Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Jag fick min nya Volvo V60, solid svart igår.

Min gamla bil, Toyota Corolla, har jag tvättat ungefär en gång i kvartalet i maskintvätt med borstar. Nu tänkte jag ta hand om min nya betydligt bättre.

Jag är en person som inte tycker att det här är minsta roligt utan vill i princip ha mest effekt för minst insats. Jag är också helt okunnig.

Bilen är en tjänstebil och min arbetsgivare betalar tvätt (inom rimliga gränser så klart).

Hur ska jag ta hand om bilen på ett enkelt sätt?

Min tanke är att åka till en GDS-hall titt som tätt och bara skölja av och göra rent lite. Svampar med bilschampo i, är det något att ha?

Om jag lämnar in den på tvätt ibland. Var ska jag åka (Stockholmsområdet) och vad ska jag köra för "behandlning"?

I morse så sket en fågel på bilen (kul). Hur tar jag bort det här snabbt och enkelt, en fuktig trasa antar jag funkar. Måste jag köpa speciella trasor eller kan jag bara ta en vanlig disktrasa och göra en enkel punktinsats (utan för mycket gnugg). Vill bara ha bort fågelskiten så fort som möjligt.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av StringerBell
[felpost]
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Leinad skrev: Min gamla bil, Toyota Corolla, har jag tvättat ungefär en gång i kvartalet i maskintvätt med borstar.
Du måste ha åkt omkring i en väldigt smutsig bil på vintern om du bara tvättar 4 ggr om året.
Leinad skrev:Min tanke är att åka till en GDS-hall titt som tätt och bara skölja av och göra rent lite. Svampar med bilschampo i, är det något att ha?
Jag tvättar alltid i GDS hall för hand, med svamp och bilschampo. MIn erfarenhet är att det inte går att få en bil riktigt ren med enbart högtryckstvätt. (Personligen torkar jag inte bilen efteråt. Det tar för lång tid och risk för repning finns alltid. Min GDS-hall ligger nära köpcentrum så jag brukar handla där och låta bilen torka av sig självt).
Leinad skrev:I morse så sket en fågel på bilen (kul). Hur tar jag bort det här snabbt och enkelt, en fuktig trasa antar jag funkar. Måste jag köpa speciella trasor eller kan jag bara ta en vanlig disktrasa och göra en enkel punktinsats (utan för mycket gnugg). Vill bara ha bort fågelskiten så fort som möjligt.
Jag brukar använda en sprayflaska med vatten som jag skruvar till skarp stråle på munstycket. Sedan sprayar jag fågelskiten tills den löses upp och försvinner. Ibland får man hjälpa till lite grand försiktigt med en tvättsvamp.
Användarvisningsbild
av fisse
Svart bil..... Ja dom är fina i ca 1 timme efter tvätt... Vet av egen erfarenhet :)
Om din arbetsgivare nu pröjsar så skulle jag lackbehandla på en firma. Du får ett bra skydd mot diverse föroreningar samt att den blir superlätt att tvätta o hålla ren! Gör det nu när den är fin i lacken så bevarar du nyskicket längre!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
fisse skrev:Svart bil..... Ja dom är fina i ca 1 timme efter tvätt... Vet av egen erfarenhet :)
Du måste ha jäkligt fina vägar runt om kring dig. Själv hann jag inte ens ner från gården innan bilen var tjock av damm igen :mrgreen:
Det är sååååå tacksamt med svart bil :roll:
av Fartdåre
Först och främst tycker jag du skall göra en konservering av lacken. Den blir betydligt mer lättskött då.
Vill du inte göra det skall du åtminstone ge lacken ett lager med bra vax.

Vad gäller svampar med shampo tycker jag de är skit. Shampot är billigast möjliga och gör inget bra jobb, köp
svampar utan shampo.
Tvätta varje vecka med högtryck och svamp med ett bra shampo till, tex Meguiars Ultimate wash n wax, Turtle Extreme
eller Turtle ICE. Dessa tycker jag funkar fint. Ger bra avrinning och fin glans dessutom finns de att köpa lite
överallt till överkomliga pengar. Meguiars ger faktiskt lite extra glans som syns.
Jag torkar alltid av min efter tvätt. Gör det du också.

Meguiars har ett kit med allt som du behöver till bilen. Shampo, vax, däckglans, putsduk mm.
http://meguiars.nordicshops.com/product ... gory_id=45
Användarvisningsbild
av fisse
Lucif3r skrev:
fisse skrev:Svart bil..... Ja dom är fina i ca 1 timme efter tvätt... Vet av egen erfarenhet :)
Du måste ha jäkligt fina vägar runt om kring dig. Själv hann jag inte ens ner från gården innan bilen var tjock av damm igen :mrgreen:
Det är sååååå tacksamt med svart bil :roll:
Hehe nja motorvägen är ganska tacksam :) Vet inte hur många nya svordomar jag har uppfunnit angående min underbara bilfärg :twisted: Men det var jag som ville ha en svart bil för det hade jag ju aldrig haft innan.... Åhh min dumme fan! Men snygg är den nyvaxad!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har en funktionell syn på bilvård.

Även om en svart bil inte är 100% ren ger den ett kraftfullt visuellt intryck, och på avstånd ser man inte torkmärken eller ett lager av finfördelat damm. Jag tycker personligen det är helt bortkastad tid att putsa upp lacken till showroom shine för vanligt vardagsbruk, även om det är ett trevligt tidsfördriv att putsa. Betalar man dock 2kr/min i GDS-hall är detta dock ej prioritet.

Lackskydd håller bilen ren längre, men om frågeställaren lyckats tvätta bilen med tre månaders intervaller måste han redan haft en synnerligen lättskött lack.
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Har jobbat som bilrekare och att slänga en massa pengar på lackkonservering och dyra bilvårdsprodukter är i mina ögon ganska meningslöst. Jag tvättar bilen "när det behövs", vilket jag iofs anser är ganska ofta. (jo, jag är lite "putsbög) men låter det inte gå till överdrift. Man klarar sej långt med ganska enkla medel som högtryckstvätt, svamp och schampo och har man dessutom tillgång till en bra wheelcleaner och lite däckglans så fixar sej biffen.

En gång om året kan man köra en maskinpolering/vaxning så räcker det. Om man sedan vill ha en bil som är lätt att tvätta så släng på lite snabbvax några ggr extra per år. Tar bara någon timme och vips, så har man en fräsch yta. Dessutom billigare än en svindyr lackkonservering.

Att däremot hålla en svart bill i utställningskick är ganska svårt. Mina tre senaste bilar har varit svarta och det är definitivt inte den optimala färgen för en "putsnisse". Bara att gilla läget för det är för övrigt jäkligt snyggt med svart :)

Så här ser min egen bil ut efter ca: en timmes tvätt och lite småputs.

Bild
Användarvisningsbild
av fisse
IvanBoring skrev:Har jobbat som bilrekare och att slänga en massa pengar på lackkonservering och dyra bilvårdsprodukter är i mina ögon ganska meningslöst. Jag tvättar bilen "när det behövs", vilket jag iofs anser är ganska ofta. (jo, jag är lite "putsbög) men låter det inte gå till överdrift. Man klarar sej långt med ganska enkla medel som högtryckstvätt, svamp och schampo och har man dessutom tillgång till en bra wheelcleaner och lite däckglans så fixar sej biffen.

En gång om året kan man köra en maskinpolering/vaxning så räcker det. Om man sedan vill ha en bil som är lätt att tvätta så släng på lite snabbvax några ggr extra per år. Tar bara någon timme och vips, så har man en fräsch yta. Dessutom billigare än en svindyr lackkonservering.

Att däremot hålla en svart bill i utställningskick är ganska svårt. Mina tre senaste bilar har varit svarta och det är definitivt inte den optimala färgen för en "putsnisse". Bara att gilla läget för det är för övrigt jäkligt snyggt med svart :)

Så här ser min egen bil ut efter ca: en timmes tvätt och lite småputs.

Bild
Gahhh det rinner lite i mungipan på denna "putsbögen" också! :mrgreen:
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]