfettar bilen nästa gång. 2-komp håller dessutom mycket bättre mot stenskott osv.

Utöver volvo's färg så skulle nog jag gå till en lackerare och köpa en spraylack därifrån. Din bil är ju rätt ny så nyansskillnader bör inte vara något problem, och en lackerare kan blanda till färgen så den stämmer mer eller mindre exakt med bilens lack.
Lackerare brukar ta ungefär 200-250kr för en 400ml burk 1-komp basfärg. Dom bör även kunna sälja 2-komps klarlack för runt samma pris. Det blir dyrare än på volvo, men jag törs nästan lova att det lönar sig i längden.

Du bör även ha plastprimer som grundfärg, så basfärgen fastnar ordentligt.

Uppskattningsvis skulle jag säga att det kommer kosta runt 700kr att köpa lack, sandpapper osv för att lacka själv.
Och uppskattningsvis säger jag att det kostar runt tusingen att få den lackad hos lackerare (det var iaf vad jag gav för att lacka min takvinge till 945an).
Här snackar vi informativt inlägg! Tack som tusan!
Det gjorde mig klart klokare samtidigt som jag nog borde ta och se mig för gällande lackerare innan jag köper hem egen färg, om jag nu hittar någon som är såpass "billig" som du hittade.
Jag får nog göra som så att jag även rattar förbi min Volvohandlare i nästa vecka för att diskutera lite pris även där, är inte blyg för att byta tjänster men ett kvitto är alltid ett kvitto.

Men som sagt, tack som tusan för infon - nu vet jag hur jag ska ta mig till nästa steg iallafall! :)
Ja, jag har bakläppen inlämnad just nu faktiskt men jag har inte fått något pris på det ännu. Personen jag fick tipset av hade lackat sin V70-vinge på det stället för småpotatis så jag bestämde mig för att skeppa den dit. Ska bli intressant att se resultatet sen och till vilket pris, väntar på nya saker som behöver en omgång lack så.. :)
Jag brukade betala stående 500:- för lackering av tex vinge,speglar mm. Vissa företag har hobby kvällar/ helger där de får ta in lite extra jobb sedan gör de något kul tillsammans för pengarna. Räknar man ihop köpa färg mm så blir det ibland billigare lämna in om priset är rätt 8)
grillchips skrev:Ja, jag har bakläppen inlämnad just nu faktiskt men jag har inte fått något pris på det ännu. Personen jag fick tipset av hade lackat sin V70-vinge på det stället för småpotatis så jag bestämde mig för att skeppa den dit. Ska bli intressant att se resultatet sen och till vilket pris, väntar på nya saker som behöver en omgång lack så.. :)
Hoppas de blir bra ;) ska också lämna in mer grejer där
Nexus skrev:Jag brukade betala stående 500:- för lackering av tex vinge,speglar mm. Vissa företag har hobby kvällar/ helger där de får ta in lite extra jobb sedan gör de något kul tillsammans för pengarna. Räknar man ihop köpa färg mm så blir det ibland billigare lämna in om priset är rätt 8)

Ja, det är ju kanon om man kan utnyttja en sådan möjlighet. Det är ju alltid billigare att betala "svart" än vitt :) (även om det inte är svartjobb i detta fall, då det är utanför arbetstiden)
Helt klart! I detta fall så är det ett gymnasie som gör jobbet = pengar till skolan/klassen = winning. :)
Jag minns när jag själv gick bygg inriktning måleri i gymnasiet, då tog vi emellanåt in ex köksluckor som skulle målas om osv varpå pengarna gick till nån kul upplevelse för oss i klassen. Så jag ser det som en win/win-situation.

Och på tal om det så ringde skolan idag och sa att de var färdiga med den. Tyvärr ligger den på helt fel sida av stan så jag har ingen möjlighet att hämta förrän på fredag då jag slutar kring lunch och hinner ut innan skolan stänger. Men då har mina sidokjolar hunnit komma som jag passar på att lämna in isåfall. :)

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]