Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av nessla
För första gången på länge har jag en bil som jag känner är värd att lägga ner lite arbete på, om man bortser från det fula yttre så verkar min relativt nyinköpta 850 vara bättre än jag hade hoppats.
MEN, den har rullat nästan hela "livet" på saltade vägar så rost finns det så det räcker och blir över. Så fort vädret blir bättre tänkte jag ta tag i det, om inte annat för att försöka stoppa eländet.
Det är mest ytrost, framförallt på framdörrarna. Tips på bra produkter för att stoppa spridningen där? Duger grejerna som finns på Biltema/Jula? Räcker det att borsta/sandpappra bort skiten eller behövs kemikalier?
Sen finns det ett mindre hål (ca 1*2 cm) i ena framdörren och ett lika stort på bakluckan. Kan en kärring med tummen mitt i handen (dvs jag) ge sig på och försöka spackla upp nåt sånt eller ska man bara försöka stoppa spridningen och låta hålen vara kvar?
Andra tips och goda råd?
Användarvisningsbild
av White
Punktbläster för mindre rostangrepp UTAN hål tycker jag funkar bäst, sedan vilka rostskyddsprodukter, grundfärger och täcklacker
som ska användas finns det lika många åsikter om som användare.

För hål är det plåt och svets som gäller om det ska bli seriöst. Visst kan man fylla ett litet hål med kemisk metall, men absolut INTE i
någon bärande del.

I plåtskarvar och innuti balkar där man inte kommer åt att på mekanisk väg få bort rosten, tycker jag att tunnflytande penetrerande
rostskyddsmedel typ Dinitrol ML funkar bäst. Bara det är rent och torrt innan och att man riktigt mättar rostporerna med medlet.
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]