Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har tänkt se över väghållningsbiten på min 945 Classic -98 nu, tänkte börja med lite bussningsbyten och så...
Ingen "banracingbil" jag är ute efter, utan lite bättre väghållning än original bara.

Satt och kollade på lite bussningar till framvagnen och såg då dom här ställbara stabilisatorstagen.
Länk:http://www.l-m-r.se/p/modellanpassande- ... -7900.html
Jag undrar om dom är bra och om man är hjälpt av dom?
Eller är det kanske vettigare att skaffa nya original eller hårdare bussningar till originalstagen som sitter?

Har även tänkt skaffa "väghållningssats" med Bilstein Sport/Sprint och någon sänkfjäder som inte sänker för mycket. (max 40mm, men helst bara runt 20mm)
Tar gärna emot tips på BRA sänkfjädrar som sänker 20-40mm max.
Sänker du bilen hamnar krängningshämmaren i fel vinkel och blir väldigt hård.
De stagen är ju guld värda, då slipper du kapa och svetsa de gamla.

De enda fjädrarna jag hittar till din bil är från Lesjöfors. Har ingen erfarenhet av dom
och har inte heller hört nåt dåligt. Har tre års garanti.
http://www.lesjofors-automotive.com/default-se.asp

När du ändå håller på så kolla bussningarna i länkarmar och gummina i upphängningen
till krängaren. Kan göra mycket för väghållningen med nya gummin...
Jo, borde ju vara bättre på det viset med dom stagen. Nu blir väl sänkningen inte mer än 25mm med en 40/40 sats iom att det redan
sitter Turbons lägre chassi på den, då det är en Classic. Men det blir väl ändå optimalare med justerbara stag kan man tro?

Det finns både Lesjöfors/Kilen, Jamex och H&R till 940 vad jag vet, vilken som är bäst har jag dock ingen susning om...

Alla bussningar som sitter ser faktiskt oförskämt fina ut. Bilen har ju inte rullat "mer än" 20.000mil, och den har ju stått installad
under vinterhalvåret sedan den kom i min ägo.
Skulle tro att stagen gör stor nytta. Änden på krängaren flyttar ju sig en bra bit. Sänkte
min 240 ca. 50mm och krängaren stog i nästan 45 grader mot staget. Inte bra.. Blir inte
mycket rörelse i kurvorna. Har även bytt stag på andra sänkta volvos för att de krökt sig.
Förutom sänkningen så fjädrar den ju ihop sig en hel del i guppen. Lägg på en kompression
om 50-70mm i ett gupp och en skarp kurva på det. Inte mycket att spela på då...
Men bilen ligger ju iaf. platt i kurvan...

Just det Jamex finns ju också. H&R har inga till 940 vad jag såg, men kan ju ha missat...
H&R är väl bra avvägda men de vill ibland gå av och rostar dessutom så in i...
Har haft två uppsättningar H&R och tre fjädrar har brustit.
Cobra har också fjädrar, men vad du än gör så köp inga såna. Säckar gärna ihop och rostar
fortare än en orange 240 -76a...
Lesjöfors har ju tre års garanti och samarbetar ju med bla. Öhlins. Kanske kan vara nåt.

Tänkte mer på åldern på dina bussningar. Min 240 hade bara gått 10 000 när jag pillade
med chassiet på den och bussningarna hade mini sprickor lite överallt. Dessutom var några
väldigt hårda och glappade. Bytte alla bussningarna eftersom de kostade mindre än en tusing.
Blev betydligt mer fast och följsam efter. Klart, lite arbete blir det ju.... :wink:
Jag har, om jag ska vara ärlig, nästan redan bestämt mig för Lesjöfors. Men det skadar aldrig att höra andras åsikt med. :wink:

Blir nog till att beställa justerbara stabilisatorstag och SuperPro bussningar till krängaren nu i första skedet. Sedan får man
"bygga på" efter hand, så att säga. Tycker det är vettigast att börja med bussningar och ta stötdämpare/fjädrar sist.
White skrev:Jag har, om jag ska vara ärlig, nästan redan bestämt mig för Lesjöfors. Men det skadar aldrig att höra andras åsikt med. :wink:

Blir nog till att beställa justerbara stabilisatorstag och SuperPro bussningar till krängaren nu i första skedet. Sedan får man
"bygga på" efter hand, så att säga. Tycker det är vettigast att börja med bussningar och ta stötdämpare/fjädrar sist.
Låter som rätt väg att gå... :-)-)

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]